Mina katter fångar lite av varje, ibland riktigt stora byten, men aldrig att de har rört hönsen (serama och holländska dv på 500-600 gram) eller kycklingarna...
Däremot lagårdskatten har varit förbi ett par ggr och plockat ett par kycklingar, men det var medans hönan trodde att katter var snälla djur, när hon förlorat ett par kyllingar blev hon plötsligt stursk och lärde kattfan lite hyfs.. och när hönan blev upprörd så kom tupparna störtande till hennes undsättning så nu är det lugnt.
Men det beror ju helt på vad för höns du får tag i och vilka katter du har att göra med, ofta går det bra, men de flesta med kycklingar som går fritt har nog varit med om lite svinn till katter och rovfåglar...
Ju större hönsras du skaffar, desto mindre risk att du får problem med katterna.
Men jag måste nog tillägga attt mina katter är ganska väluppfostrade, jag föder ju pp en del papegojor och även småfåglar ibland och katterna får i tidig ålder lära sig att det är fåglarna som bestämmer och att den som tuggar på husses fjäderfän får en sopkvast i häcken och en flygtur ut genom dörren...
Malou här tex öppnar gärna fågelburen och släpper ut undulaterna, men hon äter inte upp dom...
När buttrix här var en liten dununge och jag matade honom med välling var det Malou som slickade honom ren efteråt....