Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  coccider eller betesbyte?  (läst 2580 gånger)

sarbe453

• Östergötland
coccider eller betesbyte?
« skrivet: 02 jun-13 kl 22:04 »
Släppte flocken på bete för ca 3 veckor sedan. Bytte till ett nytt bete som är i en björkhage, mycket sly och örter. Efter 2,5-3 dygn har alla lamm diarré. De är 6-8 veckor gamla. Avmaskade efter träckprov innan betessläpp. Vad är troligast att det är coccider eller bytet av betet som är boven? När borde magarna stabilisera sig om det är omställning på betet? Fortsätter diarren om det är coccider? Jag har aldrig haft problem med lamm förut. Vuxna djur har jag stött på om det har varit perioder med mycket väta men bara enstaka djur. Så tacksam för info om normalförlopp och åtgärder vid diarre på lamm.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: coccider eller betesbyte?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 22:08 »
parasiter eller selenbrist är fullt möjliga orsaker.

hallstabonden

« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 22:21 »
kan lika gärna vara att dom är lite ovana grönbetet.Mina lamm var lika efter betessläpp men bajsar nu kulor.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-13 kl 11:58 »
Vaddå selenbrist? Det ger ju inte diarré vad jag vet. Känns som selenbrist föreslås till alla möjliga och omöjliga symtom... Tackorna har fått profylaktiskt enl rekommendation och lammen en udd efter födseln så det tror jag inte på. Vad jag förstått så är coccider vanligaste orsaken till diarré för lamm under 8 veckor. Symtom efter 2-3 veckor efter betessläpp så det är ju möjligt. Går diarrén över om det är det? Tillväxten påverkas har jag förstått. Jag har fåren på ett rent bete där det aldrig har varit får.  Kan man behandla lammen på betet? Jag har inget annat att byta till...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-13 kl 13:02 »
Håller med om att selen verkar vara lösningen på alla möjliga, och omöjliga symtom :o ??? :-[

Ja, du kan behandla lammen på betet. Behandla så snart du kan, så minskar du smittspridningen... Tillväxten påverkas inte speciellt om du behandlar snabbt! Det går över efter första behandlingen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-13 kl 14:09 »
Tack för ditt svar vallhunden. Jag ska ringa vet imorgon.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-13 kl 15:46 »
Vaddå selenbrist? Det ger ju inte diarré vad jag vet.
Känns som selenbrist föreslås till alla möjliga och omöjliga symtom...

Men Pilosella har faktiskt rätt  ;D
Mild selenbrist ger diarre (NRC2001).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-13 kl 20:46 »
I går kväll hittade jag det minsta lammet hängig, undertemp 38, 4 och förmodligen dehydrerad. Jag gav varm vätskeersättning ca 3-4 dl och boxade in det tillsammans med tackan på betet. Tyvärr kollade jag inte hur kallt det skulle bli och det var frost inatt... På morgonen var det mycket sämre och fick flytta in i tvättstugan på värmegolv men det klarade sig inte. Så klantigt av mig! Veterinären har varit ute i em, vi behandlar mot coccider alla lamm. Spruta dem i tre dagar så det blir ett digert jobb men nu vill jag inte förlora fler lamm. Måste försöka göra rent bakdelarna, försökte lite idag men det var svårt! Känns som man behöver klippa bort det mesta... Har någon förslag på en bra metod blir jag glad.

stina j

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-13 kl 09:13 »
får jag fråga? vad är det för medel mot coccidier?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 jun-13 kl 09:38 »
Vattenslang och sax för att få dom rena därbak...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 jun-13 kl 16:03 »
får jag fråga? vad är det för medel mot coccidier?
Antibiotikum innehållande sulfa och trimetoptim. Pratade med vidilabs vet och det är ett medel spm tar lite allt möjligt. Annars får man skicka träckprov och vid konstaterande finns medel specifikt mot coccider.
När distriktsveterinären var här så kom vi överens om att inte vänta på svar utan påbörja behandling brett med en gång. Om det krånglar skickarr vi senare. Och efter en behandlingsomgång var diarrén borta på de flesta!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 jun-13 kl 20:43 »
Vad hette medlet som du fick??!!

sarbe453

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 07 jun-13 kl 20:47 »
Vad hette medlet som du fick??!!

Bimotrim

hursomhelst

• Småland
« Svar #13 skrivet: 18 jun-13 kl 14:01 »
Låter som mina lamm det där. Har förlorat många. Tyvärr av olika omständigheter så har jag ju givetvis inte obducerat något i år. Men nästa döda blir absolut obducerat. Ska skicka träckprov på mina lamm idag. Ligger i kylskåpet och väntar.
Mina lamm växer jättedåligt, är hängiga en del hostar, tråkiga och "gråa" i ullen (ska va vita). Hängades öron och allmänt trist. Tyvärr ingen hjälp av distriktsvet.

Ang coccidier, är det samma ciccidier som höns ofta bär runt på? Någon som vet? Då vi har ett 50 talet höns, och de är ju frigående  :-\ :o

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 18 jun-13 kl 14:03 »
Coccidier är i allmänhet artspecifika, det är alltså sannolikt inte samma coccidier som går på hönsen som de som går på fåren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser