Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut "vinterplatser" för kanin  (läst 1463 gånger)

emmagranlund

• Västerbotten
Hyra ut "vinterplatser" för kanin
« skrivet: 02 jun-13 kl 08:34 »
Jag föder upp Gotlandskaniner för husbehov. Kommer i vinter ha några burar över (typ 2-5 stycken). Kan man som privatperson hyra ut sina burar och "vinterförvara" kaniner åt andra människor? Vad är lämpligt pris för det isf?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hyra ut "vinterplatser" för kanin
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 08:49 »
visst kan du hyra ut plats.
Priset är ganska beroende på vilken typ av logi som erbjuds.
Och vilka tjänster som kaninen vill ha till sitt förfogande.

Dvs hur mycket mat, strömaterial och din tid kommer gå åt per kanin.
Vad maten och strömaterial kostar är bara att titta på vad du betalar och dela upp i rätt portioner.
Sedan vad du skall ha för ditt arbete och platsen måste du oxå räkna ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 11:46 »
Tänk på risken att få in olika smittosamma sjukdomar och parasiter.
Gotlandskaniner, genbank.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 20:33 »
Se till att du inte har 6 eller fler kaniner "inackorderade". Om så blir fallet ska du ha tillstånd enligt L 120.

emmagranlund

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 03 jun-13 kl 08:43 »
Tack för tipsen!
Inte fler än 6 kaniner inhyrda? Och inte fler än 6 kaniner i avel heller eller hur är regel där? Men jag kan tex ha 6 kaniner i avel och 6 kaniner inhyrda utan tillstånd, har jag fattat rätt då?

Har så otroligt svårt att räkna ut vad en lämplig peng/månad är. Har googlat runt massor men hittar bara kaninpensionat som tar emot kaniner dygnsvis och ibland veckovis. Dom tar allt mellan 30-75:-/dygn, men det blir ju rätt mycket pengar om man ska vara inhyrd 6-8 månader. Tar jag tex 30:-/dygn blir det ju 840:-/ månad...
Jag kommer att erbjuda "fullservice". Det kommer ingå daglig tillsyn, städning av bur minst 1 gång i veckan, fri tillgång på vatten, hö och halm. Vill man ha kraftfoder till sin kanin får man köpa det själv, men jag matar kaninen.
Jag får fundera vidare helt enkelt!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 03 jun-13 kl 19:41 »
Såvitt jag kan begripa av texten måste du ha tillstånd om

a) du har 6 eller fler kaniner inhyrda
b) du har 6 eller fler kaniner uthyrda
c) du har yrkesmässig uppfödning
d) du föder upp kaniner avsedda till foder åt rovdjur.

Vet för närvarande inte om det är kommunen, länsstyrelsen eller jordbruksverket som utfärdar tillstånden. tippar på länsstyrelsen.

Såvitt jag förstår finns inga begränsningar om antal kaniner du får ha eller hur många kaniner du får sälja. Märkligt.

Vad gäller priserna så är rätt pris ju vad du och kunden kommer överens om.  Det är på inget sätt orimligt med de siffror du anger. Sedan är det ju så att varje krona du får in utöver de utlägg du har för vatten, hö, halm och burslitage är pluspengar. På andra vågskålen ligger risken att få in sjukdomar, och den är inte liten. Sedan kan ju dina inackorderingar smitta varann, och vad gör man om en inhyrd kanin blir sjuk eller dör.

Jag hade själv inte gjort det.

tottizen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-13 kl 13:43 »
men är de "sällskapsdjur" fr man ju ha hur många som hellst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare
Anders Flix, Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser