Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördar kanin  (läst 1821 gånger)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
Mördar kanin
« skrivet: 01 jun-13 kl 11:26 »
Vi har en kanin hona som för andra gången biter mig helt oprovoserat i handen >:(,
Hon hoppar från en halvmeter och rakt i handen,Är inte kul om det skulle vara pojken på 1,5 år,
Är sugen på att grilla den jäv :-X

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Mördar kanin
« Svar #1 skrivet: 01 jun-13 kl 11:47 »
Aj då hur gammal är den? lever den ensam eller har ni fler kaniner??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-13 kl 11:47 »
Låter som ett fall för grytan ;D Vissa djur sorterar bort sig själva. Säkert en bra egenskap i det vilda, men knappast som tamkanin.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 jun-13 kl 11:54 »
Har hon blivit skrämd på något sätt? Något du kan komma på som kan trigga betendet? Vissa kaniner gillar inte vissa personer...
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #4 skrivet: 01 jun-13 kl 11:57 »
Det är iaf något hon inte trivs med.
-Hade själv en ilsk kanin när jag var barn. Hon gick med en annan kanin och när vi delade på dom blev det bättre..

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 01 jun-13 kl 23:19 »
Hon är ca året och dräktig för första gången. Mot mig (sambon...) är hon hur snäll som helst. ..??
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-13 kl 23:28 »
Ok hon är dräktig, då går det över ;D Kaniner tycker jag ofta blir knepiga när de skall ha första gången. Kan mycket väl bli att hon biter ihjäl alla ungarna och om du sparar henne ändå så blir hon den bästa modern till de kommande kullarna.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-13 kl 00:07 »
Kaniner har ju bra luktsinne och kanske har du någon doft /parfym som hon inte gillar? (parfym är ju inte bara den lilla flaskan då utan handkräm, schampoo, tvål osv.) Kanske rör du dig snabbare och är därför mer suspekt än din sambo .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 02 jun-13 kl 02:48 »
Hon är ca året och dräktig för första gången. Mot mig (sambon...) är hon hur snäll som helst. ..??
-Då är det mer personligt riktat, låt din sambo vara den som "presenterar" barnet/barnen för kaninen.
Kan vara allt från dofter till ditt kroppsspråk hon reagerar mot. Kan vara så att du rör dig snabbare eller mer bestämt som skrämmer henne.

-Skulle faktiskt tro att hon inte kommer göra ert barn illa. Men som alltid när det gäller barn och djur så ska ni försöka ha koll på både barn och djur så att ingen ger den andra ett tjuvnyp (medvetet eller omedvetet). Tro mig jag och min Äldre syster gjorde en tupp till barn hatare när vi var små.
Det gick så illa att tupp stackarn burrade upp sig och attacker mot nätet bara han hörde barn leka på gården (eller grannens gård).
-Men hur det gick till att få världens finaste dvärg tupp så hatisk vill jag inte lära ut vare sig här hemma eller på forumet..

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jun-13 kl 14:13 »
Är den dräktig så låt henne vara ifred så mycket som möjligt. En del blir suriga när de är dräktiga, vilket inte behöver betyda något för hur de är i övrigt. En av våra honor är n surpuppa just när hon r dräktig. I övrigt är hon en av de bästa honorna vi har. Trevlig, ger fina, välväxta ungar, och en bra mamma.

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jun-13 kl 15:13 »
Låter som vilket hormonellt fruntimmer som helst tycker jag ;D

Kaniner ska ju vara godmodiga, aggressivitet är inte accepterat inom någon rasstandard.
Men det förekommer frekvent att honor generellt är lite lynnigare än hanar och kan bli lite bitska, speciellt mindre raser då de större ofta är godmodigare.

Men att dr honor visar humör får man acceptera och räkna som inom ramarna för vad som är rimligt.
Och är hon dräktig och visar tecken på att vara osocial så accptera det, hon ska inte behöva utsättas för någon 1.5åring...

Alla föräldrar vill tro att just deras dryga ungjävel har både vingar och gloria,  men tyvärr så är det sällan till gagn för djuret att umgås med så små barn så låt henne slippa det till kaninungarna är en 3-4 veckor iaf.

För övrigt så ska man inte acceptera dåligt humör, är hon fortsatt lynnig så tycker jag att hon platsar rätt bra på grillen jag med. :)
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser