Skall du bygga själv så skulle kanske en form av "hybrid" vara bäst? Existerar inte annars vad jag vet?
En timmerjigg där man kan vända stocken smidigt och såga bort ytorna och blocka med motorsåg, och sedan en bandsåg för att såga ut virket. Då får du det bästa av två världar...
Kanske en rälskonstruktion med bandsågen i ena änden och motorsågen i den andra?
Det jag upplevt som problem med min bandsåg är att blocka och vända grova stockar. Det är då det händer saker och det är då bandet blir slött. Att sedan såga ut brädor och reglar går som en dans.

Kolla gärna in handboken, och fyll på med mera där...
http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vriga_%C3%A4mnen/S%C3%A5gverk
Det är alltid barken, och vad som finns i den, som gör bandet/kedjan/klingan slö. En gång sågade jag en välta som låg intill en väg. Banden blev slöa efter att jag öppnat en enda stock. Då fick jag veta att de kört rally förbi dendär vältan.

Kanske ett band är känsligare än en klinga eller en kedja, det vet jag inget om. Mina band brukade hålla sig vassa 2-5 timmar, sen bytte jag, tog hem och slipade. Men att bygga en hybrid bara för att blocka ser jag ingen vits med, SÅ dåligt håller inte bladen sig men det är bra att borsta av skiten i ytan. Ibland även kapa bort ett par cm i ändarna.
Har ju då och då lite längtan efter att få känna sågdoften i näsan och få lite kåda i öronen. Kanske det blir en gammal sågbänk här bakom knuten. Iaf om man kan
få dom med en tändkula till......................

Om jag varit som du, Uppåneranders, så skulle jag satsat på en barkspade

Dra en repa där bandet ska gå in när du riktat och fäst stocken. Finns en barkfräs att sätta på motorsågen också men den ser roligare ut än den är.
Här lärde jag mig såga:
www.forestryforum.com