Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgårds bygge  (läst 2912 gånger)

Myrka

• -
Hönsgårds bygge
« skrivet: 24 maj-13 kl 21:51 »

Tusan var skoj de är att bygg för hönsen.
Blev ikväll klart med hönsgården. Nu börja hönshus bygget.
Intresserad ser bilder kolla på bygget. ENBART BYGGBILDER. Ej hemsida eller sånt.

http://wildartnet.com/honsgard/

Xoot

• Gäst
SV: Hönsgårds bygge
« Svar #1 skrivet: 24 maj-13 kl 22:01 »
Fint. :)
Kul när folk bygger riktigt och rejält.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 24 maj-13 kl 22:57 »
Vilken fin hönsgård ;D ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 25 maj-13 kl 21:13 »
Hur fint som helst! - roligt att träden fick vara kvar  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-13 kl 11:37 »
helt otroligt fint!
Blir riktigt avundsjuk.
En liten detalj bara, men det är så dags nu efteråt...  men som tips till andra som bygger, när man isolerar så kan man lägga nät (eller tunn plåt) mellan väggen och isolering så är det råttsäkrat, råttor får man ju förr eller senare in i alla hönshus och de små ligisterna brukar ju älska att boa i och förstöra isolering.  Dessutom drar dom in hönsens ohyra i väggarna så det blir svårare att sanera om man skulle behöva.
kommer dom inte in i väggarna blir dom genast mindre trygga och hönshuset mindre attraktivt för dem.
Kennel SweetCaileanz

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-13 kl 11:39 »
helt otroligt fint!
Blir riktigt avundsjuk.
En liten detalj bara, men det är så dags nu efteråt...  men som tips till andra som bygger, när man isolerar så kan man lägga nät (eller tunn plåt) mellan väggen och isolering så är det råttsäkrat, råttor får man ju förr eller senare in i alla hönshus och de små ligisterna brukar ju älska att boa i och förstöra isolering.  Dessutom drar dom in hönsens ohyra i väggarna så det blir svårare att sanera om man skulle behöva.
kommer dom inte in i väggarna blir dom genast mindre trygga och hönshuset mindre attraktivt för dem.
Har du tips på när med ?

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-13 kl 11:41 »
på när vaddå ???
Jag hängde inte riktigt med där...
Kennel SweetCaileanz

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-13 kl 11:45 »
Tusan var skoj de är att bygg för hönsen.
Blev ikväll klart med hönsgården. Nu börja hönshus bygget.
Intresserad ser bilder kolla på bygget. ENBART BYGGBILDER. Ej hemsida eller sånt.

http://wildartnet.com/honsgard/
Jätte fin men ja tror du har begått ett misstag att spika i träden så mitt råd är att fäll det som finns ovan hönsgårdsbygget om du inte vill att hönsgården skall fall a isär när höstromarna härjar i träden . Obs inge illa om din fina hönsgård den är nog så bra den kan bli

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 maj-13 kl 11:46 »
på när vaddå ???
Jag hängde inte riktigt med där...
På nätet i väggarna .

peppz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-13 kl 11:51 »
jag körde galvat svetsnät i mitt bygge, men finns säkert billigare som fungerar lika bra.
Kennel SweetCaileanz

hånung

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-13 kl 12:00 »
jag körde galvat svetsnät i mitt bygge, men finns säkert billigare som fungerar lika bra.
Oki tack för svar .

Myrka

• -
« Svar #11 skrivet: 27 maj-13 kl 20:37 »

Under isolering som inte syns på bilden har vi lagt stopp för mössen.  ;D
Va med en gång i gamla hönshuset när hönsen pika ihjäl en mus som kom in till de. Vill inte se det igen. :-\

Vi har inte spikat i alla träd de brädor bakom vissa träd som inte syns. De tre träden som har spik ska kapas i med
de inte har någon krona är bara en bit till ovan bilden. Jag studera träden innan jag gjort mitt val.  :D

Jättebra att ni berätta era erfarenheter alltid något man inte har tänkte på.  ;)

Detta nät är bra, inga kycklingar smiter ut så som med vissa hönsnät.
Min 3 hönsgård jag bygger så nu ska de bli rätt.
En sak till som Inte syns är längst kanten ner i marken ha man slagit ner armeringsjärn så räven inte ska kunna gräva sig in.
Förra va de nät men de rosta gå sönder snabbt under marken. Nu är de ett fängelse galler för räven istället under marken.

hånung

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 maj-13 kl 20:43 »
Jättebra  :)  för det hade ju inte vare så kul att få en isär fallande hönsgård precis .

Myrka

• -
« Svar #13 skrivet: 27 maj-13 kl 21:01 »

nä us vilken mardröm de skulle vara efter alla timmar man har byggt o slitit.
Få bara hoppas att inte vargen kommer o pusta o frusta på dörren (så som i tre små gris) heheheheh....

Här är en film om ni vill se  :D
http://wildartnet.com/islandshona/islandshons1.mov
Som ni ser är tuppen helt chockad o paff, jag släppte in 14 kycklingar in i hans hem. Han fatta inte va som hände.
Han är så snäll så han lätt de vara. Nu ska jag sorter ut vilka kycklingar som blir kvar. Hälften försvinner nog.

hånung

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 maj-13 kl 21:09 »
Hihi inte lätt för den tuppen med all kycklingar .

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 maj-13 kl 00:14 »

Under isolering som inte syns på bilden har vi lagt stopp för mössen.  ;D
Va med en gång i gamla hönshuset när hönsen pika ihjäl en mus som kom in till de. Vill inte se det igen. :-\

Vi har inte spikat i alla träd de brädor bakom vissa träd som inte syns. De tre träden som har spik ska kapas i med
de inte har någon krona är bara en bit till ovan bilden. Jag studera träden innan jag gjort mitt val.  :D

Jättebra att ni berätta era erfarenheter alltid något man inte har tänkte på.  ;)

Detta nät är bra, inga kycklingar smiter ut så som med vissa hönsnät.
Min 3 hönsgård jag bygger så nu ska de bli rätt.
En sak till som Inte syns är längst kanten ner i marken ha man slagit ner armeringsjärn så räven inte ska kunna gräva sig in.
Förra va de nät men de rosta gå sönder snabbt under marken. Nu är de ett fängelse galler för räven istället under marken.

Nej hönsen kan vara ganska brutala rovdjur när det kommer till gobitar som möss, men jag har också varit med om motsatsen, att man måste ha nattlampa till hönsen för om det är mörkt så dom inte vågar flytta sig så äter råttorna på levande höns tills dom förblöder eller iaf dör av skadorna.
Gnagare i all ära, men i hönshuset ska dom verkligen inte vara  ;D
Kennel SweetCaileanz

Myrka

• -
« Svar #16 skrivet: 29 maj-13 kl 06:57 »

Få bara hoppas att inte vargen kommer o pusta o frusta på dörren (så som i tre små gris) heheheheh....

Myrka

• -
« Svar #17 skrivet: 29 maj-13 kl 06:58 »

Få bara hoppas att inte vargen kommer o pusta o frusta på dörren (så som i tre små gris) heheheheh.... :D

jörmundur

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 29 maj-13 kl 07:27 »

då måste jag fråga hur stora hålen i det nätet är? ock vad finns det mer för storlekar?
det räcker ju med 4-5 mm för en mus att ta sig in så är de större än de är det väll ingen vits.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

peppz

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 31 maj-13 kl 18:16 »
då måste jag fråga hur stora hålen i det nätet är? ock vad finns det mer för storlekar?
det räcker ju med 4-5 mm för en mus att ta sig in så är de större än de är det väll ingen vits.

Har för mig att det var 9mm
Och det skulle man ju nog inte kunna bygga en bur för att ha möss i tex, men det funkade bra i väggarna, inga odjur där inte... Sen är ju inte de minsta mössen något direkt problem ens om man skulle få in dom, det är den norska brunråttan man inte vill ha in i första hand.
Den lämmnar dessutom perfekta ingångar till Minken när den kommer på besök...
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser