Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laga betonggolv  (läst 8882 gånger)

MickeN

• Jämtland
laga betonggolv
« skrivet: 23 maj-13 kl 19:36 »
Hej!  har bilat bort dåligt golv i båsen i ladugården. Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska lägga på grovbetongen i hålen så att det blir bra. Det var någon som sa att man kunde skvätta på något medel först innan betongen så skulle det brinna ihop bättre med gamla.

tacksam för svar
Micke

Fnixen

• Öland
SV: laga betonggolv
« Svar #1 skrivet: 23 maj-13 kl 19:58 »
Blanda vatten med lite bruk och prima med så du inte lägger bruket på torr betong och svälter bruket

Hur tjocka blir lagningarna?

MickeN

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-13 kl 20:02 »
allt från nån millimeter till 5-6 cm på vissa ställen. Okej ja då förstår jag :)

Fnixen

• Öland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-13 kl 22:02 »
Lite tunnt att lägga i grovbetong. Köp nått lagningsbruk eller spackel istället. Jag hade flytspacklat skadorna. Blanda i lite sand isf i flytspacklet. Ca 10-20kg på en 20kgs säck med flytspackel. Då håller det bättre.

MickeN

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-13 kl 22:41 »
okej! håller det för kyla och att 500-600 kg ko trampar och stampar på flytspacklet? vrf går det inte att använda grovbetong? sväller det?

Landet

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 24 maj-13 kl 07:25 »
I de djupa hålen kan du lägga grovbetong men i de grunda lagningarna är det för lite med några mm. Kolla anvisningarna vad de rekommenderar för minsta djup.
Utan att ha sett hålen rekommenderar jag: primer, ev armera (beroende på hur stort hålet är), grovbetong och fiberspackel.
Det kan behöva bilas upp så du får större djup än några mm. Då är det också lättare att bara laga med grovbetong. Flytspackel känns som överkurs i ett kostall.

MickeN

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-13 kl 07:42 »
ska jag använda fiberspackel i dom grundaste hålen?

Fnixen

• Öland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-13 kl 08:43 »
ska jag använda fiberspackel i dom grundaste hålen?

Ja

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 maj-13 kl 22:54 »
Om du inte hart köpt grovbetong redan så skulle jag rekomendera weber REP 920 eller 922.
920 är för tunna skikt 0-5 mm har jag för mig 922 är för grövre.
Se till att ytan är ren och tvåla in den med sluring innan gjutning.
REP säckarna är inte gratis men funkar riktigt bra.
Mvh anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser