Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minikiwi - actinidia  (läst 8670 gånger)

muster

• Blekinge
Minikiwi - actinidia
« skrivet: 18 maj-13 kl 22:50 »
Har fått hem ett antal fantastiskt fina minikiwi-plantor. Är det någon från södra Sverige som har odlingserfarenhet av de nya härdiga sorterna?

Huggorm

• Gäst
SV: Minikiwi - actinidia
« Svar #1 skrivet: 18 maj-13 kl 23:03 »
Vilka sorter är det? Du måste ha minst en hanplanta och en honplanta för att få frukt

kurt

« Svar #2 skrivet: 19 maj-13 kl 08:37 »
Det finns nya sorter som är hermafrotidter och bär både han och hon blommor på samma planta t ex Actinidia Arguta 'Issai'. Men man får oftast fler frukter och större frukter om man har fler sorter.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-13 kl 09:13 »
Jag har haft de i ca 10 år, plantorna blir jättestora! Jag gjorde missen att ha de över en altan, när de ger frukt halkar man nästan omkull när man går ut... De är jättegoda men många!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 maj-13 kl 09:25 »
Hur funkar minikiwin utomhus i zon 3? Jag skall tegla södergaveln på min verkstad för att få en bra, varm yta att spaljera något fruktbärande mot, och minikiwi är en av de jag väljer mellan. Min granne har stora fina plantor i sitt växthus men det blir ju lite annat utomhus.

muster

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 maj-13 kl 12:21 »
Mina plantor är av sorterna Jumbo-Ambrosia, Ken´s red, Paula och Purpurna Sandurra - dessa är honplantor och inom en 10-meters radie behövs en hanplanta, mina är av sorterna Nostina och Weiki. Till mina 12 honplantor har jag 2 hanplantor.
Samtliga dessa sorter är härdiga ner till ca - 30*. För att frukten ska utvecklas behövs lite skydd ellergott klimat.
Det ska bli spännande att se om dessa växer så som bokelidens. Ska försöka plantera på skyddat friland.
Undras hur hög klätterställning som behövs :D

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #6 skrivet: 19 maj-13 kl 13:22 »
Mina minikiwin heter Anna och Oskar .
Oskar bli 3 m , zon 1 - 5.
Anna blir 3 - 5 m, zon 1 - 3 (4).  ;D

Jag har tillverkat en spalje på 3 m som
jag har satt upp 50 cm ovan mark.
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Micki o Molly

• -
« Svar #7 skrivet: 19 maj-13 kl 15:36 »
Södra Sverige,,,du tänker att snötäcke som skyddar saknas,, så jag kanske är diskvalificerad att svara, för här har jag inget annat än ett stort snötäcke  ;D

Jag har Oskar Anna och Paula, och de ger mycket frukt. Inga problem med plantorna.
Katterna gillar att tugga på stammarna precis som de gör med kattmynta, så för att inte få kattskador bör de nätas in nertill.

Plantorna sätts ju oftast i söderläge och lä, vilket kan lura att blomma tidigt. Men det blir mycket frukt ändå, trots någon liten frostknäpp, så det är bra med lite självsanering  8)

Jag har satt mina plantor så att hönsen ska få skugga mot stark sol och med tanke att det ska få tillskott av C-vitamin sent på hösten.

Kaninerna är fullkomligt galna i allt som har med kiwi att göra  :-*

En utav plantorna har skickat iväg förgreningar till toppen på ett krikonträd :D

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

muster

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 19 maj-13 kl 22:44 »
Nu ska det planteras. Tack för varningen om katters möjliga framfart.
På plantorna finns det redan några knoppar så det känns förhoppningsfullt inför sommarens skörd. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser