Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sommarhus till brahma höns  (läst 1864 gånger)

calle336

• Västmanland
sommarhus till brahma höns
« skrivet: 15 maj-13 kl 08:53 »
Vi tänkte bygga ett litet sommarhus till våra hönor.
Men nu är frågan hur stor yta som de behöver. De kommer ju bara att vara där på nätterna under vår sommar och höst. När vintern kommer och de inte går ute så mkt så kommer de bo i en större byggnad.
Tanken är att man ska kunna flytta huset enkelt. Vi har nu bara 6 hönor och 1 tupp men tanken är ju att kanske ha dubbelt så många.
Så hur stor golvyta bör jag ha?
Mvh Calle

skogsbonne

• Värmland
SV: sommarhus till brahma höns
« Svar #1 skrivet: 15 maj-13 kl 21:12 »
brahma är stora så 2 st på en m2 är lagomt tycker jag så bygg en 6 m2 eller om du vill större

calle336

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 06:59 »
Glömde att skriva att jag tänkte att huset skulle vara flyttbart.
Så då känns 6m2 ganska så stort  :P :P

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-13 kl 07:12 »
Det blir svårt att ha så många brahmor i ett mindre hus. De tar så stor plats + att de inte är de smidigaste när de ska flyga ner på marken från pinnarna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 maj-13 kl 10:38 »
Fast med bra inredning borde det gå att ha dem på mindre yta. Det var ju fråga om ett sommarhus, och då är de ändå ute för det mesta.

Jag har sådana här hönstraktorer. Ska bygga några med större husdel, så man kan ha en liten avelsgrupp i den.

Om man ska ha 12-14 djur, och vill kunna flytta huset, så är det kanske bättre att ha två mindre hus, som man kan flytta oberoende av varandra, så att det inte blir så tungt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-13 kl 10:44 »
Ett hus går ju att blygga i flera delar om man bygger det så från början så går det ju att göra det delningsbart.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

calle336

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-13 kl 15:27 »
Ja de kommer ju att gå fritt på dagarna. Kanske bättre att satsa på å ha 2 mindre hus i sånt fall. Har ju bara 7 höns nu så kan ju bygga för 10 kanske. Har tänkt bygga typ 1200*1500mm

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser