Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl/unghäst som första häst  (läst 1603 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Föl/unghäst som första häst
« skrivet: 13 maj-13 kl 12:19 »
Hej! Vad tycker ni om att skaffa föl/unghäst när man inte har haft häst tidigare?
Jag har hållt på med hästar och ridit sedan jag var liten, så jag är inte nybörjare. Unghästar har jag dock begränsad erfarenhet av. Men har duktiga  grannar och vänner som kan hjälpa.

Jag har tänkt skaffa två nordsvensksar nästa år eller året därpå (beror på när stallbygget är klart).
Först tänkte jag ha 2 vuxna hästar men blev rekommenderad av en uppfödare att skaffa en vuxen och ett föl/unghäst.

Vad tror ni om det?
Skriv gärna motivering till era svar och inte bara om ni tycker det är bra eller dåligt.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Föl/unghäst som första häst
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 07:44 »
Det finns för och nackdelar med allt, skaffar man en unghäst/föl så har man fördelen att den blir mer präglad på dig från början, den har oftast inte hunnit få några befästa olater eller annat som man kan få börja med att jobba bort om man köper en vuxen häst. Sen beror det ju så klart på vad man vill ha hästen till, vill man kunna rida så bör man ju skaffa sig en häst i ridbar ålder dvs minst tre år. Oavsett så är det ju bra att skaffa sig ett bra kontaktnät av kunniga människor som man kan ta hjälp av när det behövs, fråga om råd osv. Sen använda sitt egna sunda förnuft och läsa mycket, man kan få många konstiga råd av självutnämnda experter och förståsigpåare så man bör var rätt kritisk i sin bedömning av ett råd och kanske kolla två gånger om man är osäker... Själv älskar jag att jobba med unghästar det ger så otroligt mycket tillbaka.

Så mitt råd är egentligen bara att fundera på vad det är du vill använda hästarna till och vilken sorts kontakt du vill ha med dem, det är lättare att träna en ung/orörd häst än en gammal, skaffa om du inte redan har det ett bra kontaktnät även inkl, veterinärer, hovslagare mm och välj individ till det den ska göra inte färg, ras eller annat ytligt  ;) Lycka till :D

Caija

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Föl/unghäst som första häst
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 16:33 »
Green on green makes black and blue.

Sen är allt relativt. Jag köpte min unghäst (1åring) för 7 år sedan, red in och körde in honom själv. Innan dess hade jag ägt ett antal olika sorters hästar. Fullblod, travare, halvblod, shettisar, ston, vallacker och hingstar. Men jag var INTE beredd på vad en unghäst innebar. Jag har gjort så grymt många misstag, men som också gjort att jag lärt mig enorma mängder av nyttigheter till nästa häst. Och nästa häst kommer bli en unghäst också.

För 2 år sedan gick saker och ting åt helvete för oss, Harry hade precis fyllt 6 och han vart inriden enligt det traditionella systemet och han började bli svårare och svårare att hantera, ju mer krav jag satte på honom dess värre blev det. Så fick jag kontakt med en Parelli horsemanship-instruktör som också vart barfotaverkare (det var så vi kom in på det) och hon gav mig ett par tips hur jag skulle göra för att ens kunna leda min häst till o från hagen (så dåligt hade det blivit, det var en ständig kamp, han slet sig, stegra och "dummade" sig och egentligen ville han bara att  jag skulle lyssna på honom och inte köra diktatur)

Nu två år senare med horsemanship-träning så är det en helt annan häst! Så nästa häst jag köper så blir det horsemanship från dag ett. Det är den största läxan jag lärt mig. Kör så naturligt som möjligt och använd så lite pryttlar som möjligt, använd dig av massor med psykologi både för dig själv och hästen.

Tänk efter en eller två gånger extra, se över ditt kontaktnät. Se vilka metoder som du vill använda dig av. Jag tex kör inte bara Parelli, utan har influenser från många "alternativa" instruktörer och förståsigpåare.


Min medryttare och Harry :)
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Föl/unghäst som första häst
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 17:10 »
En ældre hæst och ettåring låter bra tycker jag fast det finns några men... Den lille bør helst få leka med någon annan liten buse. Om du kan fixa det åtminstone under betesperioden så ær det bra. Och den ældre kommer att vara lika mycket ledare før din hæst som du sjælv ær. Dærfør får den inte ha några speciella olater utan den ska vara ett gott føredøme. Då man væljer sitt førsta føl kan det vara extra viktigt att kolla hurdant psyke den har och hur båda førældrarna har varit då dom var unga. Erkænner någon att "hon/han var vældigt busig och mognade sent så kan du ju dra øronen åt dig... Jag kænner en familj som haft hæstar i alla år men det var ridhæstar. Så ville far i huset køra så dom køpte en norsvensk ettåring. Tyværr så lyckades det inte. Han stack før nøjes skull och slet sønder diverse utrustning. Till sist gav dom upp, han fick bli ridhæst. Senare har dom lyckats bra med ett ardennerføl.
« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 00:22 av Nina W »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser