Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl/unghäst som första häst  (läst 1603 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Föl/unghäst som första häst
« skrivet: 13 maj-13 kl 12:19 »
Hej! Vad tycker ni om att skaffa föl/unghäst när man inte har haft häst tidigare?
Jag har hållt på med hästar och ridit sedan jag var liten, så jag är inte nybörjare. Unghästar har jag dock begränsad erfarenhet av. Men har duktiga  grannar och vänner som kan hjälpa.

Jag har tänkt skaffa två nordsvensksar nästa år eller året därpå (beror på när stallbygget är klart).
Först tänkte jag ha 2 vuxna hästar men blev rekommenderad av en uppfödare att skaffa en vuxen och ett föl/unghäst.

Vad tror ni om det?
Skriv gärna motivering till era svar och inte bara om ni tycker det är bra eller dåligt.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Föl/unghäst som första häst
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 07:44 »
Det finns för och nackdelar med allt, skaffar man en unghäst/föl så har man fördelen att den blir mer präglad på dig från början, den har oftast inte hunnit få några befästa olater eller annat som man kan få börja med att jobba bort om man köper en vuxen häst. Sen beror det ju så klart på vad man vill ha hästen till, vill man kunna rida så bör man ju skaffa sig en häst i ridbar ålder dvs minst tre år. Oavsett så är det ju bra att skaffa sig ett bra kontaktnät av kunniga människor som man kan ta hjälp av när det behövs, fråga om råd osv. Sen använda sitt egna sunda förnuft och läsa mycket, man kan få många konstiga råd av självutnämnda experter och förståsigpåare så man bör var rätt kritisk i sin bedömning av ett råd och kanske kolla två gånger om man är osäker... Själv älskar jag att jobba med unghästar det ger så otroligt mycket tillbaka.