Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inställning Överum tegplog?  (läst 11712 gånger)

Halte

• Gäst
Inställning Överum tegplog?
« skrivet: 09 maj-13 kl 19:34 »
Hejsan
Fyndade denna skönhet för 500 spänn idag..
Det jag funderar främst på är vilket tryck som stenutlösningen bör vara på? Förstår att det är beroende på jordart o.s.v. men vad bör man lägga sig på som "utgångsläge"?

Sedan är det ju alltid bra att veta vad man bör göra mer för inställningar på plogen hemma på ladugårdsbacken för att få en så smidig plöjning som möjligt ute på fältet?

Men som sagt, det mest "akuta" är stenutlösningen..

astrojensen

• Danmark
SV: Inställning Överum tegplog?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-13 kl 10:20 »
Försöka ett medelvärde och sen observera hur plogen beter sig. Om det finns mycket sten, då kör lite sakta till en början, tills du får justerat trycket. Trycket beror självklart på jorden också, som du skriver. Styv jord = högt tryck. Löser plogen inte ur när du kör på en stor sten, då måste trycket sänkas, såklart.

Av övriga inställningar skulle jag noga kolla om bredden på första plogen stämmer. Det beror på avståndet mellan bakhjulen på traktorn. kan plogen inte ställas tillräckligt långt åt höger bör avståndet mellan traktorns centerlinja och höger bakhjul minskas. En gammal tumregel säger att bredden mellan hjulen (om båda sitter lika långt från traktorns mittlinje) ska vara 3x bredden på den enkelta fåran + 5cm, alltså om det är en 14" plog, då 3x35cm+5cm = 110cm. Det stämmer dock inte alltid, men beror mycket på plogens design. I dag kan moderna plogar köras med mycket breda traktorer.

Jag skulle nog polera vändskivorna lite innan första försöket. med vinkelslip med stålborste. När den väl har blivit blank och fin efter plöjningen, då är det bra att skydda den mot rost med fett, syrafri olja (inte begagnat motorolja från en dieselmotor! Det innehåller svavel, som förvandlas till svavelsyra vid kontakt med luftens fukt, vilket fräter plogen!!) eller maskinfärg. Färgen nöts av mycket snabbt nästa gång man ska plöja, mycket fortara än rost.

Thomas, Bornholm

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 maj-13 kl 10:56 »
Ja, antingen polerar man lite, eller kör några drag så dom blir blanka. Tänka på att det är helt meningslöst att fundera över nån inställning innan vändskivorna är blanka. Är den rostig plöjer den lika bra som en kultivator, hur man än ställer in den  :)

Jag misstänker att det finns ett tryck inställt på stenutlösningen, så bara du lägger på tryck så lär den hamna där den förra ägaren kört, och det kan ju vara en utgångspunkt.

Jag la in ett par nya bilder som jag glömt tidigare på plöjningsskolan, så där kan du kolla inställningen  :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110855.msg1459243#msg1459243

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-13 kl 16:20 »
Nja.. stenutlösning funkar ju så att man kopplar in den i hydrauluttaget bara om man vill öka trycket pp stenutlösning, när man väl fått den till önskat tryck behöver inte hydraulslangen vara inkopplad.. Men nu har den ju stått så många år så trycket är ju garanterat inte så som det borde.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-13 kl 16:29 »
Fanns en instruktionsbok här, visserligen lite nyare plog, men stenutlösningen har nog samma funktion. På sidan 14-15 behandlas den delen.

http://www.kongskilde.com/~/media/DLG/Kongskilde/DownloadLib/Older%20manuals%20and%20spare%20parts%20lists/Overum/Ploughs/Manuals/13InstruktionsbokTegplogCT042004.pdf

Enklast är ju att köra lite.. ser du att dom fjädrar upp för inget så behöver den ju mer kräm. Det var många år sen jag körde med en sån, men vill nog minnas att man fick strama upp trycket lite då och då.

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-13 kl 22:01 »
Kalas! Tack!

Bifogar en bild på första plöjningsobjektet. . Ett måste är att fårorna ska gå östligt-västligt (hö-vä i bilden)..

Går det göra en schematisk skiss över hur man ska lägga upp plöjningen med dessa förutsättningar på det här fältet?

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 maj-13 kl 09:37 »
För att minimera antalet slutfåror och få ett jämnt fält skulle jag göra så här.  Vi utgår från vägen i nerkant, och plöjer parallellt med den.

Du börjar med att rita upp en markering runt hela fältet, förslagsvis 8 -10 meter in från kanten. Försök få den på samma avstånd från kanten överallt. Gör bara en grund fåra med sista skäret. ( lång toppstång). Det är det röda strecket på bilden.

Med samma inställning gör du sen två öppningsfåror till ryggar, det är de breda strecken på bilden, Grön, och Gul.
Se till att få dom parallellt med vägen, och varandra!

Sen ställer du om plogen och gör klart en rygg, förslagsvis den längst från vägen  ;) ( grön )
Sen plöjer du det området runt den gröna ryggen tills du når kanten i uppeänden av kortet.

Då tar du ryggen närmast vägen, ( gul ) och kör runt den. Min tanke där var att den ryggen ska ligga mitt emellan vägen och den där utbuktningen på åkerkanten, så när du har plöjt så du är framme vid markeringen utmed vägen, så ska du också vara framme vid den där utbuktningen.

Sist kör du området mellan dessa båda plöjda delar, ( brunt område ) Och får en slutfåra i mitten på det bruna området.

Allra sist plöjer du vändtegen runt hela fältet, och eftersom det nu finns två fåror att börja med ( närmast vägen, och i uppekanten ) så plöjer du den inåt.

Glasklart!  :)

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 maj-13 kl 13:37 »
Tackar!  Det blir att testa denna plan. :)
Vändtegen kanske jag skipoar att plöja dp det förmodligen är vansinnigt mkt rötter där

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser