Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hypokalcemi  (läst 2004 gånger)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Hypokalcemi
« skrivet: 06 maj-13 kl 14:09 »
Någon med erfarenhet av hypokalcemi? Vår gamla gute tacka hittades i lördags morse liggande utan att kunna ta sig upp. Hon lammade i onsdags 1/5. Veterinären var här och hon fick kalcium subcutant ca 100 ml, hon fick även antibiotika för att vara på säkra sidan om det även var något annat. Vi har haft ett fasligt bry med att vända henne  ofta så att hon inte legat tokigt. Vet sa att hon skulle resa sig inom 1dygn annars var det inte så bra. Vi kontaktade dom igen  efter ett knappt dygn och de hade inget mer att säga. Pratade med en fårbonde och en kobonde där båda menar att detta kan behöva upprepas, injektioneran alltså. Igår eftermiddag reste hon sig på stappliga ben och fick sedan ytterligare 1 dl subcutant av min vän kobonden. Vad har ni för erfarenhet, hur mycket kalcium kan/ska man ge, kändes inte riktigt bra med veterinären som inte riktigt brydde sig.

/Viktoria

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hypokalcemi
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 14:29 »
Dom gånger jag gett dom kalk har jag gett 100 ml första gången och 50ml  ett par dagar.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #2 skrivet: 06 maj-13 kl 14:34 »
Ok, hur många dagar är ett par? Finns det någon risk med att ge det? Hur snabbt har tackan blivit bra? Misstänker att vår tacka har gjort sig illa i det benparet hon låg på innan vi upptäckte hennes olycka och att det gör det extra svårt för henne att gå och stå, hon har faktiskt fått smärtstillande också sedan igår.

/Viktoria

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 06 maj-13 kl 15:22 »
2-3  beror på hur pigg tackan blir
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-13 kl 19:16 »
200 ml borde få henne på benen. Ett riktmärke är: Har hon inte börjat idissla, så har hon inte fått tillräckligt med kalk! Det lärde jag mig sist jag hade en sån tacka!!
Jag brukar ha riktmärket 200 ml, för sen kastar de, men din tacka har ju redan lammat...
Kalkbrist kan uppstå innan lammningen, men också efter. Då beror det på att mjölkproduktionen kommer igång för snabbt och tar på kalkreserverna.

Jag har faktiskt sparat en tacka som hade kalkbrist för 3 år sedan och det har inte upprepats... Hon är 10 år nu - still going strong!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 07:13 »
Hon idisslar, så det är väl bra och hon reser sig men går inga längre sträckor, lägger sig igen och betar liggande, hon kissar och bajsar. Hon ser lite stapplig ut på benen och håller dom in under sig när hon går och huvudet sänkt. Ser ut som om hon har ont i benen. Vet ju att hon låg ett tag innan vi upptäckte hur det var ställt och det är klart att har man legat på samma sätt i många timmar så kan det bli skador av det med. Jag känner mig inte alls hemma i det här och vet faktiskt inte riktigt hur utgången ska bli. Vi stödmatar ju lammet men han försöker även dia när hon är uppe. Lite di har hon om än inga mängder.

/Viktoria

hustran

« Svar #6 skrivet: 07 maj-13 kl 08:31 »
du kanske skulle prova med B-vitamin.

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #7 skrivet: 07 maj-13 kl 11:30 »
du kanske skulle prova med B-vitamin.

Varför B-vitamin? Har givit D-vitamin som behövs för att kunna ta upp kalcium.

hustran

« Svar #8 skrivet: 07 maj-13 kl 12:30 »
bra för vommen och benen.Ja, hela kroppen tror jag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-13 kl 17:04 »
men går inga längre sträckor, lägger sig igen och betar liggande, hon kissar och bajsar. Hon ser lite stapplig ut på benen och håller dom in under sig när hon går och huvudet sänkt.

En dos Selevitan är också mycket bra för stappliga ben :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser