Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med kvarhållen efterbörd..  (läst 5801 gånger)

Issapissa

• Uppland
Tacka med kvarhållen efterbörd..
« skrivet: 05 maj-13 kl 09:45 »
I fredags lammade tacka nr 2 hos oss, en förstagångstacka som fick ett dött lamm som såg konstigt ut.

Hon är svullen i underlivet men inget framfall och det hänger hinnor kvar så antagligen är efterbörsen kvar. Jag ska gå ut och tempo henne senare men hon är pigg och äter med god aptit.

Om hon inte har feber, ska jag fortsätta avvakta då eller vad ska man göra? Att gå in nu efter så många dagar kanske inte går.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tacka med kvarbliven efterbörd..
« Svar #1 skrivet: 05 maj-13 kl 10:20 »
Vid kvarbliven efterbörd är rekommendationen att låta bli efterbörden, slå en knut på den om den är mycket lång men den ska hänga tills den lossnar av sig självt inom en vecka. Man ska inte dra i den det kan skada livmodern.
Men om efterbörden inte har släppt efter ca 3 dagar och tackan får feber är det penicillin som gäller.
« Senast ändrad: 05 maj-13 kl 10:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Tacka med kvarhållen efterbörd..
« Svar #2 skrivet: 05 maj-13 kl 11:47 »
Kände du efter så där inte är fler lamm ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Issapissa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-13 kl 15:52 »
Nej jag har inte känt efter fler lamm. Gutarna brukar bara få ett första gången och hade det varit ett lamm kvar hade hon nog inte varit så oberörd.
Imorgonkväll är det tre dygn så jag får ringa vet imorgon och kolla då vad hon tycker.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 05 maj-13 kl 16:30 »
Ringa kan man alltid göra, så känner man sig säkrare i sitt beslut. Men som jag skrev i en annan träd, så har jag fått rådet av en erfaren fårägare, att det brukar aldrig vara några problem, ens om den ruttnar av! Jag gissar att efterbörd som inte släpper direkt är vanligare vid dödfödda lamm, där ingen diar tackan efteråt. Att ge di stimulerar ju produktionen av oxytocin (stavning? ) vilket veterinären ibland ger tackan för att livmodern ska dra ihop sig och släppa efterbörden.

Jag hade en tacka som fick dödfödda tvillingar och hon gick med eftrbörden hängande i ca en vecka innan den släppte. Hon har inte haft några problem.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Issapissa

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-13 kl 12:11 »
Tack för lugnande svar!

Inatt har den kommit ut och två nya lamm har vi fått, så trippel glädje när jag kom ut i hagen imorse :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Orakad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser