Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tackor, Valbazen?  (läst 1061 gånger)

hustran

tackor, Valbazen?
« skrivet: 02 maj-13 kl 08:50 »
Hur är det med avmaskning till dräktiga tackor med Valbazen? på förpackningen står att det inte skall ges under lågdräktigheten. Om de nu bevislingen inte är lågdräktiga. Vill ju släppa ut dem snart. ??? ??? ???

vallhunden

• Västergötland
SV: tackor, Valbazen?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 09:26 »
Jag avmaskade högdräktiga tackor med Valbazen ett år, och fick många döfödda lamm... Fårhälsovården ville inte kännas vid att det var avmaskningsmedlet som orsakat detta - men en vän som har haft får länge sa:"Vi är många som har drabbats av detta, pga Valbazen!!" Så jag hade inte avmaskat dom i högdräktigheten... Ivomec ska gå bra, säger dom. Kan du använda det istället??!! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

SV: tackor, Valbazen?
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 11:46 »
Tack,vallhunden. Ja, var lite orolig själv så jag får använda Noromectin i stället även om det inte tar samma parasiter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
Taeronai

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser