Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räven tar mina höns!  (läst 9215 gånger)

Karhammer

• Småland
Räven tar mina höns!
« skrivet: 01 maj-13 kl 16:58 »
Hej alla!!
Nu har räven varit hos mig och tagit 11 höns och två tuppar så nu har jag bara fyra stackars höns och en tupp (skånska blommehöns) kvar... Jag har mina höns helt frigående men till helgen får jag vackert bygga hönsgård... Nu till min fråga...
Är det någon som vet om det finns något annat djur man kan skaffa som kan vakta hönsen på dagtid? Räven var här när jag var på jobbet på dagen. Funderade på gås då de är ganska "vaktiga" av sig men när jag läste vidare så läste jag att folk med gäss tydligen också har problem med räv...
Vad skall man göra? Finns det inget bra djur som kan gå ihop med höns men som räven inte vågar sig på och som verkligen ogillar räv så den skrämmer iväg rävrackarn?
Synnerligen tacksam för alla förslag och idéer!
/Peter

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Räven tar mina höns!
« Svar #1 skrivet: 01 maj-13 kl 17:31 »
En säker hönsgård är bästa lösningen.. I övrigt så bör du vara hemma när de går fritt.
Fjäderfän och kaniner

Svalängen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-13 kl 05:09 »
En hund verkar fungerar finfint! Grannen har en hund och den verkar räven inte gilla om den sitter kopplad i närheten av hönshuset.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-13 kl 07:23 »
Læat om någon som hade inhængnad trædgård, men inte jættehøgt staket, och høns fritt gående. Som vakt hade dom en Australisk Kelpie. Det ær en energisk vallhund som ær framavlad før att jobba sjælvstændigt så den gør tydligen sitt jobb æven då ægarna ær borta. Och den verkade tycka att det døg med høns i brist på får... Men du behøver gøra något åt saken NU och hund går man ju inte och køper på Bergvik shoppingcenter eller så... Jag har elnæt till mina och det funkar. Det har jag tjatat om i flera tidigare inlægg så kolla vad jag skrev sist om du ær intresserad!

Sofiedal

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jun-13 kl 14:48 »
Hej,

Jag har också råkat ut för räven nu i dagarna. Hade en tupp (blomme) med tre hönor frigående ute. Samtliga borta på en förmiddag. Dagen efter gick jag igenom omgivningarna och kunde konstatera flera fjäderhögar där räven gjort omtag och jag såg också den rackaren sitta på lur en 300 m från hönshuset, säkert väntade han på nästa höna. Så tråkigt!

Är hönsen verkligen helt värnlösa mot räv? Jag trodde visst att några skulle försvinna, men alla så snabbt och utan att kunna fly undan? Mina höns var inte vingklippta och med bra flygförmåga. Det blir till att bygga rastgård på semestern...

daniel70

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-13 kl 14:56 »
Min Faverolletupp slogs med räven igår medan hönorna satte sig i säkerhet. Räven hade nog vunnit om jag inte direkt kommit springande för då drog det fega kräket direkt. Tuppstackarn tappade massor av fjädrar, men verkar ok.

catlena

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 08 jun-13 kl 15:16 »
Har en Jack Russell terrier, den är en riktig rävjägare, håller alla rävar på avstånd

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-13 kl 16:46 »
Vill du skydda dina höns mot räv så är det en hönsgård som gäller - hönsnät räcker inte nu nar han vet vart han kan ta dom,den går troligtvis igenom hönsnätet... Skaffa riktigt gunnebo-nät,gräv ner nätet eller sätt en slinga el i marknivå utanför....täck hönsgården också...du har snart rovfåglar också.

Jag tycker det verkar lite naivt att tro att hönsen ska klara sig medans man åker och jobbar,kanske fungerar en period men sen går det riktigt illa.... En bunden hund vid hönshuset är ingen bra lösning,det är förbjudet att hund bunden längre tid,dessutom kan hönsen knalla iväg och där sitter hunden som inte kan göra ett jota om räven dyker upp.

En hönsgård är billigare än en Jack Russel och ger hönsen skydd  ;D Hönsgården springer inte iväg för att jaga annat vilt heller  ;) Du kanske får nöja dig med att ha hönsen fria när du är hemma  :-\
Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-13 kl 19:12 »
Russlarna är ju dessutom kända för att själva döda långt fler höns och ankor än vad räven tar plus en och annan katt om tillfälle ges ;)
Kennel SweetCaileanz

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-13 kl 20:21 »
Jag tjatar och tjatar om elnät, men det är ju för att det funkar så bra bara man lär hönsen vad det är för något och dessutom är noga då man sätter upp det! Tycker så synd om alla höns som går i kala små hönsgårdar utan gräs. Om du har rovfåglar i trakten så sätt upp berguv-siluetter med lysande, gula ögon. Ögonen är viktigast! Jag har haft höns i sju år och inte förlorat en enda till rovfåglar eller rovdjur! De enda odjur som skulle kunna få mig att bygga vanlig gallerbur är i så fall minkar.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #10 skrivet: 09 jun-13 kl 20:47 »
Vad för typ av elnät använder du då?
Är det ett sådant fårnät man kan köpa på nordpost etc?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 09 jun-13 kl 21:52 »
Ja, det är det fast i getstängsel, alltså ngt högre. Men andra använder elfårnät och det går bra ändå.

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-13 kl 11:38 »
det grova elnätet för får och getter funkar inte alls till mina höns, dom smiter rakt igenom, däremot det det för höns och kanin som är lite finmaskigare nertill är fantastiskt, håller tamdjuren inne och odjuren ute.  Inte ens minken har lurat sig in där ännu, så ska man köpa sig ett nytt nät enkom för hönsen så rekommenderar jag ett elnät med lite mindre maskor än för får och get, men gärna minst lika högt.

Nu går mina höns fritt i trägården, men får jag problem plockar jag fram mina elnät igen, det är det bästa säkraste form av stängsel jag haft och så lätt att flytta när man vill ge dom nytt grönt att kalasa på.
Kennel SweetCaileanz

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 10 jun-13 kl 11:52 »
Verkar som om det blir min nya prio.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-14 kl 18:20 »
Om du har rovfåglar i trakten så sätt upp berguv-siluetter med lysande, gula ögon. Ögonen är viktigast! Jag har haft höns i sju år och inte förlorat en enda till rovfåglar eller rovdjur! De enda odjur som skulle kunna få mig att bygga vanlig gallerbur är i så fall minkar.

Vart får man tag i sånna och vart skall man sätta upp dem?

Tror jag sett någon ha en sån i plåt med ögon i glas (samma typ som plåtkatterna många har och ställer ut i diket för att bilarna skall köra långsammare), men vart i hela världen hittar man det..?
« Senast ändrad: 10 jun-14 kl 18:43 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #15 skrivet: 13 jun-14 kl 10:16 »

Vi har våra i hönsgården när vi inte är hemma och när vi inte har koll. Vi har räv här också men osäker på omfattning, men vi hade våra lösa i (inhägnad) trädgård flera timmar mitt på dagen hela förra sommaren, ofta med vår hund med. Och det gick bra. I slutet av november hade vi en hökattack och sen dess är jag mer nojig... Så jobbigt med dessa rovdjur!

Men ska de vara trygga, bygg en stor och säker hage med lite rolig inredning samt sittpinnar så de trivs. Ha dem bara lösa mitt på dan med hund med (inte säkert det hjälper men skadar inte) och då du är hemma och kan titta till dem. Inhägnad trädgård är att föredra. Tidig morron och eftermiddag/kväll är generellt mer riskfyllt för rovdjur.

Vår hund går jättebra ihop med hönsen, så snäll och klok. Vet ej ras eftersom hon är en f.d gatuhund från Rumänien, men kanske har lite greyhound och collie i sig... Men vet inte om hon avskräcker räven eftersom hon är lugn och inte skälig. Men vaktar vid inkräktare iaf, så kanske också ev. rävar...

Lite bilder på vår hage, höns, hund och trädgård:

http://chickensteps.wordpress.com

Lycka till!

http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 13 jun-14 kl 10:54 »
Ett bra sätt är att få in lantrashöns i besättningen och en sådan tupp. Då dessa har vett att hålla sig undan när det är fara och färde. Lantrasarna försvinner iväg så fort tuppen harklar sig och skriker mina damer nu är det skydd som gäller medan dom där förvirrade korsningarna lungt pickar vidare som perfekta måltavlor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 13 jun-14 kl 12:50 »
Vart får man tag i sånna och vart skall man sätta upp dem?

Tror jag sett någon ha en sån i plåt med ögon i glas (samma typ som plåtkatterna många har och ställer ut i diket för att bilarna skall köra långsammare), men vart i hela världen hittar man det..?

-Du kan tillverka uv-siluetter själv av playwood eller liknande. Hobbybutikerna säljer pärlor i alla de färger o former så där kan man köpa gula pärlor till ögon. Linor över gården med lite folieremsor, gamla cd-plattor som glänser, blanka konservburkar och vad man kan komma på som glänser är också bra för det skrämmer rovfåglarna. Men hönsen är nervösa innan dom vant sig för dom vet instinktivt att dom ska akta sig för skuggor ovanifrån.

Mitt första elnät var ett för getter med glesa maskor, det köpte jag nytt på Nordpost. Det andra köpte jag begagnat på annons, och  det är till för höns och har täta maskor nedtill. Om du googlar på "elnät för höns" så får du upp flera. Dom som är avsedda för enbart kaniner brukar vara lägre.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 13 jun-14 kl 16:06 »
Tyvärr har jag för lite ork till att tillverka det själv :(, just nu alla fall.
Kan den här funka? Är så trött på småfåglarna som flyger genom nättaket och käkar påfåglarnas och avelsgruppens mat - har väl ingen lust att utfodra dem mitt i sommaren! >:( Det borde den väl funka till alla fall?
http://www.motavack.se/faglar/uggla-med-roterande-huvud.html
Väldigt dyr förstås... och hönsen kanske oxå blir livrädda? Provar några reflekterande saker först. Har några sånna här som vi tänkte hänga i klarbärsträden sedan: http://www.jula.se/fagelskrammor-4-pk-701037

Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nina W

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 13 jun-14 kl 16:53 »
Ja, han ser ju verkligen farlig ut  >:D  ;D Fåglar av alla de slag kommer att hålla sig undan och traktens barn kommer att berätta för varandra om den tokiga ugglan och och komma för att titta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser