Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka "tappat" ett juver  (läst 1062 gånger)

ulfg

tacka "tappat" ett juver
« skrivet: 30 apr-13 kl 20:32 »
Hej, upptäckt att min gamla ledartacka, gute,10 år, verkar ha förlorat funktionen på ett juver. Vanster juver med spene stort och fint, men höger juver helt tomt och närmast osynligt. Tacka pigg och glad, likaså lammen. Inbillar mig att hon verkade ha två juver innan lamning. Vad har hänt? Mastit?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

zeina66

• Värmland
SV: tacka "tappat" ett juver
« Svar #1 skrivet: 30 apr-13 kl 20:57 »
Hade en gammal tacka förra året som såg likadan ut,hennes lamm diade bara den ena spenen så den andra krympte ihop... ??? Det har hänt andra tackor också men som ändå haft två fungerande spenar året därpå. Jag trodde inte att det var så allvarligt om inte tackan fick nån feber eller blev dålig på annat sätt ???
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tinaw

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 15:15 »
Det kan ju också bero på att lammen föredragit att suga på ena sidan. Mjölkproduktionen styrs av efterfrågan, så om lammen eller tackan av någon orsak föredrar en sida kommer det inte att bli så mycket på den andra.

hustran

« Svar #3 skrivet: 02 maj-13 kl 18:29 »
så sant så men det tar lite tid innan juverhalvan försvinner.......man hinner oroa sig en hel del innan, fråga mig. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser