Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusbygge  (läst 2152 gånger)

Mimmla

• Västmanland
Hönshusbygge
« skrivet: 30 apr-13 kl 12:07 »
Jag har äntligen flyttat till ett hus där jag kan ha höns!
Har en garagelänga med förråd som är oisolerat som jag tänkte bygga om till hönshus. Bredvid detta tänkte jag göra ett hägn som de kan gå ut direkt i genom en lucka. Men målet är att ha dem lösa på tomten så mycket som möjligt.
Nu till dilemmat, jag funderar på hur mycket jag måste pjåska med hönsen. Vad behöver de, förutom det uppenbara med tråg och reden och sittpinnar. Måste det vara isolerat?

Jag har ett fönster med ljusinsläpp och tänkte bygga in så att det blir lite mindre yta än hela förrådet. Så kanske 2,5x3 m och 2,10 i tak.
Tänkte investera i en tålig genbanksras, har inte riktigt bestämt mig för vilken ännu.
Måste jag ha värme? Och hur är det med rastgården, ska man grusa den?
Jag kommer nog börja med runt fem höns, men det ökar väl på efterlag om allt går bra.

Och kom gärna med billiga lösningar och tips! Jättetack på förhand!
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Hönshusbygge
« Svar #1 skrivet: 30 apr-13 kl 21:00 »
Hej, jo det är kul med höns så bygg inte för litet.
Jag har inte isolerat, och det fungerar ganska bra, en värmeplatta under vattnet är nog bra.
När jag gjorde min hönsgård så hägnade jag in det område bakom huset som bestod av sly, stenar, hallonris och brännässlor. Markberedningen sköter hönsen om själva. Dom är oftast frigående men jag kan stänga in dom om jag måste.
Ha inte för tunna grenar som sittpinnar, se till att vattenautomaten står en liten bit upp från golvet så det inte kommer strö i på en gång det finns massor att tänka på men man lär sig vartefter.
Jag har Kindahöns, en trevlig lantras som ruvar rätt mycket. Kul med kycklingar men tänk på att det inte är lätt att bli av med tuppar så att det där med att slakta är nåt att ta ställning till.
Lycka till hur du än gör

Mimmla

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-13 kl 23:02 »
Hej, jo det är kul med höns så bygg inte för litet.
Jag har inte isolerat, och det fungerar ganska bra, en värmeplatta under vattnet är nog bra.
När jag gjorde min hönsgård så hägnade jag in det område bakom huset som bestod av sly, stenar, hallonris och brännässlor. Markberedningen sköter hönsen om själva. Dom är oftast frigående men jag kan stänga in dom om jag måste.
Ha inte för tunna grenar som sittpinnar, se till att vattenautomaten står en liten bit upp från golvet så det inte kommer strö i på en gång det finns massor att tänka på men man lär sig vartefter.
Jag har Kindahöns, en trevlig lantras som ruvar rätt mycket. Kul med kycklingar men tänk på att det inte är lätt att bli av med tuppar så att det där med att slakta är nåt att ta ställning till.
Lycka till hur du än gör

Näe jag tänkte bygga så att det blir enkelt att expandera till det dubbla ifall det behövs senare :)
Hur mycket kostar en värmeplatta?
Jag vet att det finns uppvärmda vattenkar till hästar, finns det sånt till höns också?
Hur högt ska vattnet stå för att det fortfarande ska vara praktiskt för dem att dricka?
Ah, jag funderar på hedemora. Eftersom de har mycket underull ifall det blir kallt i huset.
Slakta kan jag tänka mig, inget problem sådär. Man gör det man måste.
Tack :)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-13 kl 05:46 »
Värmeplatta kostar några hundra, med termostat är att rekommendera.
Uppvärmda vattenskålar har jag sett nån stans, kommer bara i håg att dom är dyrare.
Vattnet till mina höns står säkert 15-20 cm upp från golvet, och dom lyckas ändå skita ner det :-) tänk på att göra en trappa upp då du har kycklingar.
Hedemora ser jättefina ut, har bara sett på bild dock. Vilken ras du än väljer tror jag att du kommer bli nöjd.
Höns är kul :-)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-13 kl 06:42 »
Hej! Har också Kindahöns, de är verkligen ruvningsvilliga... Hedemora är lugnare på ruvfronten.... Kan bara tipsa om att ta vad som finns /gratis, jag har också värmeplatta till vattnet (på vintern) men vattnet på en "kvarnsten" då kommer vattnet högre, men även tegelstenar är bra eller lekablock... en gödselbräda eller ett gammalt bord under sittpinnen, där de mesta av gödseln hamnar (lättare o städa) sen kan du ha en kompost o lägga gödseln i , jag har även en kompost i hönsgården (mycket populär) hönsen älskar mask.... Ett tak, över en del av hönsgården , då de gillar o vara ute även vid sämre väder, de älskar o "sand/grus bada", kan även ha en sittpinne ute om det är mot söder....kan tipsa om att läsa om våra lanthöns på www.kackel.se....  kom gärna med flera frågor Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Mimmla

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-13 kl 13:51 »
Nu rullar det på av bara farten här hemma!
I veckan hämtar jag nog mina höns :D
Jag kommer få hem en grupp på fem inkl tupp. Jag har gjort reden som hänger på väggen. Fyra stycken så vi har lite att växa i!
Huset blev 12 kvm stort. Jag har målat och fyllt i alla springor så det inte blir löss i väggarna.
Jag har även silikonat bakom redena och alla sprickor mot väggar, samt i redena.
Byggt en jättefin hållare till sittpinnarna med bajsbord under, blev fyra pinnar på 120 ungefär.

Nu är det bara det sista kvar, ska bygga en liten platå att ställa vattnet på också så det inte blir skräpigt.

Bör jag ha ett kar till sand som de kan bada i också??

Sen så är jag lite nojjig att jag får med ohyra hem. Hur kollar man det på bästa sätt? Och om de nu har det, vad gör jag då?

Sen funderar jag också på ifall de skulle lägga sig och ruva nu, ska jag tillåta det. Eller ska jag vänta till nästa vår?

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-13 kl 19:32 »
Hej
Kan du inte lägga ut bilder på ditt nya hönshus, är själv i planeringsstadiet och behöver inspiration.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 14 maj-13 kl 19:46 »
Det är inte helt klart än  :-\
Men jag har målat det helt vitt förutom 50 cm upp från golvet. Där är det blått för att det inte ska bli så fult.
Sen har jag vägghängda reden och sittpinnar med bajsbräda. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser