Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka med ev. mastit.  (läst 1357 gånger)

hustran

tacka med ev. mastit.
« skrivet: 29 apr-13 kl 11:50 »
Jag har en tacka med 2 pigga lamm men problemet är att de bara diat på en sida. De är ca. 4 dygn. Igår såg juvret väldigt stort ut så jag mjölkade ur en hel del.I dag såg hon lite påverkad ut så jag mjölkade ur henne i morse också (efter att ha släpat in henne) tog tempen nyss och hon hade 39,1.....är det feber? Hon äter faktiskt och fick lite energibalans i vattnet som hon druckit upp.  Vill inte ge henne så mycket vatten eftersom hon har galet mycket mjölk. Anade lite flockighet i mjölken i morse,bara en aning. Mjölkade ur nyss och den verkade helt ok.Jag är inte sådan vän av antibiotika i onödan så jag undrar om jag bör vänta och se om tempen stiger och fortsätta mjölka ur? De rackans lammen måste börja dricka på båda sidorna hoppas jag snart. Hur skulle ni göra?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: tacka med ev. mastit.
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 12:36 »
Mjölka ur med försiktighet, så att du inte ökar produktionen oavsiktligt! Om mjölken är påverkad så bör det synas mest på den första mjölken du får ur spenen när du börjar mjölka. Flockighet syns bra mot mörka underlag.

Jag hade nyss ett par tackor som båda tog hand om samma lamm. Han blev sjuk och slutade äta, så då hade jag två mjölkstinna tackor. Jag mjölkade ur dem ett par gånger om dagen, men inte så att det blev tomt utan bara någon deciliter eller två per spene. När juvren inte längre kändes spända och heta så slutade jag mjölka.

Nu är lammet friskt och diar nog endel (dock inte så att jag ser det)
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 13:25 »
Det kan också vara så att de båda lammen bara använde den ena spenen! Lamm tenderar att fastna på en sida. Har man tur fastnar de på varsin spene ;D
Det kan vara så att vaxpropparna satt lite hårt på tackan och på ena sidan gick den bort, men inte på den andra sidan. Då hamnar båda lammen på en sida...

När tackan har lammat färdigt går jag alltid in och ser till att vaxpropparna lossnar, dvs mjölkar ur en stråle ur båda juverhalvorna. Sen håller man tummarna, att de hittar var sin spene ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 13:35 »
det var ingen fara med vaxpropparna men de rackarna har tydligen fixerats vid en spene. Kanske när de blir lite större så inser de att det blir betydligt maffigare med varsin. Men tycker ni att det verkar som hon har feber? 39,1 låter inte sååå farligt eller? Känns som att jag nästan skulle kunna vara lite elak och teipa för den andra spenen så de blir tvugna att bli lite "flexibla" i intellektet. ;)

zzaga

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 apr-13 kl 14:19 »
Hej

Jag hade min veterinär här i går och frågade just om tempen på får. Hon sa att den skall ligga mellan 38,5-39 grader. Under 38,2 är för lågt och över 40 är för högt.  Hoppas att det löser sig med ditt får.

AnnaM72

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-13 kl 14:49 »
Men hon ska ha fri tillgång på vatten! Att sina henne med att minska på kraftfodergivan är OK, men inte minska på vattnet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-13 kl 18:36 »
Jag hade försökt att lära lammen att dricka på andra sidan :o
Om du ändå har tackan på stall, så why not??!! Försök att lära dom att dricka på var sin sida, samtidigt. Om då mjölken rinner till för att det ena lammet dricker på "rätt" sida, så borde mjölken även rinna till på "fel" sida och bli mycket uppskattat ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #7 skrivet: 29 apr-13 kl 19:13 »
det låter enkelt men.......ingen av dem är särskilt samarbetsvilliga, lindrigt sagt. Annars är ju det det bästa.  ;D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 29 apr-13 kl 19:15 »
Lamm är väl sällan samarbetsvilliga men det brukar lyckas till slut ändå om man är envis. Efteråt kan man tänka att "det tog ju ändå bara två dagar, det var det värt".
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #9 skrivet: 30 apr-13 kl 17:41 »
Hurrar och klappar händer.......i dag så dricker de från båda sidorna. PUH! ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 apr-13 kl 18:59 »
Bravo ;D ;D ;D!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser