Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningslös  (läst 909 gånger)

Rolle johansson

• Småland
Drottningslös
« skrivet: 28 apr-13 kl 14:30 »
Jag har varit i mina fem samhällen i dag ,alla mår fint utom ett det är inget täkt yngel inget stiftatt så jag betäckta detta som drottningslöst hur gör jag nu det är gott om bi.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drottningslös
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 14:57 »
Flytta över ett ram med egg och yngel så ser du efter en dag om de är utan drottning, för då drar de fram drottning celler.
Där efter kan du anta att de inte har någon drottning.

Om det finns drönare till eventuell parning så kan du låta dom dra fram en egen drottning eller så slår du den ihop med en lämplig samhälle.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 23:36 »
Jag vet inte hur mycket yngel du har nu, men hos mig tycker jag det fortfarande är för lite för att stjäla yngelkakor mellan samhällena. Visst kan du chansa på att de föder upp en ny drottning själv på det viset, men jag själv skulle slagit samman med ditt svagaste viseriktiga.

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 09:58 »
 Hade jag haft ett drottninglöst samhälle så här tidigt på våren då hade det blivit åtgärd enligt Olof.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser