Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus i lekstuga?  (läst 3990 gånger)

Cementan

• Skåne
Hönshus i lekstuga?
« skrivet: 28 apr-13 kl 09:29 »
Dottern har övergett sin lekstuga och då kom vi på den briljanta idén att det skulle kunna bli ett hönshus ist. Men frågan är om det funkar?
Vi har tänkt typ 5 hönor och en tupp.
Hur stor plats behöver dom?
Måste man ha tak på hönsgården? Vi bor på landet och tanken var att när dom bott in sig att dom kan gå lite lösa i trädgården.
Hur många sittpinnar/reden behöver dom?

Humla

• Närke
SV: Hönshus i lekstuga?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 10:31 »

En lekstuga är ett utmärkt hönshus! Det funkar bra till den mängden höns som du har tänkt dig. Rent lagligt (men i min mening förkastligt) så får man ha 9 hönor per kvadratmeter (7 hönor i ekologisk produktion). Två reden räcker bra till fem hönor och sittpinnar så räcker det med en så länge alla får plats, jag brukar räkna med ca 20 cm sittpinne per höna. Nättak på hönsgården är att rekommendera med tanke på flygande rovdjur. Att fundera på är om lekstugan är isolerade eller inte med tanke på kommande vintrar och tillgång till el är ju helt klart en fördel till ev värmekälla, lampa och kanske en värmeplatta till vattenautomaten.

Lycka till!

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 16:19 »

Vi har också en lekstuga-hönshus (5 höns) fungerar utmärkt. Gör du en sökning om lekstugor i arkivet så finns det en hel del tråder i ämnet.  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

MatteW

« Svar #3 skrivet: 06 maj-13 kl 16:25 »
Såhär blev vår lekstuga till hönshus.
https://www.dropbox.com/sh/b2cvg0zk6tk5zw2/WQZLG0vQZ8

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-13 kl 12:20 »
Mitt tips är också att näta taket till hönsgården och gräva ner nätet ordentligt i marken så att det bli inbrottssäkert.
För även om hönsen i princip aldrig är där i vanliga fall så är det när man verkligen behöver sin hönsgård som den måste tåla påfrestningarna, när byns rävar har ungar och vill äta 10-talet höns varenda natt, eller rovfåglarna ser hönsflokcen som ett gående smörgåsbord.
Har du en bra hönsgård kan du i lugn och ro åka bort en vecka eller två utan att någon måste släppa ut och stänga in hönsen under tiden, och det räcker med att någon tittar till dom ibland och ger dom mat och vatten.
Annars kanske dom måste hållas instängda när du är borta tex.
Dessuom är det bra när man har kycklingar, då är det ju inte bara de stora rovdjuren som är besvärliga utan även katter och kråkfåglar måste passas på ochdet är ju ett dygnetruntgöra...

Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser