Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benkvalster - wellpappfälla  (läst 1165 gånger)

Kackelkärringen

• Småland
Benkvalster - wellpappfälla
« skrivet: 27 apr-13 kl 19:12 »
En del av mina höns har benkvalster. Satte upp wellpappfällor för att se
hur mycket kvalster det fanns. Fällorna satt uppe i 3 dagar i 4 olika
avdelningar. Hittade inga kvalster alls i dem.
Jag undrar nu om 3 dagar var för lite, om de alltid kryper in i wellpappen
och om de går att se (hade förstoringsglas).
Det är en höna här och där som har det, alltså inte alla. Vill gärna veta
hur utbrett detta är och var jag ska sanera innan jag börjar med något
drastiskt. Tips!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Benkvalster - wellpappfälla
« Svar #1 skrivet: 27 apr-13 kl 19:34 »
Benkvalstrena lever på hönset hela tiden och går inte i din fälla. Det är löss som kliver av hönsen och gömmer sig där dom kan.

Trots en massa ovett från olika håll brukar vi ge varje stor höna två droppar Frontline i nacken när de har löss. Dvärg och halvvuxna höns ska räcka med en droppe. Vår uppfattning är att Frontline även klipper benkvalstrena. Flusa är ett medel andra tycker fungerar bra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kackelkärringen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-13 kl 19:38 »
Jaha då har jag fattat helt fel. Men då kan jag alltså dra slutsatsen att mina höns i alla fall inte har löss :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 27 apr-13 kl 19:42 »
De kan ha löss också, även om de inte gick i fällan! Loppor, fästingar och mask.  ;D Husbock brukar de va resistenta emot.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 28 apr-13 kl 11:07 »
Benkvalstrena lever på hönset hela tiden och går inte i din fälla. Det är löss som kliver av hönsen och gömmer sig där dom kan.

Trots en massa ovett från olika håll brukar vi ge varje stor höna två droppar Frontline i nacken när de har löss. Dvärg och halvvuxna höns ska räcka med en droppe. Vår uppfattning är att Frontline även klipper benkvalstrena. Flusa är ett medel andra tycker fungerar bra.
Det är inte heller löss som går i wellpappfällor då även löss har hela sin livscykel på hönan. Wellpappfällor har man för att hålla koll på om man har röda hönskvalster. Den sorten som bor i skrymslen och vrår dagtid och suger blod på hönorna nattetid.

Var därför glad att dina fällor var tomma efter tre dagar  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kackelkärringen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-13 kl 14:44 »
Trodde att röda hönskvalster var samma sak som benkvalster som ger kalkben men där hade jag tydligen fel....igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 5 användare
eriksjos, Anders Flix, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser