Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstiga ägg?*BILD*  (läst 6819 gånger)

Mrs F

• Värmland
Konstiga ägg?*BILD*
« skrivet: 23 apr-13 kl 13:30 »
Min Maran-höna lägger ägg som ser ut så här? De har tunna skal och väldigt ojämn färg. Har också hittat en del skinnägg på sistonde som jag misstänker kommer från henne.

TouchOfRed

• Skåne
SV: Konstiga ägg?*BILD*
« Svar #1 skrivet: 23 apr-13 kl 13:51 »
Har hönsen tillgång till snäckskal? Kan vara kalkbrist.
Konstiga ägg från en vuxen höna kan vara tecken på äggledarinflammation. Du kan titta efter vitaktiga, illaluktande flytningar från kloaken på henne.
Finns även en rad andra sjukdomar som kan påverka äggens kvalitet. Hur verkar hon må i övrigt?
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Mrs F

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-13 kl 15:39 »
Tänkte också på kalkbrist, men de har fri tillgång till snäckskal?? Hon ser fin ut i baken och verkar må bra, pigg och  nyfiken på allt. Men nåt konstigt är det ju??

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-13 kl 16:21 »
Är hon ung?
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Mrs F

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-13 kl 17:42 »
Hon är ca 1 år

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-13 kl 09:04 »
Då kanske det är hennes första ägg läggnings tid nu? Håller tummarna för att äggen blir som *vanligt* snart, men håll koll på kloaken så den ser ren och fin ut så hon inte har fått nån inflamation. På SVAs hemsida kan man läsa om olika höns sjukdomar ... åtminstone en ger konstiga ägg.
Men jag skulle inte va för orolig.... hon lägger nog fina ägg. Håller tummarna
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 apr-13 kl 10:24 »
Ja, håller med ingelavw.
När en höna börjar lägga ägg an det ta några veckor/månader innan äggmaskineriet fungerar som det ska. Då brukar det komma märkliga ägg. Stora med 2 gulor, skinnägg, miniägg osv.
Men håll koll på henne, det om det är de första äggen bör det börja komma normala snart.
Annars finns det också t.ex. luftvägssjukdomar som kan ge missbildade ägg, men om hon är pigg och inte verkar det minsta påverkad skulle jag inte vara allt för oroad. bara hålla extra koll på henne som sagt :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Mrs F

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-13 kl 10:59 »
Tack för alla svar! Hönan har dock lagt ägg sedan i höstas, och från början var dom fina. Inte jättebruna för att vara Maran men det är väl en annan femma...Tittade på henne imorse igen, lite kladd var det i baken men absolut ingen lukt? Som sagt, hon är ju väldigt pigg - först ut på morgonen och först till matskålen så det är väl bara att avvakta och se ifall hon börjar visa några andra symptom.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #8 skrivet: 24 apr-13 kl 11:22 »
Proteinrikt foder kan ge skinnägg.
Om hon är först ut på morgonen kanske det är hon som plockar åt sig de "bästa" bitarna = mest proteinrika bitarna?
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Mrs F

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 11:30 »
Är det något spannmål som är mer proteinrikt än andra?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-13 kl 11:31 »
Så där ser äggen ut
när "två ägg snuddar i varandra" och kalkfunktionen då störs, dvs det läggs lite extra kalk på det redan kalkade ägget som då blir "kalkskuggat".
Vad orsakar då att äggen kommer för nära varandra jo det kan vara sjukdom eller plötsligt stor förändring i ljusförhållandena. Har hönan fått såna ägg länge är sjukdom mest trolig.

(ett brunt ägg med mycket kalk över som kan vara i olika mönster på ägget)
« Senast ändrad: 24 apr-13 kl 11:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 24 apr-13 kl 11:55 »
Proteinrikt foder kan ge skinnägg.
Varför tror du det?
Skinnägg på vuxna hönor orsakas av; hög ålder på hönsen, för mycket salt (i foder/vatten) för mycket fosfor i fodret, för varmt, mögelgifter, D-vitaminbrist, sjukdomar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mrs F

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-13 kl 21:47 »
Grimla - det där med "kalkskuggade" ägg tror jag på. Men jag hittar ingen information om detta tillstånd på nätet??Hennes ägg påminner väldigt mycket om ägget på din bild och någon gång har jag misstänkt att hon har värpt två ägg på samma dag, då kan det vara ett "konstigt" och ett normalt.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #13 skrivet: 25 apr-13 kl 09:09 »
Vet inte om det kan vara till hjälp.. men maranerna (och andra brunvärpare) lägger så att säga på brunfärgen sist.. utanpå det klara ägget.. är det så att hon är av en typ som vill lägga massor av ägg.. (två om dagen) så blir "färgsprutan" för långsam och färgen konstig...

Helst ska dessa mörkvärpare lägga ägg varannan dag så att de hinner pytsa på massor med färg  ::) och äggen blir riktigt mörka...

Inte riktigt "produktions" inriktat utan mer åt "kvalitetstänket" alts  ;D
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Mrs F

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 25 apr-13 kl 11:13 »
Igår och idag har äggen varit knottriga också, dvs kalkägg. Samtidigt som skalet är tunt? För mycket snäckskal/för lite?? Vet inte vad jag ska tro, men som sagt, så länge hon är pigg får jag avvakta. Men det där med färgen kanske beoror på att hon tänker "kvantitet istället för kvalitet" :)

Smajsan

• -
« Svar #15 skrivet: 25 apr-13 kl 12:29 »
Jag har hft en Blomme höna som la jätte tunna ägg hela hennes liv, då vita men väldigt tunna. Hon hade tillgång till snäckskal som alla de andra hönsen men la ändå tunnskaliga ägg. Kanske har olika höns olika tjocka äggskal? Bara en teori  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 01 maj-13 kl 07:34 »
Annars är det vanligt att äldre höns värper ägg med lite sämre skalkvalitet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 01 maj-13 kl 09:10 »
Byt färgpatron ;)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser