Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inrullade ögonlock  (läst 2434 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
inrullade ögonlock
« skrivet: 18 apr-13 kl 16:19 »
Hejsan!
Har ett lamm med inrullade ögonlock som inte går till sig. Det är det undre ögonlocket som rullar sig inåt och irriterar så hon får rinnande ögon. samma på båda ögnen.
Alla tidigare gånger vi haft det på lamm har det gått bra att jag stryker och rullar ut ögonlocket själv, men här är det sämre. Några tips och tricks?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

• Västergötland
SV: inrullade ögonlock
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 19:26 »
En klick superlim under ögat kanske och göra ett veck... ??? :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 20:03 »
Det förekommer på en del hundraser, bla shar pei, och i de fallen sätter veterinär ett stygn eller två för att få rätt på det.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Klara

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-13 kl 20:39 »
Veterinären kan sätta ett stygn. Man kan också sätta en liten klämma typ till små elkopplingar, det gjorde en fårägare som hade en bror som var elektriker och det fungerade bra. Brukar bara behöva sitta nåt dygn. Obs att det är ärftligt, använd alltså inte sådana tacklamm i aveln.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 00:20 »
Håll inte på att labborera med superlim det kan gå helt åt fanderns ,,bara tanken på vilken smärta om det kommer minsta fel . Tvål i ögat är bara förnamnet. Det förkastast av både erfarna fårklippare och veterinärer vana vid humant tänkande om får. Du ska veta exakt vad du gör om du inte ska misslyckas. (Frågan är om det ens är lagligt )
I dag gör man ett snitt och ett stygn så är lidandet över ..Ja det kostar.. Men så kan man ju gå den hårda vägen för detta är ärftligt att slå ut tidigt..
   Mvh Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Annzis

• Nybliven fårägare
    • Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 apr-13 kl 13:23 »
Det var någon som skrev i en annan tråd att de använde silvertejp för att hålla ögonlocket tillbaka, funkade dock inte på vårt lilla lamm eftersom tejpen inte vill fästa. Lycka till!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 20 apr-13 kl 18:11 »
Vad är det för fel (mer än att det kostar pengar) att ta ut en veterinär och få det riktigt gjort?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 21 apr-13 kl 21:59 »
Inget fel alls.
Det är bara det att det varit helg och iom att jag befinner mig på en ö mitt i förfallstider är det inte fel att ta ut en veterinär. Bara svårt. Igår gick dock vaken upp så att jag kan ro ut en veterinär  :-\
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 22 apr-13 kl 08:19 »
Kanske enklare att du tar med lammet i båten och tar det till veterinären.
Åsenfår, hundar och katter

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 apr-13 kl 22:56 »
Kanske enklare att du tar med lammet i båten och tar det till veterinären.
:) Tänkte detsamma. Vi har då tagit lammen till vetrinär de tre gånger vi haft sådana. Slipper utkörning avgiften och då deras lokal är nära så tog det knappt timme fram o tillbaks.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 29 apr-13 kl 13:18 »
Kan meddela att lammet fått åka både fyrhjuling, roddbåt och bil till och från veterinären. 
Nu mår hon finfint och ögonen är bra.

Först satte han agraffer under ögat men efter attlammet piggnade till (lätt sedering) hölls inte ögonlocken på plats. Så vet lade in en kvaddel - bula av antiinflammatorisk medel som sprutas in i ögonlocket.

Antiinflammatorisk salva och bara dagen efter såg lammeta ögon jättefina ut.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-13 kl 20:47 »
Det var jag som använde silvertejp! Se bara till att torka pälsen ordentligt från alla tårar, sedan sträck ner det undre ögonlocket, sätt en ca dm-lång tejpbit från undre ögonlocket och ner en bit under käken. Se till att det är "i spänn". Dagen därpå låg tejpen i halmen och ögat var fint! Kostar ju inget att prova i alla fall....

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 30 apr-13 kl 16:52 »
Ja jag tycker det var ett bra tips. Ska man göra det "manuellt" hela tiden är det ju en stress i sig.
Detta hade vi dock aldrig klarat själva för det var väldigt inrullat. Var själv lite tveksam när vet bara satt agraffer, och mycket riktigt rullade de ju in på ett par minuter.  Kanske hade funkat om vi fortsatt rulla ut då, men kändes bara dumt att vara där och pilla i onödan.  Kvaddel (?) Gjorde susen :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 02 maj-13 kl 10:42 »
Obs att det är ärftligt, använd alltså inte sådana tacklamm i aveln.
glöm inte bagglammen, får en väldig spridning om ett fixat bagglamm används i avel :(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser