Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg?  (läst 911 gånger)

hönslena

• Finland
Hur många ägg?
« skrivet: 10 apr-13 kl 15:21 »
Hur många ägg ryms det under en höna? Hur många klarar hon av att ruva?

Vår höna har 14 (!!) ägg nu som hon ligger på, platt som en pannkaka. Det är henner första kull. Hon försökte febrilt ruva i början på december men vi avbröt henne när det var så kallt men nu ligger hon helt saligt! :)

TouchOfRed

• Skåne
SV: Hur många ägg?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-13 kl 15:23 »
Beror på storleken på höna och storleken på äggen hon ligger på. Ligger hon på för många ägg så finns det risk att kläck-% blir sämre då hon inte kan värma alla ägg ordentligt...
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 15:39 »
10 ägg av hennes egna ägg eller från samma ras. Går mer men 10 är lagomt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 21:09 »
Förr sa man alltid att höns skulle ruva udda antal och att höns klarade 10-15 ägg av egen äggstorlek. Många gamla hönsgubbar jag har träffat genom åren kör 13 ägg under surhönor för att det funkar bäst enligt dem  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 apr-13 kl 21:42 »
Min ena lilla dv-cochin höna ligger på 11 ägg leghorn och appenzeller, hon är väldans platt :P Egna kunde hon tatt några fler av :D 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

hönslena

• Finland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 09:51 »
OK! tack för svaren! Jag hoppas att hon orkar två veckor till nu då! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser