Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vid köp av ägg hur tänker du ang befruktning/ kläckbarhet  (läst 2606 gånger)

Alexn72

• Skåne
När man surfar runt så verkar det som att alla svär sig fria från att det kommer några kycklingar från deras ägg.
Så frågan är hur det hela hänger ihop( sett från båda håll)
Är det stor skillnad när på året ett befruktat ägg läggs om det kommer bli en kyckling?
Samt vad är rimligt/ var går gränsen för vad som är okej gällande hur mycket som kläcks.
Eller är "marknadspriserna" satta med tanka på att X% inte kommer bli några kycklingar?

Att postens hantering kan skada äggen är fullt förståligt men jag tänker mer på om man hämtar ägg eller "bra" skickade ägg men även egna ägg.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Vid köp av ägg hur tänker du ang befruktning/ kläckbarhet
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 16:51 »
Befrukningen brukar variera med årstiderna. Det beror nog också på hur många tuppar resp hönor man har om alla hönor blir parade. Så när det gäller skickade ägg så tycker jag att säljaren ska kunna garantera befruktningsgrad men man kan inte begära att de garanterar kläckbarhet.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 18:29 »
Är det inga fler som har åsikter i ämnet?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 08 apr-13 kl 18:51 »
Utan att ha funderat särskilt mycket så tänker jag spontant så här. Jag testar mina ägg här hemma först, lyser dem och kollar befruktningen. Ser den bra ut så säljer jag avelsägg. Både att hämta och skickar med paket.

Ett 6 pack skall helst innehålla 6 befruktade ägg men själv så är det ok för mig om 4 är befruktade när jag köper. Dvs 2 tomma är ok. Om de sen inte blir några kycklingar kan ju bero på hanteringen på resan, slarv, krångel med kläckare eller ruvhöna...

Har man köpt ägg av mig så skickar jag nya om det inte finns spindel i äggen när köparen lyser. Hittills så har jag aldrig behövt göra det.

I ett fall så hade jag packat klantigt (jag tyckte jag var noga  ;D) och två av äggen var trasiga. Där lovade jag att skicka två nya ägg i samband med ett annat ägg köp.

Under sen hösten och vintern så skickar jag inga ägg dels för att de värper sämre sen har jag också märkt att tupparna är mindre aktiva. Jag har heller inte köpt in ägg så sent på säsongen.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-13 kl 23:14 »
... jag tänker mer på om man hämtar ägg eller "bra" skickade ägg men även egna ägg.
Hur vet du om det är "bra" skickade ägg?

Om man har hämtat ägg och varit försiktig med dem, skött om äggen efter alla konstens regler, inte haft strul med maskin utan allt fungerat perfekt så borde man väl kunna förvänta sig 60-80% kläck? Jag skulle nog bli besviken om det är lägre än 70% egentligen. Men då menar jag att man räknar enbart befruktade ägg alltså.

Men... skulle man nu få ett riktigt dåligt resultat på under 50% så kan man ju ändå inte beskylla uppfödaren för det. Uppfödaren har ju ingen som helst kontroll efter att ha lämnat ifrån sig äggen. Åter igen... Uppfödaren kan bara garantera befruktningsgrad.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 09 apr-13 kl 06:42 »
Som säljare kan man, som Helena R skriver, bara se till att kolla befruktningen regelbundet. Sen packar man såklart så gott man kan, det är väldigt olika vilken packteknik olika säljare väljer. Förhoppningsvis beror valet på en noggrann analys av vilket som gett bäst resultat.

Sen kan något hända med befruktningen, utan att man hunnit märka något. Tupparna kan plötsligt ha blivit förkylda och slarva med jobbet t ex. Då tycker jag att det är säljarens ansvar att skicka nya ägg. Sen händer det ibland något på vägen, dvs att transportören klantar sig. Det är inte så ofta. Lite oftare händer det att det strular hos köparen, dålig kläckare, strömavbrott, höna som reser sig eller andra saker man inte kan påverka. Ibland gör köparen misstag av okunskap, som t ex placerar äggen i flera dagar på ett betonggolv i en dåligt uppvärmd källare på vintern (har hänt en av mina köpare, hon ville ha nya ägg...), att äggen sparas för länge hos köparen osv.

Allt är en avvägning, med bra kommunikation mellan säljare och köpare brukar man kunna hitta en lösning som båda tycker är rimlig om något gått fel i kläckningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-13 kl 08:00 »

Om man har hämtat ägg och varit försiktig med dem, skött om äggen efter alla konstens regler, inte haft strul med maskin utan allt fungerat perfekt så borde man väl kunna förvänta sig 60-80% kläck? Jag skulle nog bli besviken om det är lägre än 70% egentligen. Men då menar jag att man räknar enbart befruktade ägg alltså.

Men... skulle man nu få ett riktigt dåligt resultat på under 50% så kan man ju ändå inte beskylla uppfödaren för det. Uppfödaren har ju ingen som helst kontroll efter att ha lämnat ifrån sig äggen. Åter igen... Uppfödaren kan bara garantera befruktningsgrad.

Håller helt och hållet med!

Jag funderar dock på en förtydlingsfråga.. (efter att blivit ifrågasatt på mina skickade ägg, då köparen påstår att äggen inte var befruktade)- Kan man se om äggen är obefruktade efter att man kört dem i kläckaren? Jag vet att man kan kolla på färska ägg, men det krävs ju att man knäcker dem... För även om jag skickar befruktade ägg behöver de ju inte utvecklas.. och kläckas.. beroende många olika faktorer som tidigare nämnts..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 09 apr-13 kl 09:16 »
Jag funderar dock på en förtydlingsfråga.. (efter att blivit ifrågasatt på mina skickade ägg, då köparen påstår att äggen inte var befruktade)- Kan man se om äggen är obefruktade efter att man kört dem i kläckaren? Jag vet att man kan kolla på färska ägg, men det krävs ju att man knäcker dem... För även om jag skickar befruktade ägg behöver de ju inte utvecklas.. och kläckas.. beroende många olika faktorer som tidigare nämnts..
Det beror lite på. Ofta är gulan skör om ägget legat länge i kläckaren, då går den lätt sönder och man kan då inte se "måltavlan". Men kollar man tidigare under kläckningen, eller är försiktig när man knäcker ägget, så kan man se måltavlan, eller en liten cellklump om kycklingen börjat utvecklats, men kommit av sig.

Om ägget blivit skakat, eller blivit för kallt (eller varmt, men det är nog ovanligt) så kan gulan och hinnorna vara så skadade att fostret inte utvecklas, trots att ägget är befruktat.

Fast det är förvånande hur bra ägg faktiskt klarar transport, jag känner mig ofta ödmjuk inför naturens fantastiska funktionalitet, där ägg kan förvaras och skickas och hanteras ganska illa, och ändå bli en fin och frisk kyckling.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Alexn72

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 apr-13 kl 09:23 »

Med bra skickade ägg menar jag att de har en förpackning som borde klara av transporten dvs ordentligt förpackat och inga yttre skador vid ankomst.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-13 kl 15:29 »
Fast även om skalen är hela när äggen kommer fram så kan ju innehållet ändå vara sönderskakat. :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 09 apr-13 kl 20:05 »
Med tanke på att kläckbarheten på ägg på många raser inte ens är 70% under gynnsamma förhållanden är det lite orealistiskt att förvänta sig det resultatet på skickade ägg.

Som säljare av avelsägg försöker jag kontrollera befruktningen ca 1 gång /månad och lämnar information om resultat och när det är gjort till köparen. Men precis som ieenilorac säger så kan befruktninge sjunka snabbt ibland helt utan förklaring. Är befruktningen under 80% vid befruktningskontroll säljs äggen till reducerat pris. Köparen kan då välja om de vill köpa fler ägg  eller avstå.

Jag försöker också att sköta äggen på lämpligt sätt (vändning och temperatur)  samt packa dem bra om de ska skickas.

När jag ser på feedback från de som köpt ägg från mig så är resultatet alltifrån 0-100%. I snitt verkar det som om 50-60% av skickade ägg blir kycklingar.

När jag själv köper ägg som skickas med post så räknar jag allt över 50% som bra resultat och allt där under som mer eller mindre otur  :P Skulle inte få för mig att reklamera om inte säljaren tydligt brustit i packmetod. Om äggen inte utvecklas så kollar jag om de verkar vara befruktade. Är de obefruktade informerar jag om det så att säljaren kan ha koll på sin tupp. Naturligtvis är jag glad och tacksam om jag får nya ägg när befruktningen har blivit bättre, men det är inget jag kräver då jag ser avelsäggköp lite som att köpa en lott med relativt god vinstchans  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 apr-13 kl 08:22 »
Fast även om skalen är hela när äggen kommer fram så kan ju innehållet ändå vara sönderskakat. :-\

Jag tänkte närmast på skalet på förpackningen men klart det kan ha skakats runt en del ändå

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 10 apr-13 kl 08:36 »
Med tanke på att kläckbarheten på ägg på många raser inte ens är 70% under gynnsamma förhållanden är det lite orealistiskt att förvänta sig det resultatet på skickade ägg.
:-\ Jaha kanske har jag haft för höga förväntningar då. Men när du räknar kläckbarhet räknar du då samtliga värpta ägg eller endast befruktade ägg? Kul tanke där om kycklinglotteri! :D

Alexn72

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 apr-13 kl 17:57 »
Lite klent deltagande i tråden men jag antar att det är känsligt ämne.
Dock trevligt att några delar med sig av sina tankar.
Men då jag är relativt ny i höns ägandet så trodde jag att om man köper avelsägg så betalar man åtminstånde för 100% befruktade ägg.
Men då det är "levande saker" man har att göra med och att det inte går att kolla just de äggen som ska kläckas fram innan de lämnas över så borde det finns lite felmarginal trots allt.
Lämnar dessutom säljaren befruktningsbarhetsprocent så får man ta det med i beräkningarna.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 11 apr-13 kl 19:44 »
Jag räknar aldrig med bättre resultat än ca 25-50% kläck på skickade ägg om jag beställer själv för att inte bli besviken.

Jag tror många blandar ihop begreppen befruktade ägg och utvecklade ägg.. eller inte tänker på att alla ägg som inte utvecklas inte behöver vara obefruktade..

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 apr-13 kl 20:39 »
Jag ville hitta en seriös säljare nu när jag skulle köpa ägg, och seriös för mig var då någon som verkade hålla koll på att hönsen la befruktade ägg och som andra hade köpt av med bra resultat. Nu köpte jag ägg av Azoo-Lina, dels för att det var en ras som jag gillade och dels för att hennes rapporter om befruktningen verkade väldigt seriösa. Men jag hade inga enorma förväntningar ändå eftersom paketet skulle skaka sig fram hela vägen från Skåne.

Jag hade tänkt kläcka fram en 4-5 kycklingar för att förhoppningsvis få minst en höna utan att drunkna i kycklingar, beställde 8 ägg och fick 10 i paketet. 9 började utvecklas och 6 blev kycklingar, och med det är jag verkligen nöjd!

Om det hade varit viktigt för mig att maximera antalet kycklingar hade jag antingen köpt från någon närmare och transporterat dom varsamt själv, eller bott så att jag kunde hålla egen tupp. Det är så mycket som kan påverka hur ägg kläcks att det verkar svårt att kräva något mer av en säljare än att dom ska göra sitt bästa och inte medvetet lura folk.

Alexn72

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 15 apr-13 kl 08:28 »
Lite kortfattat så verkar det då som att, anledningen till att man köper ägg är att få en viss ras eller liknande,
inte för om man är ute efter att få kycklingar att bli ekonomiska som tex kött i slutändan.
Utan man köper ägg och får då egna höns som man sen i sin tur kan få ägg av och kläcka och sen i sin tur få ekonomi i sin ägg/kött djur
Att det finns dem som inte bryr sig i pengarna och har dem mer som husdjur är fullt förståligt och inte har dessa "problem".

Dock verkar den allmänna uppfattningen vara att hälften av äggen inte blir kycklingar.
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 22:39 av Alexn72 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser