Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utflytt till hönshuset  (läst 704 gånger)

iggön

• Gästrikland
Utflytt till hönshuset
« skrivet: 02 apr-13 kl 09:29 »
Hej !
Jag är nybliven kyckling ägare jag har kycklingarna i pannrummet under lampa det är full fart på dom.
Dom är snart tre veckor när kan jag flytta ut dom i hönshuset ?
Det är nybyggt inne helt klart uteplatsen saknar lite smågrejer än (snö och is sen vår)
Jag har inga vuxna höns.
Jag matar dom med kycklingfoder jag har hört att upplötta havregryn går bra ochså.
Tar gärna emot tips om foder och boende för dom

Lars

Smajsan

• -
SV: Utflytt till hönshuset
« Svar #1 skrivet: 02 apr-13 kl 13:36 »
Hej!
Jag kan berätta hur jag har gjort, då vet jag inte om det är så man ska göra  ;)
Mina kycklingar är nyutflyttade till höns huset, och dom är nu inne på sin 4:e vecka i livet. Dom har klarat omställningen utan problem. Det jag gjorde i hönshuset var att skärma av en liten plats där de har värmelampan så jag vet att den är varm och skön. Och de har en öppning som är så stor att dom kan gå igenom men inte dom vuxna hönsen. Dom lär sig jätte fort var dom kan ta skydd och var värmen finns.

Du har ju inga vuxna höns så då blir det ändå lättare, bara de kan hålla värmen så fixar dom resten.
Mina flyger nu upp och sitter på hönsens pinnar på dagen när de flesta stora är ute, men ligger under värmelampan på natten. Så det viktiga är, inget drag och en plats att hålla värmen på. Ja och vatten o mat så klart  ;) Lycka till med dina små  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Bissje

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-13 kl 18:08 »
Jag flyttade ut mina kycklingar till ladugården när dom var två veckor gamla.
När dom var inne så hade jag bara en vanlig lampa två-tredagar, sedan värmelampa i cirkus två dagar.
Efter det hade dom ingen lampa och höll sig i 18-20 graders värme.
När det blev dags för flytt till ladugården så fick dom en värmelampa så det håller sig kring 18-20 grader där också, och av 29 kycklingar så lever 29 stycken. Ingen död alls, rätt förvånad efter allt man läst om hur varmt dom ska ha första tiden!
Vänjer man dom så funkar det, uppenbarligen :)
Den som inte griper sin chans kommer att grubbla över den hela livet.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-13 kl 21:44 »
det är klart för dom låg väll i en klump när dom värmde sig??

Bissje

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-13 kl 21:49 »
Nej, det gjorde dom inte. Hade dom gjort det hade jag väl ändå gett dom en lampa?
Jag är inte så brutal och låter dom frysa ihjäl såklart.
Den som inte griper sin chans kommer att grubbla över den hela livet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser