Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyfiken om ägg  (läst 2064 gånger)

trassla

• Gäst
nyfiken om ägg
« skrivet: 20 mar-13 kl 20:51 »
Hur går man till väga, om man tänker sälja ägg av t ex dvärgkochin? Jag menar hur man tar hand om äggen, mm, även hur mycket man kan ta för dessa ägg?

Feline

• katter, hundar & höns :)
    • Skåne
SV: nyfiken om ägg
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 17:07 »
Vad menar du med ta hand om? Jag tar 15:-för 6ägg,  när jag säljer mina. Vet ej vad andra tar.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 17:44 »
Hur går man till väga, om man tänker sälja ägg av t ex dvärgkochin? Jag menar hur man tar hand om äggen, mm, även hur mycket man kan ta för dessa ägg?

Menar du matägg eller avelsägg?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 21 mar-13 kl 19:31 »
Om jag skulle sälja matägg (vilket jag inte gör) skulle jag ta minst 20 kr för ett sexpack. Jag tycker att det finns ett värde i att hönsen får leva ett bra hönsliv, inte ens ekologiska värphöns har det lika bra som en hobbyflock.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-13 kl 20:27 »
dv ägg är ju hälften så stora Flindra så 20 kr för 6 pytte ägg tycker jag är för dyrt

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 mar-13 kl 21:49 »
Nej inte som matägg, utan som avelsägg.
Det jag undrade över hur man tar hand om dem, alltså hur man förvarar dem, vilken temperatur, ja typ allt sådant.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #6 skrivet: 21 mar-13 kl 21:55 »
Efter vad jag läst mig till så ska de förvaras i 10-18 grader. Stå med spetsen nedåt i en äggkartong i 45 graders lutning och tippas åt andra hållet 2 gånger per dygn.
Rätta mig gärna om jag har fel.... :-[

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #7 skrivet: 22 mar-13 kl 08:44 »
Sen ska de vara max 7 dagar gamla .. vid försäljningstillfället
..om du ska skicka med post så tar det ca 2-3dagar... så då bör äggen vara max 4 dagar gamla vid skick..

Packa väl med stötdämpande material
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 mar-13 kl 14:41 »
Dom behöver inte vara max 7 dagar utan jag får lika bra på ägg som är 2 veckor som 2 dagar. skickar du som brev tar det 1 dag om posten inte glömmer skicka med det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 22 mar-13 kl 15:02 »
Dom behöver inte vara max 7 dagar utan jag får lika bra på ägg som är 2 veckor som 2 dagar. skickar du som brev tar det 1 dag om posten inte glömmer skicka med det.
Ägg som ska skickas får inte vara gamla, då skakas de lättare sönder, hinnorna som håller fast gulan förlorar sin elastisitet. Jag förstår inte dem som envisas med att skicka ägg som brev. Visst, det går lite snabbare, men man får inte plats med tillräckligt mycket stötdämpande och isolerande material, så resultatet blir ofta därefter. Dessutom får man inget kvitto på att äggen är varken inlämnade eller uthämtade, vilket gör det svårt att kräva pengar av senfärdiga betalare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-13 kl 16:14 »
Ägg som ska skickas får inte vara gamla, då skakas de lättare sönder, hinnorna som håller fast gulan förlorar sin elastisitet. Jag förstår inte dem som envisas med att skicka ägg som brev. Visst, det går lite snabbare, men man får inte plats med tillräckligt mycket stötdämpande och isolerande material, så resultatet blir ofta därefter. Dessutom får man inget kvitto på att äggen är varken inlämnade eller uthämtade, vilket gör det svårt att kräva pengar av senfärdiga betalare.

Det blir lika kompakt i en stor som en liten för man packar ju så att ägg packetet inte flyttar på sig så då spelar inte storleken någon roll och mina ägg har det inte varit någon dålig kläck av så resultatet blir inte därefter för mig.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 23 mar-13 kl 16:20 »
Det blir lika kompakt i en stor som en liten för man packar ju så att ägg packetet inte flyttar på sig så då spelar inte storleken någon roll och mina ägg har det inte varit någon dålig kläck av så resultatet blir inte därefter för mig.
Nja, trycket fördelas över en större yta, och tryckvågen dämpas av mer material i ett större paket. Fysikens lagar  ;). Och man kan ha tur med alla sätt att packa ägg, frågan är vad som ger säkrast resultat. Sen var det ju den där frågan med kvitto på såväl inlämning som uthämtning, som är lite av en förutsättning för att säkerställa att ingen blir lurad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #12 skrivet: 23 mar-13 kl 16:54 »
Bästa sättet att skicka ägg är att koka dom innan man skickar dom... då håller dom bäst!!!!  :D  :D
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #13 skrivet: 23 mar-13 kl 17:04 »
Bästa sättet att skicka ägg är att koka dom innan man skickar dom... då håller dom bäst!!!!  :D  :D

;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tinaw

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 mar-13 kl 17:37 »
Finns brev med inlämnings och mottagarbevis somhar bra regler för paketets storlek utan att behöva skicka som paket. Skicka Lätt heter det: http://www.posten.se/sv/Privat/Skicka%20brev%20och%20paket/Framme%20n%C3%A4sta%20dag/Sidor/Brev-skicka-latt.aspx

skogsbonne

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 23 mar-13 kl 18:34 »
men skickar man dom som paket så blir dom ju mosade av ett 20 kg tungt paket

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 23 mar-13 kl 19:33 »
men skickar man dom som paket så blir dom ju mosade av ett 20 kg tungt paket
Icke, då har du en dålig förpackning. En bra förpackning tål väsentligt mer än 20 kg:s tryck utifrån.

Postombudets personal i den håla där jag ska hantera postgrejor är totalt inkompetent, vilket också gäller på flera andra närliggande orter som jag provat med. Därav drar jag slutsatsen att posten antingen är inkompetent eller är naiva nog att inte ställa krav på personalen hos postombuden. Oavsett vilket gör det att jag helst inte anförtror posten med något som är viktigt och/eller ömtåligt. Vykort är vad de klarar av, även om det inte finns någon garanti för att de kommer fram eller är i fint skick  :-X.

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare
ärt, HongMoorin

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser