Hej Kamrater
JA, jag har haft bin sedan förra århundradet - och än värre - jag har haft bin ända sedan förra årtusendet.
- så nu förstår ni -
Och jag har lite såväl nu (under detta årtusendet) som ibland då (under det förra årtusendet) märkt att bina inte övervintrat.
Ibland har de dött under vintern - så sker ju ibland.
Hos alla djur finns en dödlighet. Framför allt bland de samhällslevande insekter som jag studerat, humledrottningar och getingdrottningar. De flesta dör ju helt och hållet och övervintrar ju inte alls, de fryser ihjäl. En del (en minoritet av de födda och befruktade) humledrottningar och getingdrottningar överlever och försöker starta ett nytt samhälle, men drottningen dör efter hennes reproduktiva start, och självklart dör då samhället. Enbart några få humledrottningar och enbart några få getingdrottningar kommer så långt att de skapar ett nytt samhälle. Den absoluta minoriteten lyckas med sin fortplantning.
Studier visar att detta kan bero på olika saker. Kyla. Felnavigering, Gifter. Krock med bil. Etc. Etc. Etc.
Detta visar att vi bi-odlare måste vidga våra akademiska vyer, vi måste inse att världen är lite större än vad vi gjorde i bigården förra sommaren.
Så vi skall inte titta oss blinda på några månader i det långa kosmiska året.
Vi skall försöka hjälpa våra bin, våra älskade husdjur, till det bästa liv de kan få.
Livet för de allra flesta av bina som kommer att födas i kupan i sommar är bara några månader.
Mn uppgift är att se till att det blir härliga månader.
Jag kan inte styra över varken väder eller vind.
Men jag kan ge utrymme för drottningens äggläggning. Då får alla härliga ungbin mycket att göra med uppfödning, de älskar ju detta i början av sitt leverne. Utrymme för vaxbygge, återigen ungbinas önskan att leva ut sina drifter. Utrymme för insamling av nektar, pollen, propolis.
Vi skall inte hitta på nåt nytt för bina - vi skall försöka samstämma våra aktivitetet så de hamnar i fas med vad bina redan gjort långt innan vi föddes - för tiotusentals år sedan.
Och det kommer jag att göra detta året också. Precis som förut.
MVH
Wictor