Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överlevnad  (läst 14064 gånger)

Jano

• Halland
SV: Överlevnad
« Svar #40 skrivet: 08 apr-13 kl 18:38 »
Och det spännande är att du Jano och jag ofta har olika åsikter. Vi har oftast inte fel någon av oss men vi ser problemen från olika håll. Det svåra är att förmedla att om någon gör på ett sätt så måste det vara fullt ut annars blir det fel. IN KONSEKVENSUM som gubben hemma sa. Jag tror inte han begrep riktigt vad det var, men del lät bra! Ha det bra! Hälsningar Gidde

Härmed förmedlas vad jag kommit fram till vad gäller övervintring.
Mvh. Jan-Uno

Fesoj

• -
« Svar #41 skrivet: 08 apr-13 kl 19:11 »
Vad har du för dragväxter runt bina och vad drog på de på förra sommaren, sensommaren och hösten?
Jag har bigårdar i bokskog, hage o ren åker.
Så dragen borde skilja sig men det gemensamma är att vartannat smh dött oberoende av bigård.

Fesoj

• -
« Svar #42 skrivet: 08 apr-13 kl 19:22 »
Jag kan tillägga att anledningen till min udda invintring är att jag ville slippa både apistan o h drönarvaxutskärning.
/Josef

Gideon i Roslagen

« Svar #43 skrivet: 12 apr-13 kl 19:38 »
Härmed förmedlas vad jag kommit fram till vad gäller övervintring.
Mvh. Jan-Uno

Mycket av det som Jano skriver håller jag med om. I min skrivning på bloggen så ger jag mina synpunkter på vad vi borde leta efter. http://carnicagruppen.blogspot.se/

Jano

• Halland
« Svar #44 skrivet: 13 apr-13 kl 14:21 »
Om vi ska komma ifrån vinterförlusterna så är det prio ett att sluta jämföra bin och däggdjur. En bikupa kan inte jämföras med våra egna bostäder och de behov som vi har.
 Det är fyra saker som ska tänkas på vid invintring: Vad, Var, När och Hur.
 / Jano

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 13 apr-13 kl 15:26 »
Om vi ska komma ifrån vinterförlusterna så är det prio ett att sluta jämföra bin och däggdjur. En bikupa kan inte jämföras med våra egna bostäder och de behov som vi har.
 / Jano

Vad ska vi jämföra med då, humlor å getingar ???????

Gideon i Roslagen

« Svar #46 skrivet: 13 apr-13 kl 17:35 »
Humlor och getingar har ju en helt annan livscykel. Med bara drottningarna som överlevande. Så det var nog inte någon bra jämförelse.

Men Jano har helt rätt!    Det är fyra saker som ska tänkas på vid invintring: Vad, Var, När och Hur.
Att Skapa en miljö för bina så att det som fungerar på sommaren med lite förändring också fungerar på vintern det är inte helt enkelt. Att jag sedan hävdar att den geografiska platsen är enormt viktig det förstod jag redan i koltåldern.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #47 skrivet: 13 apr-13 kl 17:48 »
Och jag kan fortsätta hävda att "Vad" är absolut viktigast :-)

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 13 apr-13 kl 18:23 »

"Vad" är absolut viktigast,   att temperaturen i yngelrummet inte understiger sex grader.

Gideon i Roslagen

« Svar #49 skrivet: 13 apr-13 kl 18:53 »

Naturligtvis! Men om du inte följer hela vägen så spelar det ingen roll hur bra bin du har!

Jano

• Halland
« Svar #50 skrivet: 14 apr-13 kl 11:37 »

Varför alla dessa frågetecken? Humlor och getingar är steklar och det är bina också. Skillnaden är att humlan övervintrar förträffligt ensam utan människans missriktade och förödande omtanke.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 14 apr-13 kl 12:07 »

Varför alla dessa frågetecken? Humlor och getingar är steklar och det är bina också. Skillnaden är att humlan övervintrar förträffligt ensam utan människans missriktade och förödande omtanke.

Om ni småpojkar vill hålla på med eran ordlek, välj då kryz, och låt biodlingen vara i fred.

jakobsdal

• Halland
« Svar #52 skrivet: 14 apr-13 kl 13:51 »
Sabba nu inte denna tråd Jano är en av dem som tillför mycket bra info

Gideon i Roslagen

« Svar #53 skrivet: 14 apr-13 kl 16:05 »
I år så har vi (Bina och jag) en ordentlig utmaning. Om jag gör fel så kommer jag att förlora en hel del samhällen. Och det stör mig verkligen! Det räcker med en enda dum fel manöver för att något samhälle ska hamna i röveri när det inte finns tillräckligt med nektar att flyga på. Och när bistyrkan i respektive samhällen är för liten för att skydda samhället. http://carnicagruppen.blogspot.com/

wictor

« Svar #54 skrivet: 14 apr-13 kl 19:26 »
Hej Kamrater

JA, jag har haft bin sedan förra århundradet - och än värre - jag har haft bin ända sedan förra årtusendet.

- så nu förstår ni -

Och jag har lite såväl nu (under detta årtusendet) som ibland då (under det förra årtusendet) märkt att bina inte övervintrat.
Ibland har de dött under vintern - så sker ju ibland.

Hos alla djur finns en dödlighet. Framför allt bland de samhällslevande insekter som jag studerat, humledrottningar och getingdrottningar. De flesta dör ju helt och hållet och övervintrar ju inte alls, de fryser ihjäl. En del (en minoritet av de födda och befruktade) humledrottningar och getingdrottningar överlever och försöker starta ett nytt samhälle, men drottningen dör efter hennes reproduktiva start, och självklart dör då samhället. Enbart några få humledrottningar och enbart några få getingdrottningar kommer så långt att de skapar ett nytt samhälle. Den absoluta minoriteten lyckas med sin fortplantning.

Studier visar att detta kan bero på olika saker. Kyla. Felnavigering, Gifter. Krock med bil. Etc. Etc. Etc.

Detta visar att vi bi-odlare måste vidga våra akademiska vyer, vi måste inse att världen är lite större än vad vi gjorde i bigården förra sommaren.

Så vi skall inte titta oss blinda på några månader i det långa kosmiska året.

Vi skall försöka hjälpa våra bin, våra älskade husdjur, till det bästa liv de kan få.
Livet för de allra flesta av bina som kommer att födas i kupan i sommar är bara några månader.
Mn uppgift är att se till att det blir härliga månader.
Jag kan inte styra över varken väder eller vind.
Men jag kan ge utrymme för drottningens äggläggning. Då får alla härliga ungbin mycket att göra med uppfödning, de älskar ju detta i början av sitt leverne. Utrymme för vaxbygge, återigen ungbinas önskan att leva ut sina drifter. Utrymme för insamling av nektar, pollen, propolis.

Vi skall inte hitta på nåt nytt för bina - vi skall försöka samstämma våra aktivitetet så de hamnar i fas med vad bina redan gjort långt innan vi föddes - för tiotusentals år sedan.

Och det kommer jag att göra detta året också. Precis som förut.

MVH
Wictor

Jano

• Halland
« Svar #55 skrivet: 14 apr-13 kl 21:09 »

Om ni småpojkar vill hålla på med eran ordlek, välj då kryz, och låt biodlingen vara i fred.

Nu är det ju så att detta är ett forum för biodling. Då är det väl biodling som ska diskuteras.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #56 skrivet: 14 apr-13 kl 22:50 »

Nu är det ju så att detta är ett forum för biodling. Då är det väl biodling som ska diskuteras.

Då tycker jag att ni skall göra det!!!!!!!

knutte

• -
« Svar #57 skrivet: 15 apr-13 kl 10:04 »
Ge dig SNICKAREN....

knutte

• -
« Svar #58 skrivet: 15 apr-13 kl 10:10 »
 / Jano
Funderade lite vad som gått snett i den här tråden på sistone. Kan det vara i kategori missförstånd?
När jag läste vad-var-när-hur så gick min tolkning om vad till vilka bin. Vad är det du invintrar? Är samhället starkt och friskt?
Då är det biodling...

Jano

• Halland
« Svar #59 skrivet: 15 apr-13 kl 11:52 »
Det går ju att invintra bin hur som helst och de kan klara vintern. Det är nu inte det som diskuteras utan hur man invintrar ett bisamhälle för att ha nästan hela bistyrkan kvar på våren som fanns i samhället på hösten. För de som inte förstår så betyder VAD: Vad man invintrar. VAR: Var bigården är belägen. NÄR: Tidpunkten för invintringen. HUR: Hur samhället invintras. Av dessa aspekter är VAD och HUR viktigast enligt mina erfarenheter. De som redan har sitt optimala invintringssätt behöver ju inte bry sig. Istället kan ni ju redogöra för hur ni gör för att bina ska överleva.
 Mvh. Jan-Uno

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser