Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överlevnad  (läst 14066 gånger)

Gideon i Roslagen

Överlevnad
« skrivet: 19 mar-13 kl 10:09 »
Hej! Det var nog mitt fel att vi kapade en annan tråd och skrev om just det överlevnad.
Om vännerna Olof, Janos, Curt är vänliga och hjälper till så kanske vi kan göra något av den här tråden. Om webmaster vill flytta en kopia av det vi skrev på andra tråden så kanske det blir lättare att följa med.

En gammal biodlare sa en gång när han öppnade den första bikupan för året så här: Här börjar invintringen! Och egentligen så är det så!

Vi är nog alla överens om att det är viktigt att samhället har många ungbin fram på hösten när vi närmar oss invintringen. Det ska vara rätt ålder! Och bina ska sitta på rätt ställe i förhållande till där fodret finns. Själv har jag sagt att bina fixar till det själva men det är kanske inte det helt optimala. Och kanske jag lurar mig själv lite därför att om man som jag gör inte använder spärrgaller så flyttar jag ner yngelramar och upp honungsramar för att skapa en naturlig spärr för drottningens äggläggning uppåt. Så kanske jag har mer eller mindre omedvetet gjort det som mina vänner skriver om. Och för att vara helt tydlig när jag talar om att flytta ner under säsongen så är det till oftast bara en låda nedåt.

Gideon i Roslagen

SV: Överlevnad
« Svar #1 skrivet: 20 mar-13 kl 18:09 »
Allting har en början och det gäller även bisäsongen. Jag funderar lite omkring hur jag själv upplever den här tiden före den stora skörden!

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 21:41 »
http://carnicagruppen.blogspot.com  Visst känns det jobbigt med all snö!

blizzard

« Svar #3 skrivet: 22 mar-13 kl 01:55 »
Faktiskt inte det minsta  ;D
Och vad gäller spärrgaller så skulle det aldrig falla mig in att överhuvudtaget använda ett sådant.
Jag har stora travar av dessa och jag har och kommer heller aldrig att använda dessa.
Det blir säkert en intressant tråd.
Bra initiativ förövrigt  :)

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 23 mar-13 kl 15:41 »
Det finns hur mycket som helst att fundera omkring. Jag skrev på bloggen om utrensning men också om städiver som det kallas. Det är så här att den dagen jag behöver något till bina så är det viktigt att ha det hemma. Men lika viktigt är att veta varför och hur jag ska göra olika saker! Eller vad andra biodlares påståenden är värda!  http://carnicagruppen.blogspot.com/

Gideon i Roslagen

« Svar #5 skrivet: 25 mar-13 kl 21:05 »
Jag funderar omkring: Om jag vill stödfodra när kan jag göra det? Och har det betydelse hur jag gör det? Kanske jag har och har haft fel hela tiden. Det skrivs ibland om "skrönor"! Kanske jag försöker att skapa en sådan!   http://carnicagruppen.blogspot.com/

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 26 mar-13 kl 12:25 »
Jag funderar omkring: Om jag vill stödfodra när kan jag göra det? Och har det betydelse hur jag gör det? Kanske jag har och har haft fel hela tiden. Det skrivs ibland om "skrönor"! Kanske jag försöker att skapa en sådan!   http://carnicagruppen.blogspot.com/

Skrönor har vi mer än nog av inom biodlingen så det behöver du inte skapa några nya. Sunt förnuft är aldrig fel och med det följer erfarenheten. Inget foder varken flytande heller fast ska ges innan bina varit ute några dagar på våren.

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 26 mar-13 kl 19:15 »

Skrönor har vi mer än nog av inom biodlingen så det behöver du inte skapa några nya. Sunt förnuft är aldrig fel och med det följer erfarenheten. Inget foder varken flytande heller fast ska ges innan bina varit ute några dagar på våren.

Jag har alltid uppfattat det som du skriver! Men som du säkert också har läst så är det även erfarna biodlare som viker ner sig och talar om att det ska fungera att mata trots att bina inte rensningsflugit. För egen del så vill jag verkligen inte testa. För det är otroligt obehagligt att göra ren en kupa med stark utsot. Jag fick det uppdraget av en kompis för tre år sedan. Och han var småsur för att jag brände ramarna. Fyrtio ramar är väl inget att gnälla om!

Jano

• Halland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-13 kl 21:24 »
Sen kan man ju undra vad som har hänt eftersom vinterfodret kan vara slut redan nu. Mina samhällen har det mesta fodret kvar av de 14 kg som de fick som vinterproviant. Men nu när de börjar föda upp nytt yngel går det åt lite snabbare. Idag var de ute och luftade sig lite när temperaturen steg till 8 plus nu på eftermiddagen.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 27 mar-13 kl 06:36 »
Hej,

Enligt mitt tycke är det bättre att ge för mycket mat vid invintringen, än att stödfoder på våren. Jag invintrar men 1,5 hink bifor och de har två lådor lågnormal. På 8 år har jag inte förlorat någon samhälle till svält. Det är en ganska liten kostnad jämfört med värdet på ett samhälle.

I år måste jag invintra på krav socker pga ekologisk odling, hur mycket socker ( i lösning) tror ni motsvarar 1,5 hink bifor? Har de samma näringsvärde?

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gideon i Roslagen

« Svar #10 skrivet: 27 mar-13 kl 19:17 »
Skillnaden i näringsvärde är säkerligen inte så stort så att du behöver fundera omkring det. Du borde kunna räkna på torrsubstans. Jag tror att det står någonstans hur mycket socker Bifor innehåller. Hälsningar Gidde

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 27 mar-13 kl 19:29 »
I år måste jag invintra på krav socker pga ekologisk odling, hur mycket socker ( i lösning) tror ni motsvarar 1,5 hink bifor? Har de samma näringsvärde?
16 kg (hink) sockerhalt 75% blir 12 kg socker. 1,5 hink=18 kg socker.

Mockan

« Svar #12 skrivet: 27 mar-13 kl 20:22 »
Jag fick veta att många bin kommer att dö för det blir kallt i hela April. Många bin har inte foder så att det räcker till.

Gideon i Roslagen

« Svar #13 skrivet: 27 mar-13 kl 21:05 »
Vi behöver nog inte vara så oroliga! Normalt så ska det vara 6-8 kilo socker kvar när rensningflykten är över. I år så har vi haft i stort sett kallt väder även om vintern har blivit lång så bina har suttit stilla med låg foderförbrukning. Så om bara våren blir på rätt sätt så kan det fungera ganska så bra. Men får vi en varm period som startar yngelsättningen och sedan en kallperiod då kan det bli stora problem. Yngelsättning är foderåtgång och har bina dåliga marginaler så behövs det en biodlare som vet vad han gör. Det kan räcka med att tömma några deciliter strösocker längst bak ner på botten så att bina klarar det akuta behovet.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 28 mar-13 kl 06:49 »
16 kg (hink) sockerhalt 75% blir 12 kg socker. 1,5 hink=18 kg socker.

Tack
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gideon i Roslagen

« Svar #15 skrivet: 29 mar-13 kl 16:39 »
Varför hör man inte ordet "flusterobservation" nuförtiden?   http://carnicagruppen.blogspot.com/

Jano

• Halland
« Svar #16 skrivet: 30 mar-13 kl 12:23 »
 Ja, flustret är kupans spegel och när man lärt sig tyda vad som ses där så kan ingreppen minimeras till ett fåtal.

Gideon i Roslagen

« Svar #17 skrivet: 30 mar-13 kl 16:23 »
Jano!!
Det var en vacker beskrivning av en krass verklighet! Jag lånade dina ord till bloggen. Tack!

Min broder Joel sa alltid: Kom ihåg, Bina är solens barn! Det är också vackert sagt!  Glad Påsk!

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 31 mar-13 kl 15:36 »
Mycket vackra och tänkvärda ord, både från Jano och din bror Gidde!  ;D

Glad Påsk!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #19 skrivet: 31 mar-13 kl 17:38 »
Fem av sex tycks ha överlevt.
Det döda kan ha varit en mus.

Tre av de fem verkar svaga. Matar med 50% lösning.
Vilket jag förmodligen får göra ett tag till då det är långt till våren här i Bohuslän.

Sebastian

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser