Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodling inkomstkälla?  (läst 7783 gånger)

Emelie1980

• Blekinge
Biodling inkomstkälla?
« skrivet: 18 mar-13 kl 14:21 »
Går just nu en biodlingskurs och ska nu till sommaren få mitt första samhälle.
Hur skulle det fungera att samköra ett "vanligt" arbete och biodling? Väldigt olika såklart.
För tillfället jobbar jag 80% (gick ner i tid när jag fick barn),  och nu så tänkte att jag kanske skulle strunta i att gå upp till 100% och ha biodlingen som en mindre inkomstkälla istället.
Går det ihop sig och är det några fler som gör så här?
Hade hellre uppskattat att få umgås med mina barn, bina och naturen istället för att låsa in mig på kontoret en dag i veckan till  ;)

Vasa81

• Västergötland
SV: Biodling inkomstkälla?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-13 kl 15:44 »
Kan vara en inkomst tar dock lite tid. Investeringar har avskrivnings tid.

Men viktigaste faktorn är om du inte vill bli jätte med flera hundra samhällen är avsättningen för honungen. Bulk eller sälja i små burk till höga priser.

rangs

• -
« Svar #2 skrivet: 18 mar-13 kl 16:03 »
Bara att räkna på hur mkt du förlorar på att vara hemma och sen räkna på hur många samhällen det behövs för att täcka denna förlust

Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Beisla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-13 kl 16:14 »
För min del, som nybörjare och enbart tre samhällen, så ser jag det som en hobby som genererar mycket honung till mig och min familj. Sen är det ett plus att det blir honung över som betalar hobbyn så den faktiskt går lite plus. Så den kan betala min andra hobby - kaninuppfödning. ;D
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 18 mar-13 kl 18:09 »
Det tar omkring 3 år att nå den kompetens så att du är trygg i verksamheten och det kommer att hända problem ibland då du helt enkelt går back på biodlingen. Det är så det fungerar!

Emelie1980

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 18 mar-13 kl 19:19 »
Bara att räkna på hur mkt du förlorar på att vara hemma och sen räkna på hur många samhällen det behövs för att täcka denna förlust

Tack snälla för svar!
Är det inte väldigt svårt att beräkna? Jag menar, samhällen kan gå under och man vet ju aldrig från år till år hur mycket honung man får.
Är det en helt orimlig tanke att ha biodlingen som en extrainkomst? Eller är det bara hobby eller yrkesodlare som gäller?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-13 kl 19:23 »
När man har fler samhällen lär man mera + man blir mindre känslig för förluster.

Det är roligare med mer bin, fast sen blir det mer av ett jobb när man ökar på  :-\

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 18 mar-13 kl 19:26 »
Förlåt!! Men jag måste bara önska Edward grattis på namnsdagen!  Ja må han leva!! Hipp hipp Hurrrrrrrra!!!!!!!!!!!!!

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #8 skrivet: 18 mar-13 kl 19:42 »
Man kan visst ha det som bisyssla ;D. men testa först i lite mindre skala för att känna efter om du gillar bina och honungsproduktionen, och försök då att undvika dom stora kostnaderna i slungutrustningen genom att fråga i grannskapet om du får slunga hos någon.
Min filosofi var att om 5-7 år ska min biodling generera ca 15% av lönearbetet, men som det ser ut nu så är risken uppenbar att andelen blir större. Men då låter jag oxå  en del slantar från min ordinarie lön bli placerade i investeringar i biodlingen under tiden.
Så svaret på din fråga blir:
1 Gillar du biodling?
2 Klarar du investeringen?
3 KÖR så det ryker

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #9 skrivet: 18 mar-13 kl 19:45 »
ja visst 17. Grattis Edvard och tack för en bra dag i biodlingens tecken

Lars i skogen

« Svar #10 skrivet: 18 mar-13 kl 20:47 »
Det låter som att du tänker dig att du vill/måste ha lön motsvarande 100%? Och isf, att du måste ha det relativt snart?

Säg att du har 300 000 i årslön, 20% av det är 60 000, motsvarar väl UNGEFÄR 45000 efter skatt. Med egen firma måste du betala sociala avgifter själv, vilket gör att vinsten måste vara ca 90000. Säg vidare att du kan sälja honung för i snitt 100kr/kg, ex moms och att varje invintrad kupa ger i snitt 30kg. Jag brukar räkna med produktionskostnad utan din lön på ca 10kr/kg, vid 30kg skörd, dvs en förtjänst per kupa på 2700. Ca 35 kupor skulle behövas för att dra runt det alltså, minst. Men då har vi helt bortsett från kostnader för lokaler, maskiner och annat.

Bara bin med kupor kostar minst 3000/samhälle. Köp 40 samhällen i vår så kostar det alltså (minst) 120000. Slunga? Annan bil? Lokal?

Lite grovt räknat bara, är ju som du skrev svårt att räkna exakt. Det går absolut att ha bin som extrainkomst, men det här kan nog ge lite mer insikt om vad det skulle innebära. Inte minst i investering om du tänker att det ska ske snart.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #11 skrivet: 18 mar-13 kl 20:55 »
Måste nyfiket fråga: hur mycket jobb innebär 35 kupor?  I timmar?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Gideon i Roslagen

« Svar #12 skrivet: 18 mar-13 kl 21:11 »
En nybörjare har ingen möjlighet att klara 35 samhällen Kanske 5.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-13 kl 21:36 »
Man får ödmjukt tacka för gratulationerna  o:)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #14 skrivet: 18 mar-13 kl 21:44 »
Måste nyfiket fråga: hur mycket jobb innebär 35 kupor?  I timmar?
Det går inte att svara på för det beror på vem som frågar.

Jag brukar ha i den storleksordningen av antal samhällen (det växlar väldigt mycket eftersom jag säljer bin) och jag lägger inte mer tid på dem än vad jag gjorde på mina 3 första sommaren 2006.

Biodling är en sällsam kombination av teori, hantverk och djuröga. Hantverket lär man sig bara genom att jobba med bina, djurögat genom att medvetet titta på dem och reflektera och komma ihåg. Det lär ta 5000 timmar att bli bra på något, det tror jag stämmer med bin också.

Jag vill inte vara så kategorisk som Gideon och säga att nybörjaren inte klarar 35 samhällen. Jag vet nybörjare som gått från 0-200 på 2 år och fixat det, men det kräver mycket och ork tid även om man läser mycket teori och praktik (t.ex. Yrkesbiodlarutbildningen).

Som en referensram kan jag säga att jag har inga problem att hinna med mina (invintrade 45 i höstas, 32 året före) vid sidan av ett krävande heltidsarbete som ofta även innebär övertid. Och då lägger jag betydligt mer tid på att hjälpa frugan med hennes fjäderfä än på mina egna bin.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #15 skrivet: 18 mar-13 kl 21:55 »
Kalkylen vad man får ut per kupa beror mycket på hur mycket tid man har att sälja honungen. Det går inte riktigt att säga vad som är mest lönsamt, att ha färre kupor och lägga tiden på att sälja honung eller fler kupor och lägga tiden på att sköta fler bin. Det beror också på hur ens lönearbete är upplagt, har man möjlighet att vara ledig för att jobba med försäljning när det behövs?

Emelie1980

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 19 mar-13 kl 08:12 »
Min tanke från allra första början var inte att ha biodling för att försöka dra in pengar, utan ha det som en trevlig hobby där man samtidigt gör något miljönyttigt.
Jag har heller ingen brådska att få biodlingen att generera pengar. Jag vill först och främst lära mig så mycket jag kan och bli så duktig som möjligt  :)
Utan tanken " aha, det kanske till och med kan dra in nån krona" föddes när jag hade gått kursen ett tag.

Min sambo och jag går kursen ihop, så vi kommer att vara två som hjälps åt. Dock så ska han fortsätta att jobba heltid på sitt vanliga jobb, så biodlingen ska alltså inte försörja två personer.
Vi kommer att få ett varsitt samhälle av föreningen ( tyckte jag var väldigt trevligt!) när kursen är avslutad så då kvarstår inköp av den nödvändigaste utrustningen.
Lite större investeringar som tex slunga och rum att slunga i får vänta. Slunga får vi dessutom låna ifrån föreningen.

I framtiden så är det mycket möjligt att vi köper in utrustning ihop med min bror som också är en "nybörjarodlare".

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #17 skrivet: 19 mar-13 kl 08:37 »
Det låter som att du tänker dig att du vill/måste ha lön motsvarande 100%? Och isf, att du måste ha det relativt snart?

Säg att du har 300 000 i årslön, 20% av det är 60 000, motsvarar väl UNGEFÄR 45000 efter skatt. Med egen firma måste du betala sociala avgifter själv, vilket gör att vinsten måste vara ca 90000. Säg vidare att du kan sälja honung för i snitt 100kr/kg, ex moms och att varje invintrad kupa ger i snitt 30kg. Jag brukar räkna med produktionskostnad utan din lön på ca 10kr/kg, vid 30kg skörd, dvs en förtjänst per kupa på 2700. Ca 35 kupor skulle behövas för att dra runt det alltså, minst. Men då har vi helt bortsett från kostnader för lokaler, maskiner och annat.

Bara bin med kupor kostar minst 3000/samhälle. Köp 40 samhällen i vår så kostar det alltså (minst) 120000. Slunga? Annan bil? Lokal?

Lite grovt räknat bara, är ju som du skrev svårt att räkna exakt. Det går absolut att ha bin som extrainkomst, men det här kan nog ge lite mer insikt om vad det skulle innebära. Inte minst i investering om du tänker att det ska ske snart.

Så om man gör ett enkelt överslag så blir det ca 1000:- i vinst/kupa/i handen och år om man expanderar sakta och har det som hobby?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 19 mar-13 kl 08:46 »
Funderar på om det finns en marknad för avläggare i din närhet, bina kommer att vilja svärma så det är bättre att göra flygbiavläggare än att kämpa mot svärmlusten. Då har du samhällen att sälja som också ge en bra inkomst och kräver mindre jobb och investeringar. Du kan lätt snickra ihop avläggare lådor själv för någon hundra lapp styck.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

Det ska kanske tilläggas att Jag har nordiska bin som är lite mer svärm sugna än andra.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Emelie1980

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 19 mar-13 kl 10:39 »
Funderar på om det finns en marknad för avläggare i din närhet, bina kommer att vilja svärma så det är bättre att göra flygbiavläggare än att kämpa mot svärmlusten. Då har du samhällen att sälja som också ge en bra inkomst och kräver mindre jobb och investeringar. Du kan lätt snickra ihop avläggare lådor själv för någon hundra lapp styck.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

Det ska kanske tilläggas att Jag har nordiska bin som är lite mer svärm sugna än andra.
Så roligt att du nämnde det, för det har jag faktiskt funderat på! Jag antar att du säljer själv då? Vad får man om man säljare avläggare ungefär? Jag förstår att det har med tillgång och efterfrågan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser