Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar en höna?  (läst 10330 gånger)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
Vad kostar en höna?
« skrivet: 17 mar-13 kl 10:16 »
Isbartjej född på sensommaren. Vad skulle ni ta för en sån?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

skogsbonne

• Värmland
SV: Vad kostar en höna?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-13 kl 10:25 »
hon är då ca 6 mån? 200-250 kr tar jag för ras höns

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-13 kl 10:27 »
Tack för svar :)
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 17 mar-13 kl 16:55 »
Om jag nu kan kapa tråden lite så har jag en liten, liten fråga?

Jag har blandras, har tänkt att sälja hönorna vid 12 veckors ålder. Vad kan man då ta betalt för dom tycker ni?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-13 kl 18:18 »
Vad är det för blandning Smajsan?

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 17 mar-13 kl 18:21 »
Vad är det för blandning Smajsan?

Hej!
Det kan vara vilken som helst av dessa: Orpington,Maran,Araucana,Isbar,Hedemora.
Och naturligtvis så är dom gudomligt söta  ;) om det har med priset att göra  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 17 mar-13 kl 18:38 »
150 kr/st kan du ta för blandrashönorna
Tar mellan 200-700 kr/st rashöna beroende på ras/färg
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 17 mar-13 kl 19:04 »
"Värpfärdiga" lohman (16-18 veckor) brukar kosta 70-80 kr. här.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-13 kl 19:32 »
jag tar 100 kr för 12 v lohmann x lohmann och om det hade varit maran blandisar hadej ag tagit 150 kr för det är fin ägg färg.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-13 kl 21:19 »
Jag undrar lite vad ni tycker är rimligt att en kyckling i genbank kostar?

Är det inte meningen att man ska göra någon slags god gärning när man går med på att ha djur i genbank och varför ska man då betala mer än för en kyckling utanför genbank? Av en slump såg jag att kycklingar (hedemora) i genbank på blocket kostar 250kr och jag undrar varför det är så dyrt? Köper man kycklingar vet man väl inte ens vad det är för kön? Inte så kul att komma hem med 4 tuppar som man betalat 1000kr för.
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 21:44 av olivia.k »

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 17 mar-13 kl 21:28 »
Olivia.k: Jag tycker det låter som mycket pengar för kycklingar...är dom då så små att man inte vet kön då tycker jag det är väldigt mycket pengar. Jag har alltid trott att priset för genbank höns var samma som för alla de andra som inte är genbank  :-[ Men har ni inte någon bytes grej er imellan som har genbanks höns?

Oskar98; 150 kr tycker jag låter rimligt. Vad är det för hönor man får 700 kr. för,och hur gamla är dom.

Sen en fråga till ; När ska man sälja hönsen för att det ska bli lätt att få dom sålda? är det lika lätt när dom är 12 veckor som ett halv år?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 17 mar-13 kl 21:30 »

Är det inte meningen att man ska göra någon slags god gärning när man går med på att ha djur i genbank och varför ska man då betala mer än för en kyckling utanför genbank? Av en slump såg jag att kycklingar i genbank på blocket kostar 250kr och jag undrar varför det är så dyrt? Köper man kycklingar vet man väl inte ens vad det är för kön? Inte så kul att komma hem med 4 tuppar som man betalat 1000kr för.

Att en kyckling kostar 250 kr är inte konstigare än att ett avelsägg kan kosta 60 kr. Har man en konstig ras i en ovanlig eftertraktad färg kan man ta ett högre pris
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ek

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-13 kl 21:33 »

Är det inte meningen att man ska göra någon slags god gärning när man går med på att ha djur i genbank och varför ska man då betala mer än för en kyckling utanför genbank? Av en slump såg jag att kycklingar i genbank på blocket kostar 250kr och jag undrar varför det är så dyrt? Köper man kycklingar vet man väl inte ens vad det är för kön? Inte så kul att komma hem med 4 tuppar som man betalat 1000kr för.
God gärning vet jag väl inte om det är..Det är väl bara roligt att göra en insats. Men 250 spänn var väl lite saftigt.Men vad man begär och får är två skilda saker.Själv tog jag 75 kr för genbankskyckligar men då skämdes jag lite och tyckte jag var girig..

skogsbonne

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 mar-13 kl 22:06 »
Är det genbank så är det ju inte en ovanlig ras för det är ju ganska lätt att få genbanks djur till skillnad från oskars ovanliga orpingtons

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 17 mar-13 kl 22:19 »
Jag kan ju berätta att jag tänker ta 150-200 kr st för mina Torpardvärhöns. Det är en ras som finns i mindre än 100 ex
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

skogsbonne

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 18 mar-13 kl 06:14 »
det är väll 100 st i genbank? finns säkert lika många till utan genbank. Ta 200 minimum för ung/värpande hönor. Jag vet inte riktigt hur det låg till men jag tror det var 2-3 st som hade just den färgen som oskar98 hade på sina orpingtons i Sverige så den är mycket mer ovanlig än våra genbank djur men oskar själv vet detta mycket bättre själv :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 mar-13 kl 06:43 »
Hej
En av färgerna jag har ligger jag tyvärr ensam med att ha en avelsgrupp i sverige just nu vad jag har förstått det som

Sen har jag fler färger pågång också troligen är helt borta från sverige :(

skogsbonne

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 18 mar-13 kl 13:40 »
vart för du tag på dessa färger? köper du dom från andra länder på något sätt?

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 18 mar-13 kl 19:27 »
Hej!
Det kan vara vilken som helst av dessa: Orpington,Maran,Araucana,Isbar,Hedemora.
Och naturligtvis så är dom gudomligt söta  ;) om det har med priset att göra  :)

äch inte vet väll jag  ;D men det kanske finns andra som vet!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 mar-13 kl 19:30 »
vart för du tag på dessa färger? köper du dom från andra länder på något sätt?

Andra länder som är några av de bästa länderna i världen på Orpingtonen.

Har även köpt in avelsdjur av andra som importerat in

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser