Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vindkraft till uppvärmning  (läst 12534 gånger)

SvenS

• Gäst
Re:vindkraft till uppvärmning
« Svar #20 skrivet: 27 jan-07 kl 18:33 »
Mean Time Before Failure.

Följdfråga :  Är det datalingo ?

Tapio

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 jan-07 kl 18:37 »
Jag har lärt mig den hårda vägen att vinkelslipar av den kalibern har riktigt, riktigt usla vinkelväxlar. Vi talar om MTBF på en timme.

Halaj!

Ähh, det har du rätt i. Vi har en i garaget, en MecTool inköpt för 139:-. Muttern som håller pinjongdrevet har lossnat 4 ggr. På den. De har lagt snedskurningen på kuggen åt fel håll så när det kommer moment över växeln så drar den pinjongen mot kronhjulet istället för att trycka den från sig.

Om man envisas med bilgrejer så är det bättre att blicka i andra änden av kardanen istället. På en bil med tvärställ motor då. Där sitter en vinkelväxel. Utan att göra en sökning så kommer jag på: Audi quattro, Volvo AWD, Crysler Voyager och Toyota Corolla. Vet inte om de två sistnämnda säljs i Sverige med AWD dock.
Liten motor skall bilen ha, då brukar utväxlingen vara stor. Volvo har 1:2,56, de andra vet jag inte.

//T

Tapio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 27 jan-07 kl 18:39 »
Följdfråga :  Är det datalingo ?

Halaj!

Näe, det är ett vedertaget begrepp som används överallt i industrin.

mean betyder medel förresten.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 jan-07 kl 18:41 »
Tror inte det. Möjligen tekniklingo.

Fel av mig förresten, B står för between.

Bo

Kraftöverföringen
« Svar #24 skrivet: 27 jan-07 kl 21:25 »
om man vill driva en värmepump med vindkraften, kunde ordnas via två kugghjulspumpar i en sluten rörslinga med olja.

Den ena drivs av snurran, den andra driver kompressorn.

eka

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 27 jan-07 kl 21:53 »
Olja och pump ger också förluster.

Med en bakaxelväxeln i toppen kan turbinen ändra vindriktning utan några problem.
Att låsa en hjulet och få dubbla utväxlingen är ett vedertaget arbetsätt, ja inte konstruerat för, men det funkar enligt vad jag hört bra i andra konstruktioner.

Jag sitter nu och tittar i en beskrivning på olika byggförslag där man låter båda axlarna vara kvar och monterar en propeller på båda. Görs dessa olika stora fungerar det automatiskt som vindflöjel och vrider sig rätt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

morgankane

« Svar #26 skrivet: 27 jan-07 kl 22:43 »
Varför inte gå in på www.hannevind.com, köp en 2,4 kwh snurra för sådär 25 tusen, och slippa alla funderingar och prover som kanske inte leder till någon bra elproduktion.

Hannevind har såld över 60 vindkraftverk på ett år.....

Snurran kan stå på ett rakt stålrör, fäst till husets/ladans gavel.
Byggnadslov ej nödvändigt.

ja...läs själv och bli klok  ;D

SvenS

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 jan-07 kl 16:50 »
Varför inte gå in på www.hannevind.com, köp en 2,4 kwh snurra för sådär 25 tusen, och slippa alla funderingar och prover som kanske inte leder till någon bra elproduktion.

Hannevind har såld över 60 vindkraftverk på ett år.....

Snurran kan stå på ett rakt stålrör, fäst till husets/ladans gavel.
Byggnadslov ej nödvändigt.

ja...läs själv och bli klok  ;D

Letade och letade , men jag kom inte under 40 000 skr för ett 2,2 Kwh verk .

41 000 inklusive moms exkl. mast och uppsättning.

Det intressanta är dock att de räknar med en payoff på ca 8 år vid medelvind.

Beräknad uttag ca. 5000 Kwh / år vid medelvind.

Vad kan man räkna med i servicekostnader på 8 år egentligen ?

morgankane

« Svar #28 skrivet: 28 jan-07 kl 18:20 »
Hej Sven,
ja, jag blev själv chockad i går kväll, över prishöjningen, men priset är INKLUSIVE mast, mastfot, bultar kabel och allt du behöver, alltså ett komplett paket. Masten är galvaniserad rörmast med 10 mm tjocka väggar. Mastfoten är som et stort gångjärn, så att man lätt kan lägga möllan ned om det önskas.

Priset i fjol, dvs. november, var 25.000 kr. (enbart möllan)så de har höjt priset mycket nu till nyår. Och det tycker jag är synd, många kunder kommer säkert att reagera på det.  Även om mast och grejer ingår!

Servicekostnaden är inte stor, då de är byggda för att hålla i minst 20 år.  Jag har själv sett dem, och de är kraftig konstruerade. Generatorn kommer från ABB, växellådan tror jag är tysk, hette visst Solid......hmm

Möllan höll i stormen PER med 3 vingar påmonterade. Elektronikboxen är monterad under möllan, så allt styrs där uppe.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #29 skrivet: 29 jan-07 kl 00:12 »
40.000!!!! Jisses vad dyrt!  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #30 skrivet: 29 jan-07 kl 00:23 »
Vänta nu! 2,4 kW med en tvåmetersturbin. Här ligger en hund och gräver. För att en tvåmetersturbin ska kunna ge 2,4 kW krävs stormvindar och hur ofta händer det? Man kan inte stirra sig blind på maxeffekten. Vad som gäller är medelvind och då hamnar vi snarare runt 100-200 watt, i bästa fall.

morgankane

« Svar #31 skrivet: 29 jan-07 kl 09:36 »
Skitsnack Sigge!
Du vet inte vad du pratar om.
Hälsa på de som har köpt möllorna, så får du rätt bild av vad de får ut av dem. Som sagt, det är runt 60 st. som äger dem redan.
Det skulle ge 60 mot 1

Deremot, så är det nye priset för högt, och det kommer de kanske att upptäcka, MEN orsaken ligger väl i nyanställningar och nyinvesteringar i vekstad och nya maskiner, med allt vad staten begär i skatter och avgifter. De kan knappt röra sig utan att pappa staten skal ha sin del.

Bo

Vindkraft
« Svar #32 skrivet: 29 jan-07 kl 09:53 »
massan gånger hastigheten i kvadrat delat med två, det är rörelseenergin i luften som passerar räknat i watt och man lär kunna ta vara på två tredjedelar med en bra snurra.

2400 watt blir det då med en medelvind på 11 meter/sekund.

Hemikring

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 jan-07 kl 10:54 »
Zigge har helt rätt. Jag läser i häftet "Vind- och vattenkraft" av Hjalmar Larsson, Älvdalen 1980. Den praktiskt användbara effekten i luften är:

0,24 * A * v3

A = den svepta arean
v = vindens hastighet
För 2m diameter och 6m/s blir det 0,24 * 3,14 * 6 * 6 *6 = 163W. Det ger 1400 kWh/år. I Hannevinds beskrivning står ca 5000 kWh/år och det gäller alltså 4m diameter.
Även maxeffekten 2,2kW vid 9m/s är beräknad för 4m-snurran. För 2m-snurran blir det en fjärdedel, 0,55kW.

Länkar: http://www.hannevind.se/
http://www.hannevind.com/web/Hannevind%20produktionformation%20ver2.pdf

För stora delar av Götaland är medelvinden 5-6m/s enligt Hannevinds kartor, men observera att det är beräknat vid 48m höjd, inte 6 m. Det blåser mycket kraftigare vid 48m höjd.Vid gaveln på ett hus blir det oregelbundna vindar som ytterligare sänker produktionen.

ollebolle

« Svar #34 skrivet: 29 jan-07 kl 12:28 »
På ett aggregat jag sett från kina är turbinen 3,7 m på ett på 2kW. En 2-meters är nog stormmodellen. En 200W som jag sett har en turbin på 2 m.

Jag tror jag sett en uppgift om Hannevind 2 kW-verk en turbin på 2-4 m. Skulle tro att man kan välja. Kanske börjar med 2 m och slipper bygglov och sedan byter upp sig till en 4 m-turbin när grannarna vant sig.  ;)
« Senast ändrad: 29 jan-07 kl 12:49 av ollebolle »

SvenS

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 jan-07 kl 12:30 »
Då blir det plötsligt väldigt dyrt med ett verk som ger 550w maxeffekt och som kostar de slantarna.
 Med lite otur skulle alltså en årlig service på inställningar i elektroniklådan (1500:- enligt hannevind) kunna äta upp hela den inhöstade energivinsten i ett nafs (Detta gäller 2m varianten) samt ge ett tidsspann på 26,6 år med dagens elpriser  innan verket betalat sig själv, och man kan tillverka gratis ström.

:-X
« Senast ändrad: 29 jan-07 kl 19:38 av SvenS »

ollebolle

« Svar #36 skrivet: 29 jan-07 kl 12:57 »
Nej - jag tror inte att de här 2-metersmöllorna samlar in storkovan.

Däremot är det säkert tillfredsställande och roligt att se att det fungerar. Bättre att söka lov för ett verk som är större. Ju större verk desto kortare återbetalningstid.

morgankane

« Svar #37 skrivet: 29 jan-07 kl 13:24 »
Jag ger mig!
Jag ber zigge så mycket om ursäkt!

Jag har inte läst på tilräkligt.

Då är det en mycket dålig investering, och kan man delvis säga att det är vilseledande marknadsföring, då åtminstone jag inte har uppmärksammat att data gäller för 4 m. vingar.

Till er som är duktiga på detta;
villken mölla skulle då vara bra att använda till villa på en hårdblåsande kust?

Hur bromsar man ned möllor vid hår vind?
Kan man bromsa ner den friktionsfritt så den kan hålla lägre hastghet, kontinuerligt?

Hemikring

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 jan-07 kl 13:40 »
Om jag skulle ha ett blåsigt läge, så skule jag först bli medlem i http://www.sero.se/ SERO.
Sedan skulle jag fundera på om jag vill skicka ut ström på nätet och då kolla vad nätägaren vill ha betalt. Annars skulle jag börja drömma om batterier, växelriktare och lysrör för 12VDC.

Tapio

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 29 jan-07 kl 14:53 »
Halaj!

Jag backar också upp zigge.
Jag gjorde just en beräkning på vilken vindhastighet luft måste ha i ett strömrör med två meters diameter för att innehålla 2,4 kW. Svaret är 10,8 m/s. Det låter ju inte så mycket, men så mycket kan man ju aldrig ta ut. Det skulle ju innebära att denna luft avstannar och då blir det ju s.a.s. ”kö” bakom möllan. Helt orealistiskt alltså.

Vad gäller de ekonomiska beräkningarna ovan så kan jag bara konstatera att det finns en förklaring till att vindkraft och solpaneler (i liten skala) bara används där elkraft inte är praktiskt möjligt, som båtar, husvagnar mm.
Det går helt enkelt inte att räkna ihop det ekonomiskt!
Kan man karva ut en propeller själv och hittar en generator på en metallskrot så visst.
Men att köpa alltihop som ett färdigt kit?
Näe.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser