Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Top Bar Hives någonstans i Sverige?  (läst 4256 gånger)

boltgirl

Top Bar Hives någonstans i Sverige?
« skrivet: 07 mar-13 kl 23:13 »
Är det någon som sysslar med detta här? Annars får jag gå på kurs i England...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Top Bar Hives någonstans i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-13 kl 00:22 »
Att du inte söker någon stans i Afrika där de kommer ifrån?

Plus så fort de har kommit igång och få lite inkomster från sitt bi odling så går de över till kupor med trä ramar som producerar mer honung som de kan sälja och lyfta familjen ur fattigdom + de borde ha en uppsjö av gammal TBHs som de har bytt ut mot modern kupor, du kan säker få tag i en billigt.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

boltgirl

« Svar #2 skrivet: 08 mar-13 kl 09:20 »
Tack, Edward, jag drar genast till Afrika!

knutte

• -
« Svar #3 skrivet: 08 mar-13 kl 11:15 »
Jorå, tror nog att det finns tbh lite här och där i Sverige. Själv har jag två tbh dubletter och några smh med hel Dadant fribygge som en side kick i företaget.
Enligt min erfarenhet är det bökiga sätt att bedriva biodling på. Det sätter iofs mina biodlingskunskaper på prov, vilket kan vara välgörande för den allmänna vigören.
Så, spar in på kostnaden flygbiljett och dra igång/bygg vidare konventionellt, och kör tbh spåret vid sidan av.
ha det gott!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 19:30 »
Enligt min erfarenhet är det bökiga sätt att bedriva biodling på.

Var det tbh eller dadant med fribygge som var bökiga?

Och hur gjorde du med dadanten och fribyggen, gick det bra eller dåligt , för och nackdelar, finns det saker man ska speciellt tänka på?

Här nämligen lite planer att på vissa håll med samarbetspartners försöka bedriva några kupor åt detta hållet.

Tanken var att det skulle blir mer eller mindre ekologiskt med nytt vax.

jag drar genast till Afrika!

För några år sedan hade jag besök från en kvinnlig bonde från Malawi som vi visade hur vi hade med våra bikupor mm, riktigt trevligt var det.

En TBH bedrivs på samma sätt som ett gamalt tråg kupa, fast utan ramar, horisontellt istället för vertikalt i uppstaplingskupor.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #5 skrivet: 09 mar-13 kl 10:16 »
Här nämligen lite planer att på vissa håll med samarbetspartners försöka bedriva några kupor åt detta hållet.

Kolla den här länken: http://www.users.callnetuk.com/~heaf/beekeeping_for_all.pdf

Warrés system bör fungera med vanliga LN eller HS kupor med ramar. Fördelen med Warré över TBH är att fodret ligger över klotet och är lättare tillgängligt under en lång vinter.

//Johannes

knutte

• -
« Svar #6 skrivet: 09 mar-13 kl 13:01 »
Var det tbh eller dadant med fribygge som var bökiga?

Och hur gjorde du med dadanten och fribyggen, gick det bra eller dåligt , för och nackdelar, finns det saker man ska speciellt tänka på?

Främsta böket är att ladda dom med rätt bin. Byggvilliga. Gärna från samhälle som börjar uppvisa svärm vilja. Sedan bygger dom som dom vill... Lite hur somhelst vilket betyder att jag river sönder mycket vid inspektion... Sedan kan utvecklingen vara lite knackig, inte alla blir invintringsdugliga.
Sammanfattningsvis är samma förfarande på konventionellt material mycket mer lyckosamt...

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #7 skrivet: 09 mar-13 kl 18:22 »
Jag har en TBH (horisontell) och tillåter visst fribygge i mina 'konventionella' kupor. Finns nog TBH lite varstans i Sverige.

boltgirl

« Svar #8 skrivet: 09 mar-13 kl 20:19 »
Jo, tack igen Edward, jag har grunderna avklarade. Det jag vill ha är någonstans att åka och faktiskt kolla på TBH i verkliga livet, inte filmer, böcker, internet - utan att få lite erfarenhet av hur de faktiskt är. Jag förstår också att det finns nackdelar som minskad honungsskörd och ojämna vaxkakor, men jag har inget emot det.

Johannes, tack för länken till boken åt Edward, har velat läsa den ett tag nu, så det blir kul.

Knutte, jag ska researcha vilka bin som är mer byggvilliga och satsa på sådana. Tänkte börja med TBH då jag främst vill ha bina som pollinatörer, och för att främja bestånden, med honung och vax som en bonus. Alla redskap och extragrejer till konventionella kupor blir oerhört mycket pengar i slutänden (för all del en engångssumma för en hel del, men ändå), och det är också ett av skälen jag valt den betydligt billigare modellen.

Calatan, härligt att du har TBH. Började fundera över TBH-öknen här.
Är du i GBG/Uddevallaområdet (eller känner andra som har TBH och är det), så skulle jag gärna kika in!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-13 kl 22:02 »
vilka bin som är mer byggvilliga och satsa på sådana. Tänkte börja med TBH då jag främst vill ha bina som pollinatörer, och för att främja bestånden

För grannsämjans skulle och för att främja bestånden bör du kolla med den lokala föreningen/bitilsyns manen vilken ras av bin du har i det område du ska hålla på.
Det går fort att bygga vax om du matar dom samtidigt.

Har du ett befintlig samhälle kan du skörda 2-3kg ung bin från skatt lådorna till sätt en drottning och skaka mer det hela i tbh + till sätt socker så får du ett tbh samhälle

boltgirl

« Svar #10 skrivet: 09 mar-13 kl 23:33 »
Så ska jag göra! Tack.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 10 mar-13 kl 09:32 »
Johannes, tack för länken till boken åt Edward, har velat läsa den ett tag nu, så det blir kul.

Har du läst Les Crowders bok om Biodling med TBH? Den visar bland annat hur man flyttar kakorna under året och hur man odlar drottningar med TBH. Många och informativa illustrationer också.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

« Svar #12 skrivet: 11 mar-13 kl 20:51 »
Jag tittade på instruktionsbilderna om att bygga TBH och gud vad trött jag blev. Varför göra det så här svårt för sig? Hur är det dom säger? Varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart svårt!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #13 skrivet: 11 mar-13 kl 22:47 »
Jag tittade på instruktionsbilderna om att bygga TBH och gud vad trött jag blev. Varför göra det så här svårt för sig? Hur är det dom säger? Varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart svårt!

Michael Bush har en enkel beskrivning på hur man bygger en kTBH på sin hemsida. Gillar särskilt flustrets konstruktion.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

boltgirl

« Svar #14 skrivet: 13 mar-13 kl 00:49 »
Vattuvarg,

tack för informationen. Jag har beställt boken, och kikar på bygget.

iLEZ

• Dalarna
    • Kullholen
« Svar #15 skrivet: 20 mar-13 kl 21:20 »
Hej gott folk!
Inte ofta jag postar här, men jag kanske ska bli lite mer aktiv.
Jag är absolut ingen van biodlare, har haft bin i något år kanske och gått bredvid en lite mer erfaren beek. Här har jag en liten samling bilder från mitt bygge av en högst experimentell värmeisolerad TBH:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151300464612064.1073741825.697992063&type=1&l=e51b8d0cd9

Vill tillägga att det finns ÅR av informationsvideor på youtube om man söker på Top Bar Hive.
OutOfaBlueSky är den hittills bästa vloggaren jag hittat hittills: http://www.youtube.com/user/OutOfaBlueSky
Han verkar något mer positivt inställd till TBH än vad man hör på forum med inbitna langstroth-användare, men jag misstänker att det hela har att göra med någon form av konfirmationsbias eller att man helt enkelt inte orkat sätta sig in i TBH eller förväntar sig för stora resultat i jämförelse med t.ex langstroth. Vanliga TBH är tokenkla att bygga och framtagna för att användas i utvecklingsländer. Kräver ingen ström för att skattas, inte heller någon bökig insmältning av vaxkakor som man måste beställa från någon. DET är den stora fördelen. Nu vill jag inte dissa langstroth och därmed förarga någon langstroth-användare som blandar ihop person med biodlingsteknik, men jag tänker kasta mig in i TBH-världen med stor vigör och entusiasm, och jag kommer återkomma och avlägga rapport oavsett om jag totalt misslyckas eller om det går fint.  :D
Specialization is for insects - Robert Heinlein

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 20 mar-13 kl 21:46 »
Vanliga TBH är tokenkla att bygga . Kräver ingen ström för att skattas, inte heller någon bökig insmältning av vaxkakor som man måste beställa från någon. DET är den stora fördelen. Nu vill jag inte dissa langstroth

Allt detta kan man även göra med stor framgång med alla kup sorter även dom som har ramar.

Fast det kanske du redan visste  ::)

mvh edward :P

tinaw

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 mar-13 kl 18:08 »
Man kunde ju tycka att en tråd om TBH skulle lämnas ifred av folk som bara vill berätta hur ointresserade de är.  ???

iLEZ, får man komma på studiebesök nån gång? :D

knutte

• -
« Svar #18 skrivet: 01 apr-13 kl 09:39 »

Knutte, jag ska researcha vilka bin som är mer byggvilliga och satsa på sådana. Tänkte börja med TBH då jag främst vill ha bina som pollinatörer, och för att främja bestånden, med honung och vax som en bonus. Alla redskap och extragrejer till konventionella kupor blir oerhört mycket pengar i slutänden (för all del en engångssumma för en hel del, men ändå), och det är också ett av skälen jag valt den betydligt billigare modellen.
det här med byggvilja är inte vilken ras/sorts bin det är. Snarare när bina är byggvilliga. Optimalt är det när superorganismen faller in i driften att oppföröka sig. Svärmning. Pysslet är att i ditt bestånd hitta bin i rätt stämning.
ha det gott!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 01 apr-13 kl 10:01 »
Har man inte ett samhälle i svärm stämning så kan man skörda ung bin från skat lådor. Tar man från flera samhällen samtidigt(fler än tre) och sprutar dem lätt med socker lösning blir de förvirade och bråkar inte sinsemelan och blir till ett samhälle.
Glöm inte att mata,mata,mata

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
marni

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser