Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupphantering  (läst 3336 gånger)

kwak

• Gäst
SV: Tupphantering
« Svar #20 skrivet: 07 mar-13 kl 14:34 »
bra jag trodde du var en av dom som var livrädd för kor ;) jag jobbar i en 150s besättning, och ja, står man inte på sig och visar vem som bestämmer så springer dom bara över en, och det gör dom oftast inte om ;) men det är nog bra att dom inte riktigt förstår hur stora dom egentligen är, för då den dagen kommer är jag nog körd, liten som jag är :P dock var jag mer rädd för min aggresiva tupp,än för en riktigt ilsken nykalvad, konstigt nog :P

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 07 mar-13 kl 17:32 »
Mina föräldrar har haft höns i omgångar i hela min uppväxt, och min erfarenhet är att vare sig människans pondus eller tiden hon spenderar med hönsen spelar någon roll. Det beror helt på tuppens gener.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #22 skrivet: 07 mar-13 kl 18:32 »
Mina föräldrar har haft höns i omgångar i hela min uppväxt, och min erfarenhet är att vare sig människans pondus eller tiden hon spenderar med hönsen spelar någon roll. Det beror helt på tuppens gener.
Det är intressant att ni tror er ha så stora möjligheter att påverka tupparnas beteende, och att rädda personer skulle locka fram deras aggressivitet.
Under snart femtio år som hönsägare har jag inte märkt att det skulle vara så, det blir som det blir oavsett tror jag, än på ena viset, än på det andra, de flesta är snälla...

Skönt att i alla fall en till gjort samma observation...   :)
"Kärleken är livets bäste vän"

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 07 mar-13 kl 18:45 »
Men varför ger sig en del tuppar bara på vissa människor?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 07 mar-13 kl 18:50 »
Men varför ger sig en del tuppar bara på vissa människor?

Det vet jag inte. Våra tuppar har generellt i större grad gett sig på mindre människor än stora. Av naturliga skäl (stora varelser är ju generellt sett svårare att besegra i ett slagsmål).

Kan även tänka mig att vissa människor ser farligare ut än andra i en tupps ögon, pga färg på kläderna, frisyr, ansiktsdrag, doft, eller någonting annat.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tomtabacken

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 07 mar-13 kl 19:23 »
Min tupp började för ca en månad sen anfalla min syster som var hönsvakt en vecka. När jag kom hem tog det några dar sen flög han på mig med, helt oprovocerat. Sen har det bara blivit värre och värre, men idag flög han på en ruvhöna som lämnat redet en stund, hon blev så rädd att det sprutade lös avföring 40 cm!!  5 minuter senare va tuppen död, det var första gången jag nackade en tupp, men jag var så arg att jag inte tvekade alls!

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 08 mar-13 kl 09:58 »
bra jag trodde du var en av dom som var livrädd för kor ;) jag jobbar i en 150s besättning, och ja, står man inte på sig och visar vem som bestämmer så springer dom bara över en, och det gör dom oftast inte om ;) men det är nog bra att dom inte riktigt förstår hur stora dom egentligen är, för då den dagen kommer är jag nog körd, liten som jag är :P dock var jag mer rädd för min aggresiva tupp,än för en riktigt ilsken nykalvad, konstigt nog :P

Samma här, liten tjej på 1,55, då måste man visa vem som bestämmer :) När jag arbetade på en annan gård med uppbunda djur så syntes jag inte bakom de största SLB korna  ;D

Nåja det var lite OT. Men hur som helst så håller jag också delvis med Moëll i Trädet  och Henrik Penrik Filivilivenrik. Jag tror det till största del är gener som styr aggressiviteten man kan se hos en del tuppar, men jag tror hos en del tuppar har den aggressiviteten större risk att synas om en "svag" person sköter dem. Det kanske iofs bara är bra, så kan man slakta dem, ta dem ur avel så såna gener inte sprids vidare...

5 minuter senare va tuppen död, det var första gången jag nackade en tupp, men jag var så arg att jag inte tvekade alls!

Det gjorde du helt rätt i!Man ska inte ta den risken, att en tupp som visat aggressivitet ger sig på en igen, eller ännu värre - ger sig på barn, det är bara att ta bort dem. Tuppar finns i överflöd att få tag på.

Vet en som blev attackerad av en tupp av en mindre ras. Hon fick sjukskriva sig i en månad pga såren hon fick i armen från sporrarna.

Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

tinaw

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 mar-13 kl 15:37 »
Häromdagen flög min fina, lugne och vaksamma islandstupp på mig. Jag tryckte ner honom på marken, men sen såg jag att han var blodig på ena benet och inte stödde på det - tuppen hade ont och var väl som en annan grinig av det... Så ibland finns det ju såna skäl också, till att ett djur plötsligt är aggressivt fast det aldrig varit det förut.

Han har börjat stödja på benet igen, och nu är han inte sur längre.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 08 mar-13 kl 16:01 »
Vår supersnälla tupp pickade mig lite på handen när jag försökte skölja ur hans öga med koksaltlösning. Ännu ett exempel på vad Tina W skriver.

Inte något vi nackade honom för.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 09 mar-13 kl 16:52 »
Vår supersnälla tupp pickade mig lite på handen när jag försökte skölja ur hans öga med koksaltlösning. Ännu ett exempel på vad Tina W skriver.

Inte något vi nackade honom för.

Men det är ju skillnad på ett djur som attackerar utan anledning och ett som försvarar sig/säger ifrån när man tvingar dem till något. Självklart är det inget man avlivar djuret för. Min ena katt blir helt ursinnig, fräser och skriker, bits och klöser, när man håller fast honom och vaccinerar honom, men är annars är han världens goaste. Inte avlivar vi honom heller för det. Det är ju inte samma som oprovocerad aggressivitet.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser