Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man ha 3 ha myr till?  (läst 16216 gånger)

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: Vad kan man ha 3 ha myr till?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-13 kl 12:48 »
Skjutbana/lerduveskytte

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 12 mar-13 kl 12:49 »
Men att vilja använda marken till något är väl inte samma sak som att man inte tar ett långsiktigt och moraliskt ansvar  ???

I tråden spånas det kring olika användningsområden, som ibland kräver någon anpassning av marken, ibland inte, men ts har ju inte ens köpt marken ännu, så planernas mått av långsiktighet och moraliskt ansvar går ju bara att spekulera i.

Man kan faktiskt både bruka mark till något som ger ett ekonomiskt tillskott OCH tänka långsiktigt OCH ta hänsyn till miljö och biodiversitet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Juniperus

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 mar-13 kl 13:00 »
ja, det kan man säkert. Jag reagerade bara på vissa av förslagen.

Våtmarker är värdefulla biotoper vill bara att man tänker till innan man börjar bryta torv och anlägger fiskedammar. Vad blir påverkan?

Tror dock att det är svårt att få ut någon större ekonomisk vinst från en myr utan att skada ekosystemet.
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 13:02 av Kulkuri »

nordtravare

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 12 mar-13 kl 13:07 »
vintergolfbana en driving range för golfare med abstinens.En hel golfbana finns det ju någonstans norrrut

Halte

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 mar-13 kl 17:26 »
ja, det kan man säkert. Jag reagerade bara på vissa av förslagen.

Våtmarker är värdefulla biotoper vill bara att man tänker till innan man börjar bryta torv och anlägger fiskedammar. Vad blir påverkan?

Tror dock att det är svårt att få ut någon större ekonomisk vinst från en myr utan att skada ekosystemet.

Skogsmark och myr är ju ingen bristvara direkt i detta land..

Juniperus

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 mar-13 kl 17:31 »
Skogsmark och myr är ju ingen bristvara direkt i detta land..

Vad vill du ha sagt med det? Våtmarker är känsliga ekosystem som tar lång tid att återställa. Även om skog är tåligare så tar det även lång tid för dom att återställas.

Ek

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 12 mar-13 kl 20:51 »
Trodde inte det skulle hända .. Men här håller jag med kulkuri till fullo.Orörda mossar har sin funktion för insekter och fågelliv .Det kan ge en viss tillfredställelse det med..Förövrigt lär det inte vara värt pengarna att torrlägga.

Halte

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 mar-13 kl 21:09 »
Vad vill du ha sagt med det? Våtmarker är känsliga ekosystem som tar lång tid att återställa. Även om skog är tåligare så tar det även lång tid för dom att återställas.
Hela Sverige skulle vara ett ända stort känsligt ekosystem om ingen ändå valt att förändra sin omvärld.  Så länge det sker i rimlig omfattning är utnyttjande av resurserna bara av godo.
Att till exempel anlägga dammar för fågellivets gagn kan i vissa områden smälla betydligt högre än en mosse som det kanske finns hundratals hektar av..

Men den bedömningen kan ju Länsstyrelsen göra bättre än du och jag.. och de är ju inte direkt kända för att vara slapphänta när det kommer till mossar och våtmarker så om de får ok för dammar så är det helt säkert ointressant huruvida myren existerar eller inte.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #28 skrivet: 12 mar-13 kl 21:20 »
Jag håller inte med att marken inte ger något som den är. Den ger avkastning i form av bärplockning och rådjursjakt och kanske även fågeljakt och ljunghonung.

Den egentliga produktionen är väl torv, men eftersom det endast är en långsamt förnyelsebar resurs bör den bara brytas i begränsad omfattning, idag räcker med de mossar som redan bryts tycker jag.

Vatten/dammar i en mosse får en mycket säregen sammansättning. Det blir väldigt surt och relativt fattigt på djurliv och är inte den attraktionen på fågel och vilt som man kanske hoppats. Mossar brukar också bildas på platser där det inte är enkelt att leda dit vatten med högre näringsinnehåll pga terrängens topografi.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 12 mar-13 kl 21:22 »
Hela Sverige skulle vara ett ända stort känsligt ekosystem om ingen ändå valt att förändra sin omvärld.  Så länge det sker i rimlig omfattning är utnyttjande av resurserna bara av godo.
Att till exempel anlägga dammar för fågellivets gagn kan i vissa områden smälla betydligt högre än en mosse som det kanske finns hundratals hektar av..

Men den bedömningen kan ju Länsstyrelsen göra bättre än du och jag.. och de är ju inte direkt kända för att vara slapphänta när det kommer till mossar och våtmarker så om de får ok för dammar så är det helt säkert ointressant huruvida myren existerar eller inte.

Och till vems glädje skulle det vara om inte vi människor fanns? Myrar är inte direkt någon bristvara, åtminstone här uppe i norr. Tyvärr har de fått en status av heliga kor och får inte längre nyttjas till något vettigt. Min mark dikades hårt av tidigare generationer och nu står fin tallskog på åtskilliga hektar som då pappa var ung bara var "slätte myra" :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 12 mar-13 kl 21:59 »
En annan socialt inriktad verksamhet kan vara att ha säsongsbetonad kombinerad praktisk prova på verksamhet med informationsskyltar osv. inriktat mot skolor/företag. Olika stationer som t.ex. skohö, manuell torvhackning, myrmalm, myrslåtter, påbörjat krondike man får prova på... Jag tror det kan få genomslag i media, ge bra PR som är användbart om trådskaparen driver andra verksamheter. Finns det något liknande i Sverige ens? Nåja nu tänker jag fritt och kanske inte direkt konventionellt men ovanstående är faktiskt något som man kan ha 3 ha myr till! :D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 17 mar-13 kl 17:26 »
Minns mängder av våtmarker utan något särsklilt naturvårde (ernlitg länsstyrelsens klassificiering) jag har sådan, tex.  Av dessa har det mesta tidigare brukats inom den småskaliga skogsbruket :-) och de 95 år
gamla tallarna är snart mogna för en gallring.

Pong

« Svar #32 skrivet: 18 mar-13 kl 16:21 »
Det finns idag inget annan rimlig avkasting av myrmark (impediment) än torvbrytning vad JAG vet. Just pga av detta så påverkar detta inte fasighetspriserna i någon utsträckning, så pga att du får myrimpediment är ju varken ett plus eller minus. Generellt så är markvärdet för myrmark på fastigheter någon/några 1000 kr/ha, dvs i praktiken gratis.

Halte

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 18 mar-13 kl 16:26 »
Fotboll finns det ju mkt pengar i..

Bara få mossfotboll till en nationalsport så kan du tjäna grova pengar sen. :)

MagnusH

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 18 mar-13 kl 19:31 »
Jaktvärdet kan ju vara 300:-/ha och år. Alltid någe. :-)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #35 skrivet: 18 mar-13 kl 20:15 »
Vi bestämde oss för att låta bli. Det blev för mycket pengar för lite nöje....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 jul-13 kl 14:27 »

Ett bra beslut. Låt marken vara som den är och jaga på den bara. Det är ju rätt trevligt om naturen får råda någonstans

hånung

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 jul-13 kl 15:02 »
Annar så kan du ju ha myren till att sitta och filosofera på det kostar ju inge i alla fall :D

tesåpa

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 28 aug-13 kl 11:12 »
Annar så kan du ju ha myren till att sitta och filosofera på det kostar ju inge i alla fall :D
Och kanske titta på fåglar.

Stefan555

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 16 apr-14 kl 18:24 »
Ser att du inte köpte marken, men blev lite förvånad över att du inte såg något direkt värde med marken. Du har ju en fantastisk möjlighet till ett rikt fågelliv, insekter, växter. Vilt som går ut där och äter. Folk som kommer dit och njuter av naturen, fotograferar, plockar bär. Snacka om värdefull mark. Om man nu kan se lite bortom mammon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser