Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Schmallenberg  (läst 6174 gånger)

Anna i småland

• Småland
Schmallenberg
« skrivet: 26 feb-13 kl 15:36 »
Har läst en del om Schmallenberg de sista dagarna. Vet någon när ett vaccin kan vara klart? Om det inte kommer något till hösten överväger jag att inte betäcka våra tackor i höst. Hur tänker ni? Vad kan man göra?

Halte

• Gäst
SV: Schmallenberg
« Svar #1 skrivet: 26 feb-13 kl 15:44 »
Har inte hört om något tyvärr.  Men du kanske vet att de bara kan bli smittade en gång? Kanske ingen jättetröst men en viss lindring är det ju iaf.

Misstänker att jag hade det i min besättning förra året.. Får se hur förstagångslammarna levererar i år, det är ju bara de som kan smittats nu.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 26 feb-13 kl 16:12 »
Om man väntar med betäckningen till utanför "svidknottsäsong" så ska man väl slippa eländet med missbildade och döda lamm?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 feb-13 kl 16:23 »
Om man väntar med betäckningen till utanför "svidknottsäsong" så ska man väl slippa eländet med missbildade och döda lamm?
Mvh
Charlotte
Ja så är det. Problemet är väl dels att avgöra när det är och dels att det kan bli ganska sent.. man vill ju inte få lammen för sent in på näsra säsong.

Anna i småland

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-13 kl 07:58 »
Om det visar sig att många gårdar i närheten blir smittade bör sanolikheten för att pådra sig smitta under hösten vara stor. Om tackorna då inte är betäckta alls kan man ju hoppas att de blir smittade så att de till nästa betäckningssässong är immuna.
Läste på fåravelsförbundetshemsida att ett vaccin är på gång så vi får hoppas att det inte dröjer
http://www.faravelsforbundet.com/startsida/arkiv/23-djurhalsa/1094-schmallenberg-en-rysare-foer-de-svenska-farboenderna

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-13 kl 09:08 »
Jag är mikrobiolog och det jag uppfattat av diskussionen kring SBV är att det är en infektion i samband med tidig dräktighet som skapar problemen för lammen. Infektionen i sig verkar inte vara allvarlig för tackan och skapar dessutom en bra immunitet. Släppa baggen väl efter mygg/knott-säsongen borde ge ett bra skydd efterspom dessa är den huvudsakliga smittspridaren. När viruset väl är här edemiskt (ständigt närvarande i mygg/knott-populationerna) borde de flesta avelsdjur få sin immunitet innan första  dräktigheten och vaccination blir då troligen onödig.
Men allt är inte solklart ännu, vi får följa utvecklingen.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-13 kl 09:18 »
Vi misstnker att vi hade det på korna och väntar spänt på kommande kalvningar, men vi kör på som vanligt... att man KANSKE drabbbas är inte skäl nog att hålla upp anser vi. Man får ta den smällen när den väl kommer, det blir som sagt bara en gång det slår hårt och det kan ju gå ganska bra det med om man har tur...
Vi kommer nog få vänja oss vid att se mer av Schmallenberg framöver...
Kennel SweetCaileanz

ia-pia

« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 15:39 »
Så kom de två första lammen i morse. Ett tack och bagglamm :)
Fast bagglammet är troligen smittat av detta virus :'( Frambenet är missbildat och han haltar Efter telkontakt med vet. sa hon att om han verkar pigg och  man har is i magen kan man avvakta och se om det rättar till sig( utifall det inte har med viruset att göra) fast hon trodde nog att det troligen hade med det att göra. Det finns tydligen upp medhela västkusten Fler och fler ringer in och anmäler missbildningar i lederna. För djävligt!!!!! (ursäkta språket)
Aldrig får man vara riktigt glad.
Hoppas de andra tre tackorna inte får problem med sina lamm. Det känns ej bra att avliva egentligen "friska" djur Vi bor i norra Halland

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 15:48 »
Här har två tackor lammat, inte förstagång:are, och det har blivit 4 kraftiga och fina lamm.. Får se hur förstagång:arna får det i år då, det är de som riskerar missbildningar eftersom att jag är ganska säker på att vi hade Schmallenberg här förra året.

ia-pia

« Svar #9 skrivet: 09 mar-13 kl 18:10 »
Halte- vad hade ni för symptom på era får förra året eftersom du tror att ni hade det då? Idag tycker jag att han verkar piggare och till och med skuttar omkring. Rätt som det är verkar det som benet verkar rakare. fattar ingenting. märkte idag att hans öron verkar lite mindre och står inte upp utan hänger lite ner ser ut lite som kattöron. Verkar det bekant?

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 mar-13 kl 19:29 »
Missbildningar främst på huvudet, vridna nackar, hjärnskador.  Det där med öronen känner jag igen lite iaf.. på något lamm var det så att iaf ena örat var mkt mindre än normalt.

ia-pia

« Svar #11 skrivet: 10 mar-13 kl 10:42 »
Fick ni ta bort alla lammen som ni märkte var drabbade förra året eller kunde ni behålla några som kanske hade mindre symptom eller var de alla deformerade i leder så de ej gick att behålla?

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 mar-13 kl 08:09 »
Sparade inga av lammen. Gjorde något försök i början men gav upp efter ett par dagar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 11 mar-13 kl 10:36 »
Infektionen i sig verkar inte vara allvarlig för tackan och skapar dessutom en bra immunitet. När viruset väl är här edemiskt (ständigt närvarande i mygg/knott-populationerna) borde de flesta avelsdjur få sin immunitet innan första  dräktigheten och vaccination blir då troligen onödig. Men allt är inte solklart ännu, vi får följa utvecklingen.

Vad jag läst så räcker immuniteten i 1-2 år efter att djuret fått viruset från mygg/knott. Som vanligt är det olika uppgifter om vad som gäller, inget vet säkert  ;)
« Senast ändrad: 11 mar-13 kl 10:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-13 kl 11:38 »
Vad jag läst så räcker immuniteten i 1-2 år efter att djuret fått viruset från mygg/knott. Som vanligt är det olika uppgifter om vad som gäller, inget vet säkert  ;)

Vad har du sett det? Uppföljningstiden är inte så lång ännu att man kan dra några slutsatser om immunitet. Men erfarenheter från andra liknande virus i får talar för en lång immunitet.

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 mar-13 kl 11:51 »
Ja, det enda jag läst (på SVAs sida) är att de är immuna efter att ha drabbats, dvs som jag förstår "för alltid immuna"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 11 mar-13 kl 12:36 »
Vad har du sett det?
SVA skriver
Alla djur som är smittade en gång är immuna åtminstone några år framöver

Jordbruksverket infosida 2013-02-26 skriver:
De djur som har genomgått infektionen är immuna sannolikt under en lång period

Hur det verkligen är visar väl sig framöver  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #17 skrivet: 11 mar-13 kl 14:34 »
SVA skriver
Alla djur som är smittade en gång är immuna åtminstone några år framöver

Jordbruksverket infosida 2013-02-26 skriver:
De djur som har genomgått infektionen är immuna sannolikt under en lång period

Då har vi samma information. Men det låter inte som 1-2 år för mig. Det är sant att ingen vet eftersom det är en relativt ny smitta. Men som sagt erfarenheter från besläktade virus talar för att immuniteten blir relativt god.

ia-pia

« Svar #18 skrivet: 11 mar-13 kl 16:51 »
Har varit kontakt med veterinär idag igen hon tyckte vi fortfarande kunde ha lite is i magen. De finns de som bättrar på sig och kan leva med defekterna. Han skuttar runt så han är inte helt låg. Svårt att ta beslut. Vi ska avvakta ngn dag eller två. Det konstigaste tycker jag att syrran är helt okej.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-13 kl 07:22 »
Sparade inga av lammen. Gjorde något försök i början men gav upp efter ett par dagar.
När släppte ni baggen förra säsongen när ni fick problem Halte?

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser