Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket skog?  (läst 5681 gånger)

frukall

• Gäst
Hur mycket skog?
« skrivet: 24 jan-07 kl 11:13 »
Hej alla skogskunniga människor! :)
Jag och min make bor på en liten, liten "gård" omringad av skog från diverse ägare.
Vi skulle vilja köpa en liten bit skog utav någon av dessa.
När man ska försöka flirta till sig lite mark är det kanske bra att veta hur mycket man vill ha!
Min fråga är: Hur mycket skogsmark behöver vi för att försörja ett hushåll med ved? ???
Vårt hus värms upp med vedeldning.
Mvh
Fru Kall :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Hur mycket skog?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 11:50 »
Hej frukall.

Lite svårt att svara på egentligen. Det beror på hur stort huset är, hur det är isolerat och hur mycket virke det finns i den aktuella skogen.

I boken "Landsbygdsboendet som brygga mot kretsloppssamhället" av Bengt Söderberg (jag har gjort anteckningar om detta men kommer inte ihåg om det var ur just den boken) står det:

Skogens tillväxt ger möjligt uttag av 5 m3 skog/hektar och år = 8 m3 staplad ved. För uppvärmning av en bostad krävs då ved från ett skogsbestånd på 1-2 hektar.Om man har energiskog kan vedproduktionen mer än fördubblas.

Siffrorna bygger säkert på någon form av genomsnittsberäkning.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 jan-07 kl 12:12 »
Bäst är om du kan köpa ett skifte med eget fastighetsnummer nära er gård.

Man kan "köpa till" mark om Lantmäteriet godkänner en fastighetsreglering, men jag
tror att det blir svårt om inte er fastighet  klassas som jordbruksfastighet.
Dessutom kan handläggningen bli en kostsam historia om L-M måste ut och dra upp nya fastighetsgränser.
(Min 15 000:-)

Gällande vedförsörjning så är det er förbrukning kontra markens bonitet (avkastning i m3sk per år och hektar), som ska ligga till grund för hur mycket skogsmark ni kan tänkas behöva.
Är virkesförrådet gott på det eventuella saluskiftet och inte ett enda stort kalhygge, så ska ni klara er galant på omkr 8-10 ha oavsett var du bor i landet.

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jan-07 kl 12:21 »
Boniteringen i södra sverige ligger i genomsnitt på omkr 5 m3 sk/per ha och år medan den norra ligger på omkr 3.
1 hekar häruppe ger alltså 3 skogskubikmeter i avkastning, och då är det bara att sätta sig ner och "TEORETISKT" räkna ut vad pannan eller kösspisen slukar/år.

Exvis:

10 ha x 3 m3sk = 30 m3 per år

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 24 jan-07 kl 13:15 »
Precis som det sägs ovan så snittar tillväxten i södra Sverige på ca 5 skbm/ha. Men det finns gott om platser med både lägre och högre tillväxt. Granskog med 10 skbm/ha i bonitet är inte ovanligt i södra Sverige.

Vad som gäller står i eventuell skogsbruksplan, annars kan man räkna ut boniteten själv, se http://www.kunskapdirekt.se/ och Verktyg->Ståndortsindex. Har för mig att det finns ett 1-1 förhållande mellan bonitet och ståndortsindex, eller iaf att varje ståndortsindex motsvaras av en viss bonitet. Förhållandet beror dock på breddgrad och höjd över havet. Hittar inga tabeller för detta dock.

För ståndortsindex behöver man brösthöjdsåldern och övre höjd, den senare är ett snitt av höjden på de grövsta träden. Relaskopet "Ludde" (hos Skogma) kan med fördel användas för övre höjd, tillsammans med ett måttband modell längre. Relaskop går också att använda till att räkna ut grundyta, som tillsammans med övre höjd ger virkesvolymen på ett bestånd.

Sedan handlar bonitet om optimal tillväxt vid perfekt skött bestånd.

Men samtidigt så är naturen allra bäst på tillväxt. Om man varken röjer eller gallrar sitt bestånd så får man maximal tillväxt i skbm, men man offrar grovlek och kvalitet. Det ger trots högre skbm mindre pengar vid avverkning. Men om man bara skall ha skogen till ved så är det bättre att inte röja och gallra. De träd som "självgallras" (dvs faller pga klenhet, utsatthet etc) eller börjar dö tar man helt enkelt ut som ved. På så sätt kan man få avsevärt högre avkastning för ved än vid "optimalt skött bestånd". Dessutom är det enklare med lite klenare virke när man tar ut ved.

Min åsikt iaf.

Skogsstyrelsen lär förstås strypa dig (bildligt, fast ibland kan man undra) om du inte sköter beståndet optimalt, och det ligger förslag om att alla skogsfastigheter måste ha skogsbruksplan oavsett storlek och dessa måste förstås följas. Som all statlig inblandning så är syftet, eller iaf resultatet att missgynna småskalighet (skogsbruksplan kostar säg 2000 + 500/ha och blir alltså dyrt för små fastigheter). Folk skall inte ägna sig åt småskaligt skogsbruk eller jordbruk, och defintivt inte klara sig själva, de skall sitta i lägenhet i staden och titta på Big Brother.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jan-07 kl 23:09 »
Det blev mycket att fundera över där för "FruKall". 8)

Ståndortsindex-bonitering-relaskopering, osv, osv, men det är bra att åtminstonde känna till termerna.
Resten går alltid att läsa sig till, eller få hjälp med från Skogsstyrelsen, (i värsta fall).

Ok!.

Som ni kanske märkt så skrev jag att det "teoretisk" kanske går att sitta vi köksbordet och räkna ut avkastingen på sin skog, men att det inte funkar i praktiken alla ggr.
Precis som du beskriver det Larso, så ger maximal avkastning sämre kvaliten på beståndet, och struntar man i att röja/gallra så har man Skogsstyrelsen efter sig med blåslampan.
Man hugger ju inte heller ner prima talltimmer till ved när man kan skicka det till sågverket för 500:- fastmetern, och vad är det egentligen för typ av bestånd på marken?.
Är det 90 % barrskog och väldigt lite löv?, ja då blir det ju mycket barrved som har lägre energivärde och då går det följdaktligen åt mera ved.
Därför blir det väldigt mycket "mellan tummen och pekfingret" som ni kanske förstår.

10 ha borde däremot ge såpass mycket "handlingsutrymme" att man både kan sköta arealen tillfredsställande och ta skogsrester från slutavv/gallring och röjning till vedförsörjningen.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 26 jan-07 kl 13:36 »
Lumberjack, en fastmeter tall ger väl ca 2300 kWh värme. Har man 70% verkningsgrad får man alltså ut i runda slängar 1600 kWh för den fastmetern.

Så inte ens 500:- för att sälja till sågverket är ett bra pris. 1600 kWh kostar ju trots allt 1600:- att köpa som el. Inte ens en värmepump kommer kunna pressa ner 1600 kWh värme till mindre än 500:-

Dessutom får man ju inget betalt för barken från sågverket, men den eldar man ju upp med resten av veden.

Fast iofs är 500:- från sågverket ex moms, medan 1600:- är inklusive moms.

Exempel på värmeinnehåll i fastmeter ved:

Gran 2020 kWh / fm3
Asp 2130 kWh / fm3
Sälg 2290 kWh / fm3
Tall 2340 kWh / fm3
Björk 2660 kWh / fm3
Ask, ek 2920 kWh / fm3

Jag tycker generellt sett att man får för dåligt betalt för speciellt massaved. Där är det ännu mer lönsamt att göra ved av den. Timmer är väl diskutabelt.

Men visst, med 25 hektar så går timret till timmer, och en del massaved till massaved. Men inte säljer jag ngn björk- eller aspmassa till Södra.

Som vanligt får primärproducenter av råvaror uselt betalt. En fastkubik tall som jag får 500:- för förädlas väl upp till 2000:- i sista ledet.

Skall Sverige satsa på energi ur biobränsle, så blir det nog svårt för speciellt massaindustrin att konkurrera om råvaran. Av den anledningen så protesterar ju tex skogsfacket å det värsta för att hindra detta.

Sedan ger ju förädlingen ett samhälleligt mervärde, men tänker man på sig själv som skogsbrukare, så är det vedklippen som gäller...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 27 jan-07 kl 22:52 »
Vi är nog ganska "samsynta" här Larso.

Timmret får gå iväg till försäljning och likadant barrmassan men det är enbart om det är större kvantiteter.
Lövskog säljer jag överuvudtaget inte, utan de bestånden försöker jag hålla stången med hjälp av gallring/röjning som sedan får bli ved både för eget bruk och avsalu.
Tyvärr så för jag en något ojämn kamp, för det växer flera ggr mer an jag hinner avverka, men tiden räcker helt enkelt inte till.
Hade jag varit hemmavid 24 h på dygnet så skulle jag utan tvekan investerat i en vedprocessor och sålt betydligt mera i egen regi.

frukall

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 feb-07 kl 15:27 »
Tack för era svar! :D
De har varit till mycket stor hjälp.
Jag tycker att det är så roligt att det finns så mycket kunniga människor på en och samma hemsida!
Varmt tack till er alla!  :)
FruKall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser