Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finurlig fundering om odling  (läst 4975 gånger)

jörmundur

• Medelpad
Finurlig fundering om odling
« skrivet: 21 feb-13 kl 22:39 »
Hejsan. Har fått en ny sprudlande idé som jag tänkte höra vad ni tror om.
jag är ju inte direkt någon expert på det här än, men ändå...

Om man skaffar 4 st stora bågväxthus på ca 300 kvm, där odlas tomat i ett, gurka i det andra, lök mm i det tredje ock så kål o sallader i det fjärde eller vad man nu vill ha, varje år flyttar man odlandet som i ett vanligt växelbruk..

på hösten när säsongen är över släpper man in ett gäng grisar i varje som får böka runt, gödsla, äta ock må gott i ca 2 veckor eller så
sen släpper man in en massa höns som också får fräsa runt ock bidra med sin gödsel i ett par veckor. det är väll mer kväve i hönsgödsel tror jag
innan vintern fräser man ned allt med jordfräsen

gödslat o klart inför våren..

är jag helt ute ock cyklar eller?  o:)
/J

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Malin Johansson

• Västergötland
SV: Finurlig fundering om odling
« Svar #1 skrivet: 21 feb-13 kl 23:03 »
Håller plasten för svinen? Det är jag tveksam till. OCh jordfräsar är det samma som att tigga om rotogräs. I övrigt är det en lysande idé.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 feb-13 kl 23:33 »
Jo, det är ju en bra ide, om än lite arbetsam kanske.  Bygg upp en mur nån meter först, och ställ växthuset på, så håller det för grisar. Dessutom blir det en bättre yta ända ut till kanten.
Problemet med grisarna är ju att dom kommer att sträva efter att göra en enda stor åker därinne.. :)  Så eventuella bäddar och grejer kan du ju glömma..
Man tillämpar såna metoder på vissa platser, där man låter olika djur gå efter varandra för att få en komplett jord. Såg ett ställe som hade köttdjur, och sen släppte på höns som gick och sprätte isär gödselhögarna och käkade fluglarver.

Rotogräs lär inte vara ett stort problem inomhus. När du väl en gång fått bort allt, så måste det ju till frön som flyger in och gror.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 feb-13 kl 23:53 »
Min ide är att odla med hörsillars och   kanin traktorer i gödslingen över vintern  kanske är ja i det blå ? tel mi
« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 08:36 av mummrick »

jörmundur

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 08:22 »
Jo plasten måste ju givetvis skyddas. men då tänkte jag bygga något invändigt så att de inte kommer åt.:)

har ni några tips på bra tillverkare av stora växthus då?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

Lise

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-13 kl 08:47 »
Har besökt en tjej som hade får m djupströ i bågväxthuset på vintern och gurkor på sommaren, i gödseln.
Hon nämnde två problem. Det ena var att hon behövde ju gödsla ut ibland och då hade hon för lågt i tak för traktorn.
Det andra problemet att det lätt blir riklig hög luftfuktighet i ett "plasthus".

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-13 kl 08:53 »
Men om man bygger på sockel som Ex. skrev borde man få ner luftfuktigheten och upp växthuset.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 22 feb-13 kl 09:24 »
Har du haft grisar och höns innan?

Ska grisarna och hönsen inte få något mer foder än resterna från odlingarna?
Om de får annat foder också blir det spill, och du kommer att få en hel del oönskad gröda efter att djuren rumsterat i växthuset.
Får de inget annat foder låter det plågsamt för dem.

Axrester från halmen som grisar måste ha för att ha en go sovplats, kommer att gro lite överallt där du antagligen inte vill ha det.
Hönsen kommer inta att hitta alla frö.

Hur ska du lösa det med värmen och fukten?

När hönsen är klara med sitt arbete, vad är det för månad då? November?
Då är de vana vid ett varmare boende och vart ska de flytta sedan?
Kallt hönshus blir något chockartat för dem.

Plasten?
Håller den för hönsklor?
Höns flaxar runt och kan skrapa i plasten rejält med sina klor eller tuppens sporrar.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

jörmundur

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 22 feb-13 kl 19:43 »
Har du haft grisar och höns innan?

Ska grisarna och hönsen inte få något mer foder än resterna från odlingarna?
Om de får annat foder också blir det spill, och du kommer att få en hel del oönskad gröda efter att djuren rumsterat i växthuset.
Får de inget annat foder låter det plågsamt för dem.

Axrester från halmen som grisar måste ha för att ha en go sovplats, kommer att gro lite överallt där du antagligen inte vill ha det.
Hönsen kommer inta att hitta alla frö.

Hur ska du lösa det med värmen och fukten?

När hönsen är klara med sitt arbete, vad är det för månad då? November?
Då är de vana vid ett varmare boende och vart ska de flytta sedan?
Kallt hönshus blir något chockartat för dem.

Plasten?
Håller den för hönsklor?
Höns flaxar runt och kan skrapa i plasten rejält med sina klor eller tuppens sporrar.

1. ja jag har haft höns, ankor, grisar ock får, köttboskap ock hästar. det är mer odlandet jag känner mig ny på.

2.självklart ska de ha mat! ock vatten också för den delen. förmodligen egenodlad spannmål ock kokt potatis, mineraler mm
spannmålen kommer krossas så jag tror inte det kommer gro en massa som du förutspår. finhackad halm går nog fint att fräsa ned.

3.värme o fukt? tja ventilation blir det någon slags uppvärming på bygget får det i så fall fliseldning...

4. har ingen aning om vad det kan tänkas vara för månad då, kan ju tänkas att man har dem där en stund på vårkanten också...
har man en bra sort så är nog kylan inget större problem, däremot är det farligare  med drag. ock skulle det bli i november så snackar vi inte 40- direkt

5.Sen bor grisar o höns i en ladugård där temperaturen är bättre. varför skulle det bli en chock?

6. Plasten ja jo den är nog känslig, kanske finns något slags finfint nät man kan hänga upp som de inte kan fastna i? eller så får man vingklippa dem men det blir mkt jobb det.   

jörmundur

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 22 feb-13 kl 19:47 »
Jo, det är ju en bra ide, om än lite arbetsam kanske.  Bygg upp en mur nån meter först, och ställ växthuset på, så håller det för grisar. Dessutom blir det en bättre yta ända ut till kanten.
Problemet med grisarna är ju att dom kommer att sträva efter att göra en enda stor åker därinne.. :)  Så eventuella bäddar och grejer kan du ju glömma..
Man tillämpar såna metoder på vissa platser, där man låter olika djur gå efter varandra för att få en komplett jord. Såg ett ställe som hade köttdjur, och sen släppte på höns som gick och sprätte isär gödselhögarna och käkade fluglarver.

Rotogräs lär inte vara ett stort problem inomhus. När du väl en gång fått bort allt, så måste det ju till frön som flyger in och gror.

om man skulle göra väggar skulle det då räcka med en gjuten sula med lecablock till vägg eller ska det hellre gjutas i betong?

tänkte lägga finhackad halm runt större växter som håller fukten kvar lite  längre, samt ogräs också förstås.

Towa

« Svar #10 skrivet: 24 feb-13 kl 00:33 »
Läs bloggen bondjäntan.se. Hon har höns i växthuset på vintern och ska odla där i gödseln som blir sedan. Intressant  om det fungerar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-13 kl 09:58 »
Jag tror på vägg om du ska ha gris, byggteknik kan jag tyvärr inte uttala mig om. Ett alternativ till det är väl ordentlig avgränsning som gör att du inte får kanterna "behandlade". 

Höns låter för mig lite långsökt att det skulle vara värt att skydda hela växthuset med nät eller dylikt, ska plasten hålla för väder och vind så håller den nog för höns om du inte får särskilt psykotiska höns som verkligen försöker döda växthuset inifrån. En eller par små revor hit eller dit i folien är ju inte hela världen, det går ju att laga.

Jag tror inte heller att axrester i halmen behöver innebära gigantiska problem i sammanhanget, även om spannmålet är oönskat är det inte särskilt envist. 

Det är inte ett väldigt blygsamt projekt, är det 4st 25x12 meter växthus du tänkt dig är det sammanlagt 296 löpmeter vägg. Efter en beräkning på material och tidskostnad per meter vägg är det bara att multiplicera och se om det är rimligt för dig.

Om du är inne på att gjuta sula under hela växthusen vet jag inte om vi är kvar i området 6-siffriga belopp i materialkostnad.     

Jag är väl inte heller någon superexpert på odling av konventionella grönsaker, men jag tror det blir väldigt svårt att "räkna hem" grissäkring under hela växthuset i den skalan, särskilt om man ska odla lök och annat som går alldeles utmärkt att odla på friland.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-13 kl 11:16 »
Just växtvalet blir ju faktiskt väldigt relevant. Grödor som inte går att lagra, som är ettåriga och lättsålda.

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 feb-13 kl 11:22 »
Problemet med grisar om man inte har ett golv under är ju att dom gräver gigantiska hålor.. i synnerhet när dom är inne och inte har så mycket annat för sig.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #14 skrivet: 24 feb-13 kl 11:53 »
Jag tänkte att om hönsen har vant sig vid värmen i ett växthus, kan det bli för kallt att bli flyttade
in i ett kallt hönshus.
Men du kanske har tempererat utrymme som väntar på dem, inget som jag vet något om.

Verkar som att det blir mycket arbete, för att slippa arbete :)

Jag hade nog låtit växthuset vara växthus och kört in gödsel där jag vill ha den.
Ordning och reda! ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

jörmundur

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 24 feb-13 kl 22:31 »
Jag tror på vägg om du ska ha gris, byggteknik kan jag tyvärr inte uttala mig om. Ett alternativ till det är väl ordentlig avgränsning som gör att du inte får kanterna "behandlade". 

Höns låter för mig lite långsökt att det skulle vara värt att skydda hela växthuset med nät eller dylikt, ska plasten hålla för väder och vind så håller den nog för höns om du inte får särskilt psykotiska höns som verkligen försöker döda växthuset inifrån. En eller par små revor hit eller dit i folien är ju inte hela världen, det går ju att laga.

Jag tror inte heller att axrester i halmen behöver innebära gigantiska problem i sammanhanget, även om spannmålet är oönskat är det inte särskilt envist. 

Det är inte ett väldigt blygsamt projekt, är det 4st 25x12 meter växthus du tänkt dig är det sammanlagt 296 löpmeter vägg. Efter en beräkning på material och tidskostnad per meter vägg är det bara att multiplicera och se om det är rimligt för dig.

Om du är inne på att gjuta sula under hela växthusen vet jag inte om vi är kvar i området 6-siffriga belopp i materialkostnad.     

Jag är väl inte heller någon superexpert på odling av konventionella grönsaker, men jag tror det blir väldigt svårt att "räkna hem" grissäkring under hela växthuset i den skalan, särskilt om man ska odla lök och annat som går alldeles utmärkt att odla på friland.

det här är bara teoretiska funderingar, växthus på 300 kvm tycker jag låter mycket men det är ju klart att man skulle ju kunna ha dubbelt så stort.
vart ock hur räknar man ut sånt? jag tänkte nog köpa dem jag om det nu skulle bli av:P

jörmundur

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 24 feb-13 kl 22:43 »
Just växtvalet blir ju faktiskt väldigt relevant. Grödor som inte går att lagra, som är ettåriga och lättsålda.

Å vad kan det vara då?:) gurka:D o sallad, kryddor.

morris-minor

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 feb-13 kl 15:53 »
Mandelmanns gör ju så, dock i riktiga växthus.
http://mandelmanns.blogspot.se/2010/04/baddat-for-tomat.html
Personligen ser jag inte vad just grisar gör för nytta för själva bökandet bör man inte ha så mycket nytta av i ett växthus. Helst ska ju bäddarna vara luftiga och man ska inte gå i dem, varken som människa eller gris. Hönssprätt tror jag är betydligt mer användbart.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 02 mar-13 kl 13:35 »
Mandelmanns gör ju så, dock i riktiga växthus.
http://mandelmanns.blogspot.se/2010/04/baddat-for-tomat.html
Personligen ser jag inte vad just grisar gör för nytta för själva bökandet bör man inte ha så mycket nytta av i ett växthus. Helst ska ju bäddarna vara luftiga och man ska inte gå i dem, varken som människa eller gris. Hönssprätt tror jag är betydligt mer användbart.

dom gödslar o äter upp rötter mm, finns det något bättre sätt att allt det i ett då? grisar är ju formidabla bökare.
sen ska man ju fräsa runt ingen så det blir någorlunda "plant"
det där med bäddar får man ju ordna sen..

kommer absolut att prova med både gris o höns ock se vad som fungerar bäst:)

Anders R.

• Småland
« Svar #19 skrivet: 16 mar-13 kl 23:23 »
"Problemet" med grisar och gödsel är att de lär bara gödsla i en hörna. Höns däremot sprider sin gödsel mer, i synnerhet om man har flyttbara sittpinnar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser