Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på tapeter och färg!!  (läst 7644 gånger)

VikingaDotter

• Skåne
Tips på tapeter och färg!!
« skrivet: 04 feb-13 kl 20:48 »
Hej! ställde samma fråga föret tag sen men startar ett nytt inlägg för några fler frågor.

Färgpigment i pulverform- Frågade om detta innan men har läst lite och så men står fort farande helt handfallen inför uppgift att måla om ett vitrinskåp. Vill ha ett så miljövänligt alternativ som möjligt och som till låter mig att använda sKåpet så fort som möjligt.

2. Skall tapetsera om i mitt rum över en mörk lila vägg och vill återigen ha det så miljövänligt som möjligt- några tips/idéer/ bra inköpsställen?
3.Allmäna tips på en som är i renoverings stadiet (får dock inte måla mm... bor i en hyrlägenhet på vardagarna men tips på mindre permanenta grejer :) !)

Hoppas det är någon som har mer koll på detta än jag! Tacksam för varenda gnutta information!

Tickelitack

• Södermanland
SV: Tips på tapeter och färg!!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-13 kl 01:43 »
Linoljefärg eller äggoljetempera är lämpligt till ett skåp, då det behöver en lite slitstyrka. Två möjligen tre strykningar med linoljefärg, ett par dagar mellan strykningarna.  Färdigköpt färg innehåller torkmedel så torktiden blir rimlig (metallsalt), och du slipper en hel del moment som kan misslyckas) Späd första strykning med rålinoja istället för lacknafta/terpentin. Gissar att miljöpåverkan från färgen i huvudsak kommer från pigmentet, med väldigt stor variation mellan olika pigment.

Linolja (och en dlel andra oljor) "torkar" genom att oxidera eller härskna om man så vill. Reaktionen bildar så mycket värme att t.e.x  trasor kan självantända. Så trasor, torkpapper etc bränns eller dränks i vatten och stoppas i tät plastpåse som knyts igen.

Äggoljetempera är snyggt men jag har inte provat, finns trådar om det.

Måla innan du tapetserar om, om  väggen är mörklila risk att det lyser igenom den nya tapeten. Vanlig miljömärkt (svanen tror jag finns) inomhus väggfärg är en rimlig kompromiss, kulör lik basen på den nya tapeten (vid kan i kant skar) eller vitt. Papperstapet (miljömärkt, tror det finns svanen) och "gammaldags" cellullsbaserat tapetklister i pulverform utan PVA och konserveringsmedel kolla i med affären att det fuknar med tapeten(det är i princip potatismjöl...vilket kan gå att använda...men jag rekommenderar det inte). Ett miljömärkt spackel.

En databas över miljöanpassade byggprodukter finns på http://bastaonline.se/, kriterierna används b.la. av vissa statliga myndigheter vid upphandling. Är kanske inte jättealternativt " men en bit på vägen" och risken för att få in nåt riktigt dåligt minimeras.

Några tips att utgå från finns säkert andra åsikter och idéer.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-13 kl 02:48 »
nr 3. Enklaste, snabbaste och billigaste sättet att förändra ett rum stavas textil! Gå på loppis, rota i morsans gardinhögar eller slakta en klänning. Klä möbler, väggar, golv och tak.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #3 skrivet: 09 feb-13 kl 00:29 »
Målade med( lätt-) filmjölk med torrpigment i sen "lackade" jag med linolja fint-fint  o:)
Tapet -lite dyr, men det finns ju bara: Lim-och handtryck i Mölndal=garanterat plastfritt! och så in i h*e snygga! :P
Alternativ till tapet:
Tapetsera med grålumppapp, måla med hemmagjord limfärg(grunda m tapetklister) gör egna schablonmönster. ;D

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-13 kl 01:03 »
Linoljefärg eller äggoljetempera är lämpligt till ett skåp, då det behöver en lite slitstyrka. Två möjligen tre strykningar med linoljefärg, ett par dagar mellan strykningarna.  Färdigköpt färg innehåller torkmedel så torktiden blir rimlig (metallsalt), och du slipper en hel del moment som kan misslyckas) Späd första strykning med rålinoja istället för lacknafta/terpentin. Gissar att miljöpåverkan från färgen i huvudsak kommer från pigmentet, med väldigt stor variation mellan olika pigment.

Linolja (och en dlel andra oljor) "torkar" genom att oxidera eller härskna om man så vill. Reaktionen bildar så mycket värme att t.e.x  trasor kan självantända. Så trasor, torkpapper etc bränns eller dränks i vatten och stoppas i tät plastpåse som knyts igen.

detta är en oerhört vanlig missuppfattning om linolja.
man späder aldrig linoljefärg med linolja,gör man det vet man inte hur linoljefärg fungerar.
andelen pigment och olja i färgen skall vara i jämvikt,en del pigment kräver mer olja ,en del mindre  men den färdiga produkten skall vara lättstruken.
rå linolja fördröjer torkprocessen  och används aldrig i inomhusfärg,i utomhusfärg kan man blanda i en del just för att färgen skall torka långsamt och bli mer flexibel.
när man målar med linoljefärg finns en regel som säger att man målar från mager till fet färg i lager.
dvs man börjar med en mager=spädd färg.som spädning används balsamterpentin,aldrig lacknafta som är en petroleumprodukt som fördärvar linoljans filmbildningsegenskaper.
blandar man i mer linolja i färgen gör man den fetare,dvs man får motsatt effekt än om man spär den.
målar man en möbel eller inredning är detta att måla från mager till fet mindre viktigt såtillvida man inte räknar med att hållbarheten skall bli lång.
vill man däremot att det skall hålla länge är det viktigt då häftförmågan mellan lagren påverkas.
utomhus målas alltid på traditionellt sätt,dvs man börjar med en spädd färg och minskar spädningen i varje lager,slutlagret är alltid oförtunnat.
så har man målat i hundratals år och erfarenheten visar att det håller. ulf

bua

« Svar #5 skrivet: 09 feb-13 kl 11:58 »
Tack målarmästarn, som vanligt svarar du klokt och korrekt.
Jag vill ändå hävda att det går att göra första strykningen utan balsamterpentin bara man målar tillräckligt tunt, dvs så tunt att det knappt syns att det är målat... Jag har gjort det och kanske håller det inte i evighet eftersom det bara är 7 år sen jag gjorde så första gången.
Linola härsknar inte när det torkar, man kallar processen för att den härdar.
OT, kan linolja härskna? Matolja har jag varit med om som gjort det men aldrig linolja.

Malins tips om textilier är en utmärkt idé om man inte behöver göra det så permanent. Enkelt, billigt och lätt att ändra!
« Senast ändrad: 09 feb-13 kl 12:00 av bua »

jan andersson

• Halland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 13:23 »
Nu vet jag inte vem som har rätt eller fel. Följande uppgifter hittade jag på linoljekrister.se

Lösningsmedel?

Linoljefärgen får ibland utstå hård kritik för att den innehåller lösningsmedel. Det är inte sant. En riktig linoljefärg innehåller inget lösningsmedel. Man kan späda färgen med balsamterpentin vid målningen, men man kan också välja att späda den med linolja och få en helt lösningsmedelsfri färg. Att späda med terpentin ansågs som fusk i det äldre måleriet. Lösningsmedlet gör inte färgen bättre eller hjälper till att dra in olja i trät – tvärtom förstör den färgen.

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 20:52 »
Oj! Vad jag blev överaskad av alla kloka svar! 

Hur lång tid tar det innan äggtemperad har torkat så pass mycket att man kan använda det? Går det bra att måla och låta skåpet torka i ett garage?
Är det så att man ser ådringen på träet om man målar med filmjölk eller äggtempera?

ylvak hur är det med "Sandbergs" tapeter? Har även kollat på "Lim & Handtrycks" tappeter och håller verkligen med! Håller just nu på att för handla med mina föräldrar men har inga bra argument änn...

Malin Johanson bra tips! Min mamma har dock inga gardin högar att rota i men loppis säsongen dra igång snart...

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 feb-13 kl 08:06 »
Nu vet jag inte vem som har rätt eller fel. Följande uppgifter hittade jag på linoljekrister.se

Lösningsmedel?

Linoljefärgen får ibland utstå hård kritik för att den innehåller lösningsmedel. Det är inte sant. En riktig linoljefärg innehåller inget lösningsmedel. Man kan späda färgen med balsamterpentin vid målningen, men man kan också välja att späda den med linolja och få en helt lösningsmedelsfri färg. Att späda med terpentin ansågs som fusk i det äldre måleriet. Lösningsmedlet gör inte färgen bättre eller hjälper till att dra in olja i trät – tvärtom förstör den färgen.
det är riktigt att en linoljefärg inte innehåller lösningsmedel.den skall endast innehålla pigment samt linolja,ev. lite torkmedel.
skall man späda används balsamterpentin,inte något annat.
ordet terpentin är vilseledande då det kan vara balsamterpentin,lacknafta eller fotogen.det finns fortfarande målarterpentin att köpa och innehållet i de flaskorna består mest av lacknafta.
när jag gick lärling användes begreppet terpentin men man avsåg balsamterpentin,dock användes även lacknafta till spädning och rengöring.
i all äldre literatur betyder terpentin balsamterpentin då lacknafta är en mer modern produkt som inte började användas i större omfattning förran på 50-talet,då ihop med alkydoljefärger.
i all litteratur som jag läst (har ett omfattande bibliotek avseende målning med äldsta boken från 1700-talet) och där är man ense oavsett århundrande att linoljefärg målas i lager med spädd färg=mager till fet färg=oförtunnad.
så har man målat i århundranden och vem är jag att ifrågasätta all den erfarenheten?
själv är jag upplärd av den sista generationen riktiga målare som behärskade gammalt måleri.
att hälla i linolja i oförtunnad = fet färg var en dödssynd utom i de fall där färgen var för tjock=svårstruken.det betydde för det mesta att färgen från början varit felblandad dvs att den innehöll för mycket pigment.detta var lärlingens ansvar då han oftast stod för färgrivning och tillverkning.
nu finns fabrikstillverkad färg och den behöver man i allmänhet inte hälla i något.
att linoljefärg inte behöver magras=spädas är ett nytt påfund.
personligen tror jag att det kommit för att undvika balsamterpentin som bevisligen är farlig att inandas.
att sen kalla linoljefärg för miljövänlig och lösningsmedelsfri är ju riktigt så länge den är ren och det är ju den moderna marknadsföringstekniken,men skall du måla med den som den skall målas kan du tyvärr inte undvika terpentinet.
nu är man ju medveten om hälsofaran ovh kan vidta åtgärder.(ventilation)
som jag skrev i mitt tidigare inlägg,spädning med linolja rekommenderas av de som inte vet vad linoljemålning innebär.
att måla med en magrare färg ovanpå en fetare brukar resultera i dålig vidhäftning och oftast ser man det redan vid påföringen då det efterföljande(nya) lagret pärlar sig.
själv har jag målat med linoljefärg i 35 år och förvånas över en del fabrikanters målningsråd,vid förfrågan brukar svar utebli alternativt " det ska funka".säg det till en husägare som inte förstår varför hans fönster efter 1 år flagnar trots att han följt fabrikantens råd.
själv har jag sett fönster renoverade av fönsterrenoverare där man kan skjuta av lager på lager med hjälp av nageln då lagren inte häftat ihop,felet brukar uppträda efter ca 1 år då färgen satt sig.
de problemen har jag själv aldrig råkat ut för men kanske beror det på att jag kör gammalt och inte hänger med? ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 feb-13 kl 21:47 »
malarmaster, hur många procents spädning rekommenderar du?
Har sedan jag började använda linoljefärg kört med ca 30%, 10% och sist ett lager outspädd. Läste det någonstans, då när jag började, och tycker det funkar bra.
Efter det har jag läst alla möjliga rekommendationer och tillverkare som ändrat på sina.

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #10 skrivet: 10 feb-13 kl 21:48 »
Hur lång tid tar det innan äggtemperad har torkat så pass mycket att man kan använda det? Går det bra att måla och låta skåpet torka i ett garage?
Är det så att man ser ådringen på träet om man målar med filmjölk eller äggtempera?

ylvak hur är det med "Sandbergs" tapeter? Har även kollat på "Lim & Handtrycks" tappeter och håller verkligen med! Håller just nu på att för handla med mina föräldrar men har inga bra argument änn...

Äggoljetempera torkar i tre steg: 1. vattnet dunstar=färgen är yttorr. 2. Oljan oxiderar; tar olika lång tid beroende på kvalitet på olja, temperatur och färgtjocklek=kan tas i bruk 2. Äggproteinet torkar; tar från månader upp till ett halvår=full slitstyrka och ytan kan poleras upp med en tagelborste.

Under 8 grader oxiderar inte linoljan alls, det måste vara varmare än det. Om det är väldigt fuktigt kan ytan påverkas, blir matt o tråkig.

Om man som jag ådrade(björkådring) VILL man ju inte att möbelns egen ådring skall synas, man vill ju liksom fuska till det så möblen ser ädlare ut än den är......Man brukar kalla en färg som tillåter underlaget att lysa igenom för LASERANDE. Den är då såpass pigmentsvag att det lyser igenom. Att utesluta titanvitt i blandningen är t.ex. ett bra sätt.

Du får nog kolla upp Sandbergs närmare, vissa säger "vi använder miljövänlig färg" och det finns ju olika perspektiv på det. Jag personligen får inte in i min hjärna att plastfärg är miljövänligt. Men alla är vi olika.......Vissa tapettillverkare har limfärg men drar ändå över en sista hinna av plastfärg för att höjja slitstyrkan. ??? Estetiskt och "byggnadsvårds-korrekt" kanske det finns många som är. På en tapet tryckt med limfärg och på ett traditionellt sätt kan man känna med fingertopparna ett svag kant där själv mönstret avslutas. Tapetens yta får ett "liv" som så många handgjorda produkter får men som vi missar i allt det moderna, massproducerade......... (:)

Fast jag gillar en massa modernt oxå!  o:)

malarmaster

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 feb-13 kl 00:36 »
malarmaster, hur många procents spädning rekommenderar du?
Har sedan jag började använda linoljefärg kört med ca 30%, 10% och sist ett lager outspädd. Läste det någonstans, då när jag började, och tycker det funkar bra.
Efter det har jag läst alla möjliga rekommendationer och tillverkare som ändrat på sina.
det beror på om det är ute eller innemålning.
ute kör jag alltid först med en halvolja direkt på rent trä,sedan 20-25,10 och ospädd.
inne 25,10 och ospädd.
du kan visst köra 30 i första strykningen,det har inte så stor betydelse men oftast är ju förstastrykningen svårast då färgen känns "trög".då kan det kännas bättre med lite tunnare färg.
efterföljande färglager är ju mer lättstrukna då det blivit lite yta. ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-13 kl 13:07 »
Ok, tackar.

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 feb-13 kl 20:57 »
Har bestämt mig nu för att äggoljetempera är bäst, men hur lätt går det att torka bort om man fläckar ner omgivningen? Finns det något man kan göra åt fuktigheten i luften (garaget är i princip det enda stället jag kan måla i) ? Är det förresten någon som vet ett bra ställe i Helsingborg där man kan köpa "ingredienserna" som behövs?

ylvak vad är det man skall kolla efter och definierar en miljövänlig/ omiljövänlig tapet?

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #14 skrivet: 12 feb-13 kl 22:42 »
Man låter bli att fläcka ner...... ;) Alt torkar direkt bort med en trasa. OBS! Bränn trasor direkt efter användning om det är kokt linolja i dem, självantändningsrisk!
Luftavfuktare är ju dyr och tung, "torrbollen" heter en liten svensk uppfinning, vet ej hur effektiv den är. Ställ in ett element under tiden, med värme i luften torkar fukten upp lite.
Googlade på byggnadsvård +Helsingborg men det verkar inte finnas nån byggnadsvårdbutik där. En välsorterad färgaffär KAN ha, men de har ofta ingen bra linolja. Den skall vara av en bra kvalité. Ren och kallpressad. Handla på nätet? http://www.claessons.com/index.asp

MIN definition av miljövänlig tapet är att den inte skall vara tryckt med plastfärg, men alla får väl definiera det där begreppet hur de vill.......Pappersfibrer av FSC-märkt skog kanske.....eller returpapper........ ???

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 13 feb-13 kl 20:11 »
Malarmaster kan det här!. Mitt inlägg om att späda med linolja är hämtat från en av linoljefärgtillverkarnas anvisningar.

Citera
Linola härsknar inte när det torkar, man kallar processen för att den härdar.
OT, kan linolja härskna? Matolja har jag varit med om som gjort det men aldrig linolja.

Fleromättade fettsyror härsknar, och linolja innehåller sådana så den härsknar. Huvudkomponenten drygt 50 %, är alfa-linolensyra. en fettsyra med 18 kolatomer på rad, 3 av dessa är dubbelt bundna med varandra, i ena ändan sitter en syreatom med ett en väteatom bunden till sig.

Härskning är samma sak som nedbrytning ett fett. Härskning kan ske genom hydrolys, vilket ger upphov till en del illaluktande och illasmakande ämnen eller oxidation vilket är det som sker när en linoljefärg torkar. Bakterier kan också bidra till härskning.

Oxidation innebär att innebär att att en syreatom tar platsen från väteatomen som sitter bunden till syret i fettsyran ända. Men syret har en bindningsmöjlighet till, och fettsyran blir som en singel strax innan stängningsdags på krogen. Fria radikaler har bildats.

Nu kommer nästa del av händelseförloppet, polymerisationen. den fria radikalen bryter den en bindningen mellan något av de dubbelbundna kolen på en annan fettsyra...lite förenklat så blir det en bindningsmöjlighet över och den nya molekylen är också en radikal som binder till en annan molekyl o.s.v. På detta sätt torkar färgen genom att molekyler binds i hop i något om liknar ett nät.

Får radikalen tag i nåt annat än omättade fettsyror så, får vi ämnen som vi förknippar med det vi i dagligt tal kallar härskning.

Linfröolja som säljs som matolja/hälsoprodukt (alfa-linolensyra är ett av de ämnen som i hälsokosten säljs som Omega-3) är vanlig linolja, men den har framställts och förpackats så att den inte har härsknat.

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 15 feb-13 kl 19:28 »
Ni verkar väldiga kunninga inom detta område, finns det någon bra sidan med instruktionar på hur man skall gå tillväga vid äggoljetempera och ett bra recept???

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 18 feb-13 kl 15:04 »
Det där med att blanda linoljefärg skulle jag vilja lära mig. Finns det någon _bra_ bok i handeln som duger? Eller är det så enkelt att man inte behöver en bok? (knappast va?)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

malarmaster

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 feb-13 kl 02:31 »
att tillverka linoljefärg själv är inte svårt,men för att den skall bli slät och fin krävs en färgrivare.
enkla sådana finns att köpa i konstnärsbutiker,ser oftast ut som en kägla,gjord av glas.
som underlag kan man ha en metallplatta eller en glasskiva.
man utgår från kokt linolja i en bra kvalitet  samt ett färgpigment i pulverform.
man lägger lite pulver på plattan,några droppar linolja på det och tar färgrivaren och gör cirkelrörelser för att blanda oljan och pulvret,härigenom arbetas pulvret och oljan ihop samtidigt som pulvret ytterligare mosas.
man lär sig snabbt hur mycket olja och pulver man kan ha på plattan.generellt kan man säga att det skall vara rätt tjock färg i slutänden.efter varje omgång skjuter man ner det i en burk.det är tidsödande om man vill ha några liter,på färgfabrikerna har de maskiner med valsverk som gör jobbet.slutprodukten justeras sedan med linolja för att få rätt konsistens,därför är det viktigt att blandningen(färgrivningen )inte blir för tunn.
för att få fram en speciell kulör kam man antingen blanda olika pigment redan vid rivningen eller blanda redan gjorda olika kulörer med varandra,senaste metoden är lättast.
endast i undantagsfall tillverkar jag några större mängder själv,oftast blir det någon liter för att använda som brytfärg.
de fabrikstillverkade riktiga linoljefärgerna är av bra kvalitet idag och vettiga i pris,svårigheten att hitta pigment och högkvalitativ linolja i handeln gör det dessutom svårt att hitta ingridienser.de flesta färghandlare har inget på lager,t.om linolja tycks vara en bristvara.
någon nyare litteratur på området har jag tyvärr inte sett,men ibland dyker det upp handböcker utgivna på 20-40-talet på bokbörsen.i dessa brukar det stå om färgtillredning,inte bara linolje utan limfärg,kalkfärg m.m som var brukligt då.
linoljefärg var tyvärr på utgående redan när jag gick lärling och jag slapp därmed lärlingens viktigaste jobb,färgtillverkning och rengörning av målarkärlen.men jag har haft turen att jobba ihop med gamla rävar som var glada åt att det fanns åtminstone en lärling som ville lära sig gamla metoder.
numera målar jag endast med linoljefärg,jag har skippat moderna plastfärger totalt.tyvärr inverkar detta på kundkretsen med nyare hus som redan är målade med "fina" färger.där har jag inget att hämta men då jag är relativt ensam om linoljemålning har jag byggt upp en kundkrets med folk som begriper byggnadsvård och värdet av att bevara vårt kulturarv.
mina nyare "kollegor" tycks dock inte inse detta och vansinnet med att måla på rötfärg fortsätter med nya,bättre alternativ varje säsong,nu är man uppe på 15 års garanti avseende att färgen skall hålla glans och kulör.att brädan under mår illa och förvinner inom en 20-års period blundar man för. ulf

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 19 feb-13 kl 10:19 »
Jo, att nischa sig mot kvalitét och byggnadsvård kan nog vara vettigt. Jag kan dock tänka mig att det blir mer resor. Själv är jag lite sugen på att börja jobba med att bygga och reparera timmerhus "på riktigt"...

Skulle du förresten vara intresserad av att köpa sältran? Det påstås vara bästa oljan för att göra slamfärg för utomhusbruk av. Jag har inte provat måla slamfärg med den, men det är helt klart en olja som tränger in och impregnerar väldigt effektivt, jag har testat på ett par åror och lite annat jox.

Om du säger att köpta linoljefärger håller tillräckligt hög kvalitét så är det ju bara toppen! Är det något fabrikat man bör undvika, eller kanske leta efter som är bättre än andra?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser