Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spiskråka?  (läst 8246 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
spiskråka?
« skrivet: 20 jan-07 kl 15:31 »
äre nån som vet var man kan köpa en sån spiskråka somman stoppar in i en öppenspis och som sprutar ut varmluft. Det ser ut som et böjt rör. En del är fläktdrivna, men jag har sett utan med!

AndersT

Re:spiskråka?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-07 kl 16:49 »
Ta kontakt med en plåt/svets/smides-firma och kolla om dom kan göra en åt dig, borde inte bli så dyrt och du får en som passar med måtten på din spis..

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 20 jan-07 kl 16:51 »
du vet vad jag menar då alltså!? :) är det nån som vet om dom är bra?

robinason

« Svar #3 skrivet: 20 jan-07 kl 16:52 »
Har bara använt spiskråka utan fläkt, och visst blir resultatet bättre än att elda i spisen utan. Jag har för mig att jag beställde min i en järnhandel.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 20 jan-07 kl 16:55 »
vad är det för diameter på röret, kan ett avgasrör bli bra? om man gör det i en 180 böj (med dia som får plats i spisen) och böjer upp ändarna. en bit på 1500mm kunde vara lagom?

Vidar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jan-07 kl 17:12 »
Avgasrör funkar  fint, det brukar finns 2" - 3" i olika längder, raka och böjda som man kan pussla ihop så det passar och sen svetsa /få svetsat så det håller tätt. Det flesta biltillbehörsaffärer har såna saker.

Pv544

« Svar #6 skrivet: 24 jan-07 kl 17:28 »
jag har bara sett en spiskråka "in action", men den funkade då bra!
byggd såhär:
fyrkantsrör, gissningsvis 50x100mm. två rör, som gick rakt in efter sidorna, för att sedan korsas i bakkanten av eldstaden och så rakt ut uppe i taket på eldstaden. Som ett X alltså, med rör rätt ut från ändarna.

Det går ju säkert att göra på effektivare sätt, har man lite rör och en svets så är det väl bara att prova.
Jag tror att dom hade en fläktdriven på jula.

Personligen så skulle jag nog ha egentillverkat, utan fläkt. blåser ju på lite ändå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare (1 dolda)
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser