Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inverterat socker  (läst 7778 gånger)

vikensnickaren

• Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
Inverterat socker
« skrivet: 26 jan-13 kl 09:05 »
Man läser ju att det är bättre att invintra bina på bifor. Som är inverterat sockerlösning. Vad betyder inverterat ? Sen har jag också läst att om man blandar egen sockerlösning ska man tillsätta lite ättika i den. Skulle vara roligt att höra vad ni erfarna biodlare anser. Om det är bättre övervintring på bifor jämfört med hemblandad sockerlösning.
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Inverterat socker
« Svar #1 skrivet: 26 jan-13 kl 09:42 »
Jag använder bara socker+vatten och  ingen ättika och jag tvivlar på att jag kan få bättre övervintringsresultat, åtminstone inget som fodret kan påverka.

Inverterat betyder att det är behandlat på ett sätt som gör att vattenhalten kan minskas och det ändå förblir flytande. Om det hjälper bina eller inte beror nog mest på vem du frågar. Ättikan har jag inte förstått varför man har i.

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 26 jan-13 kl 10:19 »
Jag använder alltid ättika. Och jag upplever att det är så här att risken för mögel i kupan minskar. Det här verkar också ha en viss långtidseffekt. Allt efter som åren går så har tendensen för mögel minskat. I varje fall så är det så som jag upplever det! Min dosering är en halv DL till en biforhink med sockerlösning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 26 jan-13 kl 10:51 »
Inverterat socker, eller invertsocker är vanligt socker (sackaros) som behandlats genom hydrolys (en kemisk vattentillsats) så att det delats upp i sina ursprungliga beståndsdelar, nämligen glukos och fruktos.

Inverterat betyder ju på något sätt tvärtom, och det stämmer. En egendomlighet med många ämnen är att de i vattenlösning kan vrida polariserat ljus. Sackaroslösning vrider ljuset åt ena hållet (jag har glömt vilket) och invertsockerlösningen åt det andra. Därav benämningen.

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jan-13 kl 17:06 »
Tack för svaren! Jag har också läst att ättika ska motverka mögel . Vad jag har hört så ska det vara tillsatt i bifor.En konserverande effekt. Sen har jag också läst att bin föredrar "surt" vatten framför friskt vatten. Pratade med en gammal biodlare och han sa att bina alltid var i " pissekorran" och hämtade vatten på våren. Det är ju ett skånskt uttryck och betyder vatten som blir runt gödselstaden. Kanske är en konserverande effekt det också.
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 26 jan-13 kl 18:24 »
Nej, det lär vara mineralerna i gödselvattnet de är ute efter. Men att de föredrar annat vatten än friskt klart vatten stämmer, jag tror de har lättare att förstå konceptet fukt än vatten.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 11:37 »
Inverterat betyder att det är behandlat på ett sätt som gör att vattenhalten kan minskas och det ändå förblir flytande.

Nej.
Inverterat betyder att sackaros är delat till fruktos och druvsocker.
Sedan kanske en följdverkan blir att det blir mer eller mindre flytande, men det är inte det begreppet inverterat avser.
« Senast ändrad: 27 jan-13 kl 11:43 av Magnus_Hammargren »

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 jan-13 kl 12:42 »
Så här står det på Wikipedia om inverterat socker.Invertsocker
Invertsocker bildas genom en hydrolys (spjälkning) av sackaros (rörsocker), och innehåller lika delar glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Blandningen av glukos och fruktos har en sötare smak än sackaros och kan användas till att minska mängden av socker i ett recept. Invertsocker har en bättre konserverande effekt än vanligt socker, och kan blandas med vanligt socker för att hindra kristallisering, något som används i bland annat sirap. Invertsocker har en stor förmåga att ta upp fukt från omgivande luft.
Namnet invertsocker kommer sig av att blandningen uppvisar omvänd optisk rotation jämfört med sackaros. Hydrolysen leder därför till att sockerlösningen "inverteras" i optiskt hänseende.
Se även [redigera]

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser