Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förgro och odla i återbrukat material.  (läst 6065 gånger)

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
Förgro och odla i återbrukat material.
« skrivet: 19 jan-13 kl 19:03 »
Nu är det hög tid att börja spara på eller tigga ihop material att odla och sätta fröer i.
Mjölkkartonger och andra höga förpackningar till tomater, paprika, majs mm.
Toarullar, rullar från gladpack eller folie till att sätta tex luktärter. Går att göra egna rullar av tidningspapper.
Hårdplastförpackningar med lock är bra till det mesta i fröväg. Använd locket som fat eller gör små hål i det och använd som täckplast för att hålla värmen för känsliga fröer.
Hårdplasttråg får det plats många fröer i och funkar till det mesta i fröväg.
Äggkartonger att lägga den ömtåliga sättpotatisen i. Går även att fylla med jord och plantera/ätta fröer i.
Krukor av tidningspapper är lätta att göra själv och man får den storleken man själv önskar beroende på vad man använder för mall. här har jag använt en burk i metall av lite större modell till pelargonerna men man kan tex använda en toarulle som mall så blir det små lagoma frökrukor.
Groddar, här alfalfa kan odlas i glasburk med en bit tygnät av något slag, nylonstrumpa eller liknande eller gles gardin går bra så länge de små fröerna inte kan slinka igenom vid sköljningen. Gummisnodd att hålla fast tyget över öppningen med.
Skyltar av späntved från vedkorgen och sparade glasspinnar.
« Senast ändrad: 19 jan-13 kl 19:08 av Milky Way »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förgro och odla i återbrukat material.
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 12:58 »
Om man tycker egenvikning av tidningspapperskrukor är lite trixigt så finns det så kallade krukmakare att beställa hos de flesta fröfirmor.
Jag använder bl a mjölkkartonger och så vissa plastburkar med lock som blir perfekta minidrivhus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
Redesign av gödselplatta.
« Svar #2 skrivet: 21 jan-13 kl 14:52 »
En helt övervuxen cementad gödselplatta kantad med urgamla slipers blev ett hem till vattenkrassen. Återbrukade jutesäckar skyddar dammduken både över- och undertill. Fick till skänks en bit överbliven dammduk men den var full med hål så ny dito fick inhandlas för cirka 150 :- så det blev en liten kostnad.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 jan-13 kl 20:54 »
Jag kommer att börja med jordkuber för förkultivering i år. Kommer att bli intressant.

En jordkub är ett fyrkantigt hoppressat block med kompostjord, med en del långfibrig torv tillsatt. Torven gör att det hänger ihop utan några väggar.

http://odlagronsaker.se/forkultivera-med-jordkuber/

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jan-13 kl 21:15 »
Jag kommer att börja med jordkuber för förkultivering i år. Kommer att bli intressant.

En jordkub är ett fyrkantigt hoppressat block med kompostjord, med en del långfibrig torv tillsatt. Torven gör att det hänger ihop utan några väggar.

http://odlagronsaker.se/forkultivera-med-jordkuber/

Smart! Den där iden blir det att köra på i år. Beställer en direkt.

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 jan-13 kl 21:31 »
"Köp och köp, en hör aldrig annat" citerat Emil i Lönnebergas pappa  ;)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 jan-13 kl 21:56 »
Ja, jag var lite kluven till om jag skulle uppmuntra konsumismdjävulen i mina medmänniskor. I fjol försökte jag göra kuberna i formar jag snickrat ihop av trä. Men det blev inget vidare bra. Så jag gav upp. Men vad jag förstår är kubmakarna redskap som håller nästan hur länge som helst. Inget som slits eller förbrukas.

Men här är en annan beskrivning på hur man kan göra sin egen kubmakare. Jag har inte testat själv...

Det är Eliot Coleman som visar. Det var i hans böcker jag stötte på det här med jordblock första gången.

Eliot Coleman's How to Use Soil Blocks

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-13 kl 22:06 »
Och jag som kände spontant att jag nästan ville trycka på "anmäl till moderator" när jag läste tråden för jag är innerligt trött på alla burkar och byttor och diverse som jag har odlat i  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 22:21 »
Här har man samlat burkar och byttor och lådor till förbannelse, och så behövs det EN mojäng för att slippa undan allt detta?
Nåväl. Äggkartongerna får bli årets byttor i alla fall. Har en dröse äggkartonger i plast, som blir som minidrivhus...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-13 kl 22:37 »
Den här önskar jag mig o:)
http://www.runabergsfroer.se/?m=163
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hantverksmora

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 22:59 »
Oj vad det verkar smidigt! Jag som har börjat rulla mina egna papperskrukor ha ha ha  :P Men jordkrukor verkar ju än bättre o myyyycket smidigare i omplantering. Bra tips!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 23:03 »
Krukmakaren klarar man sig utan. :) Man behöver i princip ett cylinderformat föremål av rätt grovlek. Ett glas eller ett rör av ngt slag kan funka precis lika bra.

Häftigt med jordkuberna. Ni får gärna rapportera om de duger så jag vet om jag har ngt "måste köpa" till nästa säsong sen.

Mormor och morfar vann priser för sin vackra trädgård. De drev upp tusentals sommarblommor varje vår. Detta gjorde de i helt vanliga plastkrukor, såna där fyrkantiga tunna som man får när man köper mindre plantor. Dessa vårdades ömt, till skillnad från hur man vanligvis hanterar dem, och höll i många år.

Jag vill gärna ha varje frö för sig, så att det blir lätt att dela plantorna sen när de ska skolas om. Mina klumpiga händer har gärna sönder de små liven annars. Har inget tidningspapper längre, så några krukor med krukmakare blir det inte. Tips på vad jag kan använda istället?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-13 kl 23:05 »
Här har man samlat burkar och byttor och lådor till förbannelse, och så behövs det EN mojäng för att slippa undan allt detta?

Men du måste ju ändå ha ngt att ställa kuberna i om du ska börja inomhus. Allt går ju inte i drivbänk ute. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 21 jan-13 kl 23:23 »

Jag vill gärna ha varje frö för sig, så att det blir lätt att dela plantorna sen när de ska skolas om. Mina klumpiga händer har gärna sönder de små liven annars. Har inget tidningspapper längre, så några krukor med krukmakare blir det inte. Tips på vad jag kan använda istället?

Om du känner någon med skog som ska nyplantera så tigg till dig de där brättena de brukar få sina pluggplantor i. Efter en rejäl tvätt blir de perfekta till försådd.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jan-13 kl 23:25 »
Tack!  :) *och vem fan kan tänkas ha såna... hrm...*

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 jan-13 kl 10:08 »
......
......

Att komma över ett par tidningar kan ju inte vara omöjligt,  de flesta människor skulle gärna slippa att bära iväg dem till återvinningen.

Håller med om att det är bra att ha plantorna separerade. Stor risk annars att dom växer ihop (antar jag) om man slarvar och dröjer  :-[ med omplanteringen.

Underbevattning är en sak man bör fundera på om man vill slippa stå och skvätta vatten på 100-tals småplantor. Brickor av nåt slag kanske man kan hitta, i gömmorna eller på loppis, plastbackar typ "champinjonlådor" kan man klä med lite byggplast invändigt så kan man vattna underifrån och alla får vatten. Man kan också göra om ett helt bord till bricka, med en list runt kanten och plast på. Se bara till att det är 100% i våg, annars hamnar allt vatten på en sida...

Lösgodislådor är också bra, som sålådor eller om man tejpar ihop två som med ett gångjärn så har man ett utmärkt minidrivhus.

Har man kaffeautomat på jobbet brukar man kunna "rädda" 1000-tals knappt begagnade kaffemuggar. Funkar bra som förkultiveringskrukor. Bränn några hål i botten med en lödkolv eller liknande för dränering/vattning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser