Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energibomb till sjuk höna - hjälp!  (läst 3841 gånger)

Dajen

• Uppland
Energibomb till sjuk höna - hjälp!
« skrivet: 17 jan-13 kl 20:14 »
Jag har en unghöna som jag tror drabbats av vitaminbrist, se annan tråd om "Marek eller annat" - hon har liknande symtom som trådskaparens höna. Hon har sett frisk och fin ut ända till i förrgår, men nu när hon blivit dålig känner jag ju att hon också är mager.
Förutom vitaminer, vad ger jag lämpligast för mat? Hon visar stort intresse för gröna ärtor, kan jag ge hur många som helst? Kokt morot uppskattas också. Nu har jag gjort en smet på gröna ärtor, kokt morot, kokta äggulor, lite sesamfrön och lite solroskärnor. Något jag bör lägga till? Ta bort? Vill ge något energi- och vitaminrikt men samtidigt kanske det inte är bra med för mycket fett? Snälla hjälp, den här individen betyder mycket för mig av olika skäl. Hur lång tid kan man ge henne innan man avlivar? Lär väl ta ett tag att få vitaminer att verka och krafter att återvända, men jag vill ju inte plåga henne i onödan...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Energibomb till sjuk höna - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 17 jan-13 kl 22:25 »
Du måste själv avgöra när hon är för sjuk för att inte fortsätta behandla henne. Men om du bedömmer att hon trots sjukdom ändå är vid gott mod så tycker jag absolut att du kan ge henne upp till en vecka för att ge henne en chans att bli bättre. Är tillståndet oförändrat/sämre efter en vecka är chanserna för tillfrisknad små  :( Men å andra sidan märker du att hon blir bättre så kan du ju med gott samvete låta det ta den tid som hon behöver. Blir hon lite bättre hela tiden gör det ju inget om det tar flera veckor tills hon blir helt bra, så länge hon själv är vid gott mod :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 jan-13 kl 22:32 »
Glömde säga att det du ger henne är bra mat och det viktigaste är att hon äter. Se dock till att det inte blir för mycket solrosfrön (max 1 tesked/dag). Majs brukar också vara populärt.

Sedan är det ju som bekant inte tillåtet med animalisk föda till livsmedelsproducerande djur men om hon själv fått väljas så hade hon förmodligen petat i sig en del kött för att stärka sig. På den tiden man fick ge höns animaliska matrester brukade bla blodkorv och annat rent kött eller en leverpastej eller ostmacka uppskattas.   ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 17 jan-13 kl 22:41 »
Behövs det verkligen en energibomb, då? Räcker det inte att ge henne vitaminpillrena tills hon blir frisk? Mer är inte alltid bättre, och för mycket av en vitamin kan vara ohälsosamt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dajen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-13 kl 23:36 »
Nä, för mycket vitaminer är ju inte bra, men eftersom hon är mager också skulle jag vilja ge henne något som ger mycket energi och hjälper henne att lägga på hullet. Men jag kör på med det här då, och vem vet, kanske snor hon lite leverpastej när jag vänder ryggen till ;-) Det är fantastiskt hur höns döljer attde är klena så länge att det nästan blir för sent. Hon har sett så rund och fin ut ända tills hon blev så här hängig och när jag då känner efter är hon benig under alla fjädrarna... :-( får nog börja klämma och känna på alla därute för att förekomma såna här saker. Vad jag inte begriper är hur hon har fått vitaminbrist om det nu är det. Hon får nykrossat korn, värpkoncentrat, matrester samt då och då majs, ärtor, sallad... Multivitaminer ger jag då och då i vattnet. Nu har jag i alla fall tagit in henne i tvättstugan så att hon inte behöver lägga energi på att hålla sig varm och så att jag kan hjälpa henne att pilla i sig mat med korta mellanrum. Hoppas, hoppas på att det kan vända...

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 18 jan-13 kl 01:10 »
Hej,

färsk köttfärs blandad med äggul och lite druvsocker.

Hur se hönsbais ut?
Kan är allt möjligt, kanske om det blir mager har det mask?
Att rugga ganska sent betuder ocksa stor energiebrist och dom blir jätte mager(Hadde en Faverolle själv NU! -20°C, halvnaked, bara ben) Hon far mycket kött nu.

Dajen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-13 kl 10:32 »
Bajset ser normalt ut. Att hon bajsar hyfsat mycket borde väl också tyda på att jag fått i henne en del mat...? Hon är ett drygt halvår och har inte ruggat. Senaste två veckorna har det inte varit under -7 grader här så jag tycker inte att det kan bero på kylan på något sätt, de har ju plusgrader i inne även i mitt gamla hönshus vid den temperaturen.
Hade jag inte "hoppats" på vitaminbrist hade jag redan nackat henne, men nu vill jag ge vitaminerna chans att verka. Hur lång tid tror ni det kan ta?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 18 jan-13 kl 12:18 »
...Vill ge något energi- och vitaminrikt men samtidigt kanske det inte är bra med för mycket fett?...
Jag vet inte, men jag skulle ge fett. Smör brukar de gilla. Hampfrön är populära och innehåller mycket fett. Om hon är väldigt sugen på ärtor kanske det betyder att hon behöver något ämne som finns i dem så det skulle jag fortsätta att ge. Man kan grodda ärtor också liksom vete, solrosfrön och annat.

Bra att du tagit in henne. Ha gärna 25° där hon sitter.

Att ge multivitaminer i längden vet jag inte om jag tror på, men när hon nu har ätit så dåligt ett tag har hon säkert fått i sig för lite av ett eller annat.

Lycka till, jag tror inte hon lider så ge henne ett tag att äta upp sig så blir det nog bra.

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 12:30 »
Nu har jag inte i den här tråden förklarat allt om hennes symtom, skrev om dem i "Marek eller annat"-tråden. Men förutom att hon är mager är hon alltså rejält vinglig och ibland tenderar hon att vrida huvudet upp mot ryggen. Det känns som ganska allvarliga symtom så jag vill inte hålla liv i henne i onödan, så att säga. Men några dagar borde man väl ge vitaminerna chans att verka...

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 18 jan-13 kl 12:44 »
Om hon inte blir bättre kan du ju försöka att kontakta veterinär. Inte för att de brukar veta något om höns men det finns faktiskt undantag.

Håller tummarna för att hon klarar sig!

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 18 jan-13 kl 14:19 »
Hej,

det later inte som Marek. Se hönsens ögan so ut?
http://en.wikipedia.org/wiki/Marek%27s_disease

Kan du öppna näbben och kolla om sitter kanske nåt i halsen? Massera försiktigt "matsäck" Känns då nåt konstigt---plastbitar...? Har hon und då?
Är den fullt eller hard? 

Om dom har mask kan dom också rör sig so. Avmaskning med Flubendazol ska hjälpas mest jättefurt. Medel "jobba" i darmen. Biverkningar är låg. Om höns är inte för svag.

Men ring gärna veterinären, själv om dom vill inte so gärna tar hand om hönsen.

Ingen sallad fran affärn-innehåller mest för mycket nitrat. Inte bra för höns. Om hon äter gärna ärtor är det för den högre proteininnehåll so är det bra att mater kött/fett till.

Lycka till med hönan

//Danielle

Dajen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-13 kl 14:36 »
Tack för alla svar. Nej, jag tror inte på marek. Ser ingen ohyra heller.
Kämpar på över helgen så får vi se...

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser