Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar????  (läst 2412 gånger)

Hantverksmora

• Småland
Kaninungar????
« skrivet: 17 jan-13 kl 11:05 »
Hej alla kloka alternativare!  :P

Behöver lite tips o råd från erfarna kanin ägare...... Har två honor som blev parade 17 dec. Fortfarande inget smått...... Läste att det kan gå upp mot 35 dagar innan de får. Det blir deras första kull.
Men boat har de både med hö och päls som står klart, tror jag.....  :-\

Har NI några tips eller trix hur man VET o kan se om det är på G?????

Tacksam för svar!!!
« Senast ändrad: 17 jan-13 kl 11:10 av Hantverksmora »

Sussilo

• Gäst
SV: Kaninungar????
« Svar #1 skrivet: 17 jan-13 kl 11:57 »
Hejsan!

Jag skulle låta dem ha så mycket lugn och ro som möjligt och när dräktighetstiden är slut försiktigt undersöka boet en gång/dag.

Hantverksmora

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-13 kl 12:45 »
Hmmmm ja men när är den slut  :-[
De har ju gått 31 dagar nu......Ska jag vänta 35 dagar menar du?? Är ju sååååååååååååååå nyfiken. Den ena passar boet men det andra inte. Är det ett tecken?
Ser man typ en "kulle" som ligger över de små? Om det är några?

Kan de äta upp sin avkomma????

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 jan-13 kl 13:15 »
Hmmmm ja men när är den slut  :-[
De har ju gått 31 dagar nu......Ska jag vänta 35 dagar menar du?? Är ju sååååååååååååååå nyfiken. Den ena passar boet men det andra inte. Är det ett tecken?
Ser man typ en "kulle" som ligger över de små? Om det är några?

Kan de äta upp sin avkomma????
Ungarna kan ligga nere under kullen som ofta har lock av bortriven päls. Dom låter ungarna dia sällan, kanske ett par gånger om dagen. Rota inte så mycket utan låt dom få vara mest i fred dom brukar vara jätteduktiga mammor.
Om du inte kan hålla dig så glutta bara lite och ordna inte.

Hantverksmora

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-13 kl 13:33 »
Ha ha  ;D

Inte såå lätt när man ska bli med kaninungar för första gången  ;D
Men brukar bara kolla morgon o kväll vid koll av mat o vatten.
Sen har vi ju en suuuuuur höna med som legat två veckor! Ja där är jag med okunnig :) Men ska bli kul om det blir några kycklingar  :P

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-13 kl 10:32 »
Eller så går det som med Emmys första kull... Trodde inte att det blitt nåt, förräns små pälsbollar skuttade runt i buren tre veckor senare! Hon hade lagt boet så pass djupt under halm och alltihop, att allt jag såg var lite pälstussar, och en död unge som hamnat utanför. Så de levande tog hon hand om i lugn och ro. Så väl dolda att jag inte trodde de fanns.. Och jag som trodde hon var dålig mamma, som inte byggt bo!

Hantverksmora

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-13 kl 19:18 »
Åh va kul :) Nä men jag tror verkligen inte det blir nåt.... Dag 35 nu o Boet ser mer o mer platt ut :( Ingen som grejar med det..... Kanske sätter ihop henne i morgon igen med hannen. Det kan man väl göra?????

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 21 jan-13 kl 19:22 »
Har du honorna i samma bur? Blev de parade samma dag? Såg du att de blev parade?
Jag skulle kolla igenom buren så det inte finns något gömt bo med ungar. Är det tomt skulle jag para om o gärna para fler gånger. Dvs släppa in honan till hanen o se om det blir något, upprepa några dagar i följd. Eller om de är snälla mot varandra låta honan stanna hos hanen några dagar. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 19:26 »
Jag är nog lite fegare.  Har du dem i ute-temperatur?  Då lägger de massor av isoleringsmaterial över ungarna.  Jag skulle kanske försöka känna ovanifrån om det rör på sig, men jag skulle absolut inte våga ta loss något av bomaterialet när det är så här pass kallt.

Om de har smått, så mår de inte så bra av att bli på smällen så snart igen.  Jag skulle vänta minst ett par veckor till innan jag lät dem "gifta om sig".
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jan-13 kl 19:45 »
Åh va kul :) Nä men jag tror verkligen inte det blir nåt.... Dag 35 nu o Boet ser mer o mer platt ut :( Ingen som grejar med det..... Kanske sätter ihop henne i morgon igen med hannen. Det kan man väl göra?????

Hos Emmy såg jag inget bo, också rätt "platt", och knappt ens pälstussar... Men bo var det uppenbarligen, eftersom det kom ungar därur tre veckor senare! Jag skulle avvakta att släppa henne till hanen...

Hantverksmora

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 20:15 »
Ja det får jag nog kolla upp lite först då....... Kanske är nåt i botten? :D Hon är i alla fall i brunst nu om det betyder nåt?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 20:43 »
Hej!
Kaninhonan brunstar samma dygn som hon har fött ungarna, så om hon har fött ungarna nu, ska du inte släppa in henne till hannen.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Hantverksmora

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 jan-13 kl 22:47 »
Oj oj oj tänk vad lite jag vet :O Ska avvakta............... Tack alla kloka!!! <3

Hantverksmora

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-13 kl 18:52 »
Båda honorna blev parade samma dag i detta fallet.
De började pinka o skita ner i boet så jag gick igenom allt men det var inget :( Tomt! I bägge bona....

Nu är Doris parad igen o var gång hon varit hos hanen ( hon har t o m visat dominans? Vill rida honom?! ) har hon varit villig. Alltså baken upp. Men jäkla va sur hon är på mig efteråt! Attack!! Varför????
Vi flyttade in dom i hönehuset så de inte skulle va så kallt som ute........

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser