Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varmbänk  (läst 12483 gånger)

fräsen

• Gäst
varmbänk
« skrivet: 13 jan-13 kl 10:44 »
Våren känns för långt bort och jag vill odla, så det känns som det är dags att prova på det här med varmbänk.
Läser runt lite på nätet och det verkar som att man måste isolera sin bänk.
Eller måste man? Hur har ni gjort?
Jag tänkte grunda med färsk hästgödsel som jag täcker med hö (har ingen halm).
Glaslock har jag, tänkte lägga på nån gammal filt/matta/vad jag kan hitta.
Men sidorna?
Bänken är av vanliga pallkragar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: varmbänk
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 11:05 »
Jag undrar precis samma sak. Har också pallkragar att utgå ifrån. Har färsk hästgödsel, bränd fårbädd, halm och ull. Tänkte lägga ull i botten för att kväva ogräs men, man kan kanske isolera med det också?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tinaw

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 11:13 »
Ja, det blir bäst resultat om man täcker sidorna också. Halm, sand, jord, kompost, löv etc. Vad man kan få tag på.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 11:14 »
Kan bara säga hur jag har gjort i år som är mitt första försök :D

Hade pallkragar med gammal kompostjord, knappt halvfylld redan ståendes.
Fyllde på med nattens hästgödsel,lite hö, och för att få upp mängden grävde jag upp gödsel ur stacken
som var i full bränning!

Vattnade, och la på en gammal filt.

På med ett fönster som lock, över,och ner på långsidorna, det la jag isolering i folie :P vet inte riktigt vad sån heter.....Låg kvar efter husbygge.
Själva pallkragarna isolerade jag med frigolitskiva, ca 10 cm tjock, som jag skar till, förankrades med ett spännband. (hoppas inte maken saknar ett :p)

När det blivit varmare i bädden ska jag toppa med lite jord och sedan så frö.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 12:19 »
ok, jag får försöka isolera med hö på insidan.
Men det där med höet skaver lite i mig, överallt där jag läser om varmbänk står det att det ska vara halm, att det är överlägset bäst osv.
Ingen härikring har fått in halm på flera år.
Hö däremot har jag mängder av så det blir att försöka med det och hoppas på det bästa.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 13:28 »
Jag är också sugen på att testa, kan man sätta igång med det redan nu då? Jag har färsk hästskit med halm och sådant som legat på stacken 1 år, halm, pallkragar,  fönster. Hur högt bör pallkragarna vara?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 17 jan-13 kl 09:22 »
fräsen, läste också när jag googlade att det var viktigt att det var halm för att det var reaktionen med cellulosan i halmen man var ute efter. Att det var den som stod för värmen. Vet inte om det funkar likadant med hö.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #7 skrivet: 17 jan-13 kl 15:39 »
En varmbänk genererar inte värme så länge, kanske 1 mån? Så man får anpassa starten så att det är tillräckligt varmt ute när den slutar generera värme

Det vanligaste felet är nog att man inte har tillräckligt mycket gödsel

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-13 kl 16:20 »
Viker ett öra och hoppas ni delar med er av era erfarenheter!

frökenfräken

• -
« Svar #9 skrivet: 19 jan-13 kl 10:55 »
Jag testade första gången i fjol och ska fortsätta försöket i år. Resultatet i fjol blev sådär, det blev ju varmt men inte riktigt tillräckligt - det krävs nog lite experimenterande för att få till det bra... Jag byggde en låda av spillvirke, så det blir väl motsvarande några pallkragar på varandra. Tänk på att om allt ska vara ovan marknivå (gödselbädd, jord och grönsaker) krävs det lite höjd för att det ska få plats. Det traditionella är ju annars att gräva en grop till gödselbädden... Jag gjorde som Doris och spände fast isolering utanpå lådan fast jag tog linullsmattor.

Missar jag gjorde tror jag var: 1 för lite hästgödsel i förhållande till mängden halm, 2: För lite vatten 3: Lite för tunt jordlager ovanpå gödselbädden. I år blir det mycket skit och mycket vatten o lite mer jord!

frökenfräken

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jan-13 kl 10:57 »
Å förresten - något isolerande lager i botten av lådan är nog bra också, för att hindra markkylan från att tränga upp. Tog div ris och löv tror jag.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 01 feb-13 kl 11:58 »
Kylan trängde in i första försöket, troligtvis pga att jag hade jord och kompost underst som var för kall.
Isoleringen var tydligen bra, för när det blev varmare tinade varmbädd inte upp!

Nu har jag vattnat med mycket varmvatten, fyllt på med ny gödsel och jord och petat ner lite salladsfrön.

Hoppas det fungerar nu!

kurt

« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 12:28 »
Men även om man får i gång en varmbänk nu, så kommer väl ändå aldrig värmen räcka tills:

1: Det man odlat kan skördas
2: Det är tillräckligt varmt ute för att den skall fungera som en kallbänk

Monica

« Svar #13 skrivet: 01 feb-13 kl 19:02 »
Jodå, du kan både odla och skörda i varmbänk.... hela vintern :)

Förutsättningen är att du har minst 1 meter hästskit i botten och upp. Det håller värmen om du täcker odlingen över natten

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 01 feb-13 kl 19:29 »
Jättespännande!
Hänger på tråden för att veta mer
Tack  :)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Mojutten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 feb-13 kl 14:13 »
Jodå, du kan både odla och skörda i varmbänk.... hela vintern :)

Förutsättningen är att du har minst 1 meter hästskit i botten och upp. Det håller värmen om du täcker odlingen över natten

Monica, får man fråga vad du odlar då?

Monica

« Svar #16 skrivet: 17 feb-13 kl 18:39 »
Allt :) Tomaterna kan behöva mognas inomhus om det är en ljusfattig vinter... och växter som blir höga som t ex majs förodlas för att sen planteras ut.

Det jag testade ett år var att odla i etager, så bönor o liknande som är lite högre, ändå fick plats. Funkade bra.

Men jordgubbarna blev inte goda.....de behöver solen för att bli goda

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #17 skrivet: 25 feb-13 kl 16:25 »
Provar med en ny variant av återvunnen balplast, den förra är lite för kall antagligen pga att det var jord kvar i botten.
Denna står mot en vägg i sydost så den ska nog bli varmare!
Den ser låg ut på bilden, men är ca 70 cm hög.

näshulta

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 28 feb-13 kl 09:06 »
Eftersom vi har stall  hemma har jag två hela gödselstackar att använda mig av.

Skulle det fungera att bara sätta en pallkrage "mitt i stacken".?

Borde väl vara tillräckligt varmt. Eller blir det kanske för varmt?

Mvh Gabbi

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #19 skrivet: 28 feb-13 kl 09:24 »
Allt är värt att testa!

Har själv funderat på det, men min gödselstack är under tak och är på en väldigt skuggig plats.

Själv provar jag mig fram lite överallt med olika projekt, trots att det går emot gängse "regler"
ibland.
Ibland lyckas man, ibland inte.
Oavsett så har man lärt sig något nytt!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser