Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  havre till kaniner.  (läst 7035 gånger)

malle h

• Värmland
havre till kaniner.
« skrivet: 13 jan-13 kl 05:37 »
Är det så farligt att ge havre till kaninerna på vintern när det är kallt? Mina kaniner får havre och korn. Inte krossat. Läste något om att havre gör dem feta. Så klart får kaninerna pellets, vatten och hö också.
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

malle h

• Värmland
SV: havre till kaniner.
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 05:39 »
Just dem här kaninerna är till sällskap o avel.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 09:04 »
Klart om man "övergöder dem. Mina Gottisar få Havre under vintern (när det är kallt), digivande honor och ungar får det med. Annars hö/gräs, grenar, lite grönsaker/frukt torkat bröd, vatten  (ingen pellets) onödigt anser jag
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

malle h

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 09:18 »
Jaha jag som trodde pellets var väldigt viktigt. Kanske räcker med mest hö då.
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 09:21 av malin h »

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 09:32 »
Basen är vatten och hö. Rör dina kaniner mycket på sig?. Om de gör det, är det nog ingen större fara att ge annat foder, som havre, pellets eller liknande. Om de är ute under vintern dessutom så behöver de lite extra foder för att hålla värmen!!

malle h

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 09:36 »
Ja lite rör de sig allt. De får springa fritt på vår altan för att rasta sig lite. Har mina oisolerade vinterburar där.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 11:03 »
Mina har fri tillgång på hö och får havre dagligen,ingen av mina slaktade har nånsin blivit så fet som en pelletskanin,jag slaktade en 4kilos rex som var uppfödd på pellets och den ansågs normalbyggd,runt njurarna satt runt 1dl fett ungefär.
Fjäderfän och kaniner

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 11:27 »
Har Gotlandskaniner i genbank.
Mina dräktiga honor och ungar får havre.
Alla får givetvis hö, morötter, ineralsten och vatten!!

Ingen pellets alls!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

malle h

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 16:39 »
Min kille är spannsmålsbonde så det finns mycket havre, vete och korn att ta av till kaninerna...

silent_angel

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 13 jan-13 kl 19:17 »
Mina får hö, någon frukt/grönsaks rest från hushållet och hel havre.
Jag har mina avelskaniner "inne" i oisolerat garage, dom får väl 2-3 msk havre ungefär, dom övriga som går utomhus får mera. Dom som bor ute äter mera överlag tycker jag.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: havre till kaniner.
« Svar #10 skrivet: 13 jan-13 kl 19:27 »
Så intressant! Jag som trodde dom var tvungna att ha pellets! Vad tror ni om korn? Det har vi ju redan till grisar och höns....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

malle h

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 jan-13 kl 21:15 »
Eftersom min kille är spannmålsbonde så blir det faktiskt att jag tar korn till kaninerna också.. Om det är bra eller dåligt... De verkar må bra.
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 21:18 av malin h »

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jan-13 kl 09:28 »
Har de behov av tillskott ska de ha det inte annars då blir de feta, det är som fö alla andra, äter vi mer energi än vi gör av med blir vi feta. Pellets är ju pressad och processad spannmål bla om du ger en kanin det den behöver så är den i gott hull utan att vara fetm blank i pälsen och pigg frisk och sund sen spelar det inte så stor roll om du blandar själv, ger pellets osv det är det totala näringsintaget som är det viktiga. mina får hö och kvistar som bas sen blandar jag havre och korn till de som behöver, lusernpellets, kaninpellets i de fall det krävs men det är oftast för egen bekvämlighet, en del ger kaninerna fetare frön som ex solrosfrön och en mängd frukt och grönt men när det är riktigt kallt ute så tycker jag det fungerar bättre att blanda i lite pellets i spannmålen för att de ska hålla hull/värme bättre i de fall det behövs.

smilla26

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 09:42 »
Mina får hö och havrekross på vintern. De mår bra och är i lagom hull. Upplever inte att de blir för feta av detta då det är såpass kallt ute.

silent_angel

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 23 jan-13 kl 01:33 »
Obegränsat med hö är viktigast. Mina får lite havre och frukt/grönt som blir över hemma. Ger extra havre när det är kallt, blandar i lite korn till dräktiga och digivande honor.
Mina har aldrig vårt feta vid slakt utan vart i fin form. Däremot pelletskaniner upplever jag har lättare att lägga på sig mer fett.

malle h

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 27 jan-13 kl 14:32 »
Jag fick minsann höra igår att havre ska jag inte ge kaninerna! Det är bara godis och snabb energi. Det gör inte nån nytta...
Jaha. Alla tycker olika. Kanske ska lägga till att vi då pratade om mina angora kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser