Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare  (läst 4409 gånger)

farfar

• Småland
SV: Avläggare
« Svar #20 skrivet: 16 jan-13 kl 12:20 »

Finns det nåt bra schema för vad man kan förvänta sig vara möjligt att maximera antalet med? Köper två år ett och det kan bli 8-18 avläggare år två.
Men kan man realistiskt tro att det går att göra lika många avläggare till år tre?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 16 jan-13 kl 20:00 »
Har man inte erfarenhet av det tidigare så anser inte jag att man ska kalkylera för mer än att 3-dubbla antalet invintrade samhällen varje år. När man är mera erfaren och har lite tur med vädret så kan man mycket väl klara 4-6-dubbling. I detta har jag tagit hänsyn till förluster och svagare samhällen. Från förlusterna kan man inte göra några avläggare alls, från de svaga ska man vara glad om man kan göra 1 eller 2, å andra sidan från de bästa kan man få 15-20 invintringsdugliga samhällen.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 jan-13 kl 09:22 »
Har man inte erfarenhet av det tidigare så anser inte jag att man ska kalkylera för mer än att 3-dubbla antalet invintrade samhällen varje år.

Håller med. Det är nog ingen slump att splittring till 7-9 SH kallas "Idioten".

farfar

• Småland
« Svar #23 skrivet: 17 jan-13 kl 13:12 »

Olofs svar var ju användbart så det kan vara en riktningsgivare eftersom det behövs så många samhällen som möjligt och det känns helt rätt att försöka bygga starka samhällen-delvis nytt tänk för mig att inet skatta så jag skulle gärna vilja veta mer om det-hur det funkar i praktiken.Finns det någon som kan dela med sig sina kunskaper och ha mig som praktikant nån dag ibalnd under nästa sommar(odlingssäsong).

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 17 jan-13 kl 14:19 »
Om man vill ha sin kaka (honung) och äta den finns det även en alternativ att tillgå.

Man kan bestämma sig för att skörda tidigt, slutet av juli början av augusti.
Efter det så kan man äntligen dela samhället eller skörda ung bin från skatt lådorna och göra ett paket bi samhälle från dessa.

Eftersom det är sent på säsongen tillsätter man ett parad egg läggande drottning i det samhälle utan drottning.

Värt att tänka på är att stöd fodra innan under och efter man gör detta. Det är för att underlätta att de acceptera den nya drottningen, stöd matningen stimulerar även drottningen att lägga flera egg som blir till vinter bin och den generation som ska sparka igång samhället under nästa våren.

Att göra avläggare underlättas av att man har utbyggda ramar att tillgå.

mvh edward  :P
« Senast ändrad: 17 jan-13 kl 14:22 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #25 skrivet: 17 jan-13 kl 15:13 »
Vill man ha båda så göra man precis så, delar dem efter huvuddraget. Vill man ha fler avläggare börjar man tidigare men då går man miste om huvuddrag. Vill man ha ännu mer honung får man vänta till senare på sommaren men då måste man göra avläggarna starkare, alltså färre. Det går inte riktigt att säga vad som är mest lönsamt, det kan faktiskt vara att sälja honung och köpa sommaravläggare.

farfar

• Småland
« Svar #26 skrivet: 18 jan-13 kl 12:08 »

Det blir i vilket fakk som helst intressant att komma igång! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Lundvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser