Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare  (läst 4417 gånger)

vikensnickaren

• Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
Avläggare
« skrivet: 10 jan-13 kl 17:37 »
Jag är ny som biodlare.köpte 2 samhälle på sensommaren förra året. Och dom har jag vintrat in efter alla konstens regler. Nu till min fråga. Om jag prioriterar att göra avläggare framför att skatta honung. Hur många avläggare kan man göra på ett samhälle då?
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

knutte

• -
SV: Avläggare
« Svar #1 skrivet: 10 jan-13 kl 17:46 »
7 till 9 från vardera.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-13 kl 18:03 »
om du får tag i parade drottningar i rätt tid  ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 10 jan-13 kl 21:29 »
och 3 till 4 annars.

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 21:40 »
Du måste mata avläggarna för att lyckas och du mådte undvika röveri i samband med i stort sett allt du gör.

knutte

• -
« Svar #5 skrivet: 10 jan-13 kl 22:21 »
7-9 nya samhällen om du splittrar samhällena. Para drottning ordnar bina själva. Fodring inte nödvändigt om det är bra drag, vilket det alltid är tidigt på säsong när våren tar fart, någon gång i maj, då finns inte heller röveri.
Så, kör på och gör, lycka till!

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 10 jan-13 kl 22:48 »
Bara för att bevisa att inga biodlare någonsin ger samma svar på en fråga så har jag som mest delat ett samhälle i fem. Då fick de inget extra foder och drog upp egna drottningar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jan-13 kl 22:59 »
Bara för att bevisa att inga biodlare någonsin ger samma svar på en fråga så har jag som mest delat ett samhälle i fem. Då fick de inget extra foder och drog upp egna drottningar.
Bara för att hålla koll på tråden, har jag ett samhälle som nog kan bli sju i maj, om de inte hinner svärma innan..

Edit.. Kolla i vår hur många yngelramar du har och hur många ramar bi'na täcker, så får du vettigare svar. :)
« Senast ändrad: 10 jan-13 kl 23:04 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 jan-13 kl 10:19 »
Tänk på att det är två olika frågor: "Hur många avläggare kan man göra på ett samhälle?" och "Hur många nya produktionssamhällen kan jag skapa till året efter från ett samhälle?"

knutte

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jan-13 kl 19:08 »
Tänk på att det är två olika frågor: "Hur många avläggare kan man göra på ett samhälle?" och "Hur många nya produktionssamhällen kan jag skapa till året efter från ett samhälle?"
Nej, Vikensnickaren ställde en fråga. Vore det inte bra att stanna där? Inte kapa tråden och vara begränsare. Det Olof nämner är en annan fråga...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 19:31 »
och gör man dessa splitar med outbyggda mellan vägar med samma lyckat resultat utan drottning och utan stöd matning?

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 20:24 »
Nej, Vikensnickaren ställde en fråga. Vore det inte bra att stanna där? Inte kapa tråden och vara begränsare. Det Olof nämner är en annan fråga...
Du har såklart rätt. Det finns ingen som helst anledning att komma med sådan överskottsinformation till en ny biodlare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 22:37 »
Du har såklart rätt. Det finns ingen som helst anledning att komma med sådan överskottsinformation till en ny biodlare.
;)

Det finns såklart all anledning att komma med överskottsinformation till en ny biodlare. Annars kommer man att göra onödiga misstag.

Om någon t ex frågar om det räcker med en liter koncentrerad myrsyra för att varroabehandla ett samhälle, så är ju ett korrekt svar ja. Ett ändå mer korrekt svar är att det är för mycket och att bina också kommer att dö om man använder så mycket syra.

Så man inte bara kan, utan även bör, svara på följdfrågor som nybörjaren inte ställt, men behöver veta. Det är nämligen inte alltid som man vet tillräckligt mycket för att kunna ställa rätt fråga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

knutte

• -
« Svar #13 skrivet: 11 jan-13 kl 23:17 »
;)

Det finns såklart all anledning att komma med överskottsinformation till en ny biodlare. Annars kommer man att göra onödiga misstag.

Om någon t ex frågar om det räcker med en liter koncentrerad myrsyra för att varroabehandla ett samhälle, så är ju ett korrekt svar ja. Ett ändå mer korrekt svar är att det är för mycket och att bina också kommer att dö om man använder så mycket syra.

Så man inte bara kan, utan även bör, svara på följdfrågor som nybörjaren inte ställt, men behöver veta. Det är nämligen inte alltid som man vet tillräckligt mycket för att kunna ställa rätt fråga.
Nja, överskottsinformationen på det här forumet tenderar att berätta om hur det kan gå åt h-e. Det kan ju faktiskt lika gärna gå bra! :) För nybörjare anser jag att stöd och entusiasmering är viktigast! Kör, gör och lär. Vissa frekventa inläggs skrivare vill gärna missionera för sitt egna enda/bästa sett. Fel.
Tomma tunnor skramlar mest...
Det är så oskyldiga trådar kapas/drar iväg till något annat...
Tror inte det är lyckligt att svara på oställda frågor....
Läs överst först....

olof

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 jan-13 kl 23:28 »
Nja, överskottsinformationen på det här forumet tenderar att berätta om hur det kan gå åt h-e. Det kan ju faktiskt lika gärna gå bra! :) För nybörjare anser jag att stöd och entusiasmering är viktigast! Kör, gör och lär. Vissa frekventa inläggs skrivare vill gärna missionera för sitt egna enda/bästa sett. Fel.
Tomma tunnor skramlar mest...
Det är så oskyldiga trådar kapas/drar iväg till något annat...
Tror inte det är lyckligt att svara på oställda frågor....
Läs överst först....
Förvisso har du en poäng i att det inte alltid är lyckligt att svara på oställda frågor - "too much information"-syndromet. Men inte desto mindre är det i svaren på de oställda frågorna som nyckeln till kunskap finns och det är det som gör forumet läsvärt för andra än TS.

knutte

• -
« Svar #15 skrivet: 12 jan-13 kl 00:23 »
Förvisso har du en poäng i att det inte alltid är lyckligt att svara på oställda frågor - "too much information"-syndromet. Men inte desto mindre är det i svaren på de oställda frågorna som nyckeln till kunskap finns och det är det som gör forumet läsvärt för andra än TS.
Förstår inte TS?
Dock förstår jag att "lite information till" kan vara lärorikt. Men, håll ner tempot. Det kan, som du påpekar, bli för mycket och otydligt. Om jag var ny i branschen skulle jag bli mer förvirrad än klok... men det kan, i det här fallet, endast vikensnickaren svara på...
Sen, mycket av "råd" som ges är ren gallimattias! Och dessvärre äger det en karaktär av av att"så kan man inte göra"... Nu kan man ju inte ha en kvalitetskontroll av informationsgivarna, men mycket av informationen är på hörsägen, lite är av egna erfarenheter...
Vilket i mitt fall får mig att, ibland, att surna till... jag gör 80-120 avläggare per år, och så kommer en "peter niklas" och hävdar att "det inte går"... klart man blir förbannad över dessa charlataner/amatörer!
På detta forum finns det ju några sådana...
Min lösning: Hör frågan. Svara på den, och endast den, och inget vidare konsekvens resenomang.
Lite som jag gör med mina egna barn/söner/alla barn....
Jag önskar alla där ute goda biodlings erfarenheter!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-13 kl 00:56 »
Jag är ny som biodlare
Av detta kan vi utgå ifrån att du är i början av en kunskaps in hämtnings kurva
köpte 2 samhälle på sensommaren förra året. Och dom har jag vintrat in efter alla konstens regler.
Du har skafat kundskap för att på ett tryggt och omsorgsfult sätt ta hand om dina bin.
Om jag prioriterar att göra avläggare. Hur många avläggare kan man göra på ett samhälle då?
Kan man göra, ja tydligen hur många som helst om du läser de kortfattade innehållslösa svar som inte berättar alla förutsättningar och hur.
Som nybörjare ska man ta det lugnt och använda sig av säkra kort för att lyckas. För att lyckas ska du se till att de samhällen du skapar under året är starka nog+ lite till för att klara av nästa vintern.
Har man aldrig gjort en avläggare så är det bättre att man ser till att de är starka, har du utbyggda ramar så underlättar det för de svaga av läggarna att lägga tid på annat än att bygga vax, ger du dom stöd foder så kan de lägga mer tid att ta han om fler yngel.
Har du aldrig odlat fram egna drottningar så kan det var ett alternativ att beställa dessa nu för att säkra ett tidig leverans, du spar tid + du får lättare tag i drottningar med önskvärda egenskaper.

Det finns en uppsjö av sätt att göra avläggare på, läs på och välj några som passar dig.

Enklast är det att dela ett stor stark samhälle i 2-3 delar, se till att alla har polen,honung,egg,täckt och otäckt yngel.
De samhällen som blir utan drottning drar upp nya, eller tillsätter du köpta drottningar i ut ätnings burar, detta spar tid och skapar starkare samhällen utan äggläggnings uppehåll.

Lite följd frågor, har du flera bi gårdar att ha av läggarna på, har du samma bi raser som dina grannar, vart har du dina bi gårdar, hemma i en tättort med nära grannar eller avskilt? Hur många samhälle vill du ha och kan ta hand om? Har du utbyggda ramar?

jag gör 80-120 avläggare per år
 Min lösning: Hör frågan.

Trevligt att du lyckats skapa många samhällen och det går bra för dig.

Fast den här bi odlaren är ny och kanske inte ska köra för fult på en gång. tolkning av samhället och kunskaper ska gå hand i hand, det tar lite tid och erfarenhet från flera olika samhälle för att kunna göra korrekta bedömningar.

mvh edward :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-13 kl 01:13 »

vikensnickaren

• Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 12 jan-13 kl 11:45 »
Tack för alla svaren :) jag har nog tänkt att göra som du säger Edward , ta det lite lugnt i början och känna sig för. Jag går ju en nybörjarkurs som började i höstas och sen har jag ju tillgång till erfarna biodlare och fråga till råds. Har väl tänkt att göra en 3 eller 4 avläggare per samhälle . Jag snickrar ju mina bikupor själv. Så jag ska ju hinna med tillverka dom också  :)
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

farfar

• Småland
« Svar #19 skrivet: 16 jan-13 kl 12:10 »
Fantastiskt bra att man kan göra så avläggare om man inte behöver vara så fixerad på honungsskörden initialt! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser