Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns som äter fjädrar  (läst 12278 gånger)

Vitryss

• Gäst
höns som äter fjädrar
« skrivet: 16 jan-07 kl 20:19 »
Idag såg jag en höna som åt en fjäder som låg i golvströet på hönshusgolvet.
Det var inget misstag, utan hon siktade verkligen in sig på fjädern och gav sig inte förrän den var uppäten.
Är detta ett tecken på någon form av näringsbrist? Eller gör höns så här ibland?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:höns som äter fjädrar
« Svar #1 skrivet: 16 jan-07 kl 20:29 »
Idag såg jag en höna som åt en fjäder som låg i golvströet på hönshusgolvet.
Det var inget misstag, utan hon siktade verkligen in sig på fjädern och gav sig inte förrän den var uppäten.
Är detta ett tecken på någon form av näringsbrist? Eller gör höns så här ibland?
De flesta höns äter fjädrar, fjädrar innehåller mycket protein.
För var det inte alls ovanligt att stödutfodra hönsen med fjädrar efter slakt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-07 kl 21:13 »
De flesta höns äter fjädrar, fjädrar innehåller mycket protein.
För var det inte alls ovanligt att stödutfodra hönsen med fjädrar efter slakt.

Japp fjäderätning brukar vara ett tecken på protein brist !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 10:32 »
Japp fjäderätning brukar vara ett tecken på protein brist !
Men då handlar det väl om mycket fjäderätning. Inte en höna som äter en fjäder!?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 13:01 »
Men då handlar det väl om mycket fjäderätning. Inte en höna som äter en fjäder!?
Ja att en höna äter fjädrar behöver naturligtvis inte betyda att den har proteinbrist :P.
Lika lite som det betyder "proteinbrist" om en höna äter en mask ;).
Höns (fåglar) äter fjädrar då och då.....inget konstigt och inget "fel" i det.
Skulle fåglarna börja äta på varrandras fjäderskrudar kan det vara dags att se över deras födotillgång....ätande av enstaka fjädrar från golvet är däremot inget att gå runt och oroa sig över. Det är ett helt naturligt beteende bland alla fåglar.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Florina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 16:11 »
Jag är inte orolig för att mina höns har proteinbrist som skrevs utan de tar nog i så fall de fjädrar som behövs säkert.....

Christel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 feb-07 kl 18:20 »
Klart att de föredra vissa saker, men inte nödvändigtvis mår bra av en ensidig älsklingsmat.

Alla höns äter allfoder om man bara ger dem det, men lägger man en skål med säd eller annat ifrån sitt kök så väljer de de göttigaste såklart.

Jo, precis, självförvållat är problemet såklart :-[... Köpte tre unghönor för lite mer än ett år sedan och de åt ALLT. Eller ja, ett tag iaf :-[. Sedan blev de stora slöa tanter de också ;).

Hönan som plockar fjädrar på sin egen övergump, hon saknar fjädrar på hela undersidan och under vingarna också. Men där är ingen fjäderutväxt öht utan hon är "bara" naken. Har fått förklarat för mig att det är en defekt tillföljd av dålig avel vilket är mycket möjligt eftersom gubben jag köpte hönsen av inte var alltför seriös >:( men jag var glad att jag fick gula orpingtonhöns och tänkte att det var en god gärning att åtminstone ta tre hönor därifrån. Men se, en dog efter en dryg månad, utan förklaring, en hade problem med krävan och fick avlivas i förra veckan och så nu Anna-Greta som käkar fjädrar på övergumpen och är halvnaken f.ö. Sedan går de gamla damerna och är blanka och eleganta som tusan ::) medan tuppen struttar omkring högfärdigt och uppvaktar allihopa.

Det måste vara lättare att köpa ägg på ICA ;)!!

Florina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-07 kl 21:23 »
Men du Christel :) testa och köp Fasan hög som är lite mer kraft i än Allfodret, och ge bara det en tid. Min vet rekomenderar det när djur bla har ett nedsatt allmäntillstånd.

Du kan ju inte hjälpa om hönsen fått en dålig start i livet som gjort sig till känna nu såklart ;)

Bara ett förslag från mig/Florina

Christel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb-07 kl 07:15 »
Men du Christel :) testa och köp Fasan hög som är lite mer kraft i än Allfodret, och ge bara det en tid. Min vet rekomenderar det när djur bla har ett nedsatt allmäntillstånd.

Du kan ju inte hjälpa om hönsen fått en dålig start i livet som gjort sig till känna nu såklart ;)

Bara ett förslag från mig/Florina

Jag pratade med en kompis till pappa igår kväll - han föder upp små urdvärgar (såååååå söta :-*) och har i alla år gett Svenska Foders Tillväxt-Liv samt ett par nävar helt vete till det. Inget annat. Och han har utställningshöns, hur fina som helst, och inga fjäderätningsproblem alls. Enligt farbror´n så är ett sk. livfoder bättre för hönsen om man vill ha de kvar i gott skick länge. Så jag fick en liten påse foder med mig hem. Värpfoder har jag aldrig gett mina höns eftersom jag inte vill ha äggläggningsmaskiner utan är ganska nöjd med de ägg de lägger efter humör och natur.

Så nu åker vildfågelfröna bort från hönshuset - in med livfoder och inget annat förrän de bortskämda hönsen lärt sig veta hut ;) ;)... Dessutom har jag skottat bort snön från hönsgården så de kan få komma ut idag om de har lust.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #9 skrivet: 26 feb-07 kl 10:52 »
Jo, precis, självförvållat är problemet såklart :-[... Köpte tre unghönor för lite mer än ett år sedan och de åt ALLT. Eller ja, ett tag iaf :-[. Sedan blev de stora slöa tanter de också ;).

Hönan som plockar fjädrar på sin egen övergump, hon saknar fjädrar på hela undersidan och under vingarna också. Men där är ingen fjäderutväxt öht utan hon är "bara" naken. Har fått förklarat för mig att det är en defekt tillföljd av dålig avel vilket är mycket möjligt eftersom gubben jag köpte hönsen av inte var alltför seriös >:( men jag var glad att jag fick gula orpingtonhöns och tänkte att det var en god gärning att åtminstone ta tre hönor därifrån. Men se, en dog efter en dryg månad, utan förklaring, en hade problem med krävan och fick avlivas i förra veckan och så nu Anna-Greta som käkar fjädrar på övergumpen och är halvnaken f.ö. Sedan går de gamla damerna och är blanka och eleganta som tusan ::) medan tuppen struttar omkring högfärdigt och uppvaktar allihopa.

Det måste vara lättare att köpa ägg på ICA ;)!!
Jag förstår att du är "låg" efter trasslet med dina höns (och get)
men ge INTE upp! Det är faktiskt inte bara problem även om det känns så nu. Vi undrade vad vi gett oss in på när vi skaffade höns för flera år sedan, "ska det vara så HÄR att ha höns"? Vi fick överta en flock dvärghöns av varierande ålder och sorter. En tupp var helknäpp, den togs bort, en av hönorna blev sjuk och avlivades hos vet, en höna till blev dålig och självdog(visserligen i den aktningsvärda åldern av 15 år). Men sen kom första våren :D Nytt hönshus, ny hönsgård och KYCKLINGAR ;D Det är lite sorger och bedrövelser ibland med hönsen men det hör till tyvärr, men det mesta är underbart med höns. Och du! äggen är f-n så mycket godare än ICA:s eller hur? ;)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Florina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 feb-07 kl 17:53 »
Ja va bra att du fick hjälp o foder att testa :)

Vill bara rätta dig om fodret jag gav som förslag. Mina har inte blivit äggläggningsmaskiner ::) det är inte därför jag ger mina det. utan för att de behöver lite extra under perioder,sjukdom ex.
Ex nu på vintern då de behöver extra energi när det e kallt.

Gav bara tips som kommer ifrån min distriktsvetrinär som e mkt intresserad av fjäderfä.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 26 feb-07 kl 23:24 »
Värpfoder har jag aldrig gett mina höns eftersom jag inte vill ha äggläggningsmaskiner utan är ganska nöjd med de ägg de lägger efter humör och natur.

Får man fråga vad en äggläggningsmaskin är ?

Nu låter det som att en höna som får ett foder som är anpassat till de näringsmässiga behov en höna som värper har = äggläggningsmaskin  ???

Säg att jag har missuppfattat detta.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Christel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-07 kl 12:57 »
Jag förstår att du är "låg" efter trasslet med dina höns (och get)
men ge INTE upp! Det är faktiskt inte bara problem även om det känns så nu. Vi undrade vad vi gett oss in på när vi skaffade höns för flera år sedan, "ska det vara så HÄR att ha höns"? Vi fick överta en flock dvärghöns av varierande ålder och sorter. En tupp var helknäpp, den togs bort, en av hönorna blev sjuk och avlivades hos vet, en höna till blev dålig och självdog(visserligen i den aktningsvärda åldern av 15 år). Men sen kom första våren :D Nytt hönshus, ny hönsgård och KYCKLINGAR ;D Det är lite sorger och bedrövelser ibland med hönsen men det hör till tyvärr, men det mesta är underbart med höns. Och du! äggen är f-n så mycket godare än ICA:s eller hur? ;)

Ja, det är inte så himla kul att ha djur alltid, lika bra att erkänna det :-[. Geten är ju som han är (för den som inte har en susning om vad jag menar så gå till fliken djur, getter och tråden "Vad är det för fel på Bocky?") och hönsen känns inte så fruktansvärt inspirerande  ::)... MEN de flesta djuren här på gården är friska och glada - av 52 stycken är bara 2 skröppliga, peppar, peppar. Det som tar mest energi är egentligen att det är så förtvivlat lite man kan göra åt just geten och hönan - jag vill ju att de ska vara friska och alerata allesammans -  alla 52. Jag kämpar i evig uppförsbacke känns det som :(.

Jag tror också det blir bättre till våren och trots att jag inte kan se fram mot kycklingar. Min hybridtupp är steril påstår de som är självutnämnda experter i ämnet ::), det har iaf inte blivit några små dunbollar trota att jag haft hönor som envist legat på ägg (Agda, en av mina äldsta hönor fick tre köpta dagsgamla kycklingar efter att ha ruvat tills äggen ruttnade :'( , blev tuppar alla tre och fick flytta till min höbonde).

Och ja, tror absolut att "hemmagjorda" ägg är godare än de på ICA ;D :D - det är så länge sedan jag år köpeägg att jag inte mins vad de smakade, om de ens smakade något ????

Hälsningar Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 feb-07 kl 13:14 »
Får man fråga vad en äggläggningsmaskin är ?

Nu låter det som att en höna som får ett foder som är anpassat till de näringsmässiga behov en höna som värper har = äggläggningsmaskin  ???

Säg att jag har missuppfattat detta.

En "äggkläckningsmaskin" det är sådana stackars hönor som en bakant till min sambo har; stressade, nervösa hönor som ger sig på varandra så att fjädrarna ryker. De får värpfoder så de ska värpa varenda dag i sitt korta, eländiga liv. Ingen sol, inget gräs, inget liv öht. Det kallar jag äggkläckningsmaskiner.

Den GIGANTISKA skillnaden mellan att driva ett djur till att producera mer än vad som är naturligt OCH att anpassa utfodringen efter vad individen behöver för att leva ett för djuret väl anpassat liv, den skillnaden hoppas jag alla förstår att jag är väl medveten om???? Det är helt OK med värpfoder och att utfodra sina höns med det!! Det har jag själv gjort men tyckte det blev så väldigt mycket ägg och blev rädd att driva mina höns för hårt med tanke på åldern.

Hoppas vi har rett ut det här nu ???, kanska, förhoppningsvis? Som jag sagt här ovanför, i ett annat inlägg, det är jag som gjort fel med mina höns och jag är definitivt inte rätt tjej att försöka verka märkvärdig i sammanhanget :-[ :-[.

Mvh, Christel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-07 kl 16:57 »
En "äggkläckningsmaskin" det är sådana stackars hönor som en bakant till min sambo har; stressade, nervösa hönor som ger sig på varandra så att fjädrarna ryker. De får värpfoder så de ska värpa varenda dag i sitt korta, eländiga liv. Ingen sol, inget gräs, inget liv öht. Det kallar jag äggkläckningsmaskiner.

Den GIGANTISKA skillnaden mellan att driva ett djur till att producera mer än vad som är naturligt OCH att anpassa utfodringen efter vad individen behöver för att leva ett för djuret väl anpassat liv, den skillnaden hoppas jag alla förstår att jag är väl medveten om???? Det är helt OK med värpfoder och att utfodra sina höns med det!! Det har jag själv gjort men tyckte det blev så väldigt mycket ägg och blev rädd att driva mina höns för hårt med tanke på åldern.
Hej Christel
Du har nu förklarat vad du menar med äggkläckningsmaskiner.
Vilket visade sig vara mycket mera än fodret.. Tack  :)

Följande text är inte på något vis en kritik av dig, dina höns,dina andra djur eller något annat. Inte heller speciellt riktad till dig. Så var det utrett  ;)

Jag skulle vilja ge min kommentar :-[  till det här med värpfoder "driver" höns....
Om man anser att "hönsen blir drivna att värpa mera ägg än naturligt av värpfoder"....
-springer då travhästar snabbare "än dom kan", av Kraft Sport ?
-blir tjurar blir större "än dom kan", av kraftfoder ?

Om man anser att svaret är ja.... så håller jag inte med. Fast det låter tusan så spännande  ;D möjligheterna svindlar....
-en Fjällko kan aldrig bli formad som en Charolais hur mycket kraftfoder man än skottar i henne...
-en Ardenner kommer aldrig att springa ifrån en travare hur många kilo Kraft Sport den än äter!

Hur mycket man kan prestera beror på anlag gener !
en tjur med genetiskt bra anlag kan bli otroligt stor och fin om den får möjligheten att visa det genom bra utfodring.
en travhäst med bra gener som får bra träning o mat kan bli oerhört snabb.

En höna som får bra mat, dvs perfekt näringsmässigt anpassad till hennes stadium i livet (typ. värpfoder programmet) kommer att värpa efter sin bästa genetiska kapacitet.
En höna som får foderbrister kommer att värpa mindre än hon kan.

En höna föds med det antal ägg hon kommer att värpa under sin livstid... och hur man än matar henne så bildas inga nya ägganlag.
Näringsriktig mat gör inte att mera ägganlag bildas hos en vuxen höna..
Men näringsbrist gör att äggläggningen går på sparlåga i väntan på bättre näringsintag.

Min åsikt är att värpfoder är bra, inte ett "djävulens redskap".
Som man ibland får intrycket av..

Mvh Grimla

PS Mina hönor får värpfoder varje dag och de tar 5 mån semester varje år trots det  ;)
de är dessutom gamla och vägrar dö  ;D

Christel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 feb-07 kl 18:06 »

Skaffa ägg "utifrån" om dina hönor är ruvnödiga, då kan du ju samtidigt få en annan ras om du vill. :D

Jo, absolut, ingen dum idé, men sist jag gjorde det fick jag tre ungtuppar som min gamle tupp definitivt inte tålde (inte nog med att de var oäktingar, de var rivaler dessutom - jisses vilket bråk det var...). Jag har också fått veta att just orpington kan ha svårt att ruva fram kycklingar då de påstås ha fel temperatur  ??? ??? - låter märkligt tycker jag, någon som vet?

Ett annat problem när det gäller att förnya hönsgruppen med en ny ras är att jag i så fall vill ha lite mindre höns, mina är ju stora fåglar. Inte för att jag vill ha urdvärgar precis, hur söta de än är, men någon normalstor, frisk och trevlig ras eller korsning. Men så har jag ju en stor tupp, hybridtyp, och man vill ju inte gärna att han ska vara brutal med ev. små hönor.  Vi får se.

Mvh, Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 feb-07 kl 18:16 »
Jag skulle vilja ge min kommentar :-[  till det här med värpfoder "driver" höns....
Om man anser att "hönsen blir drivna att värpa mera ägg än naturligt av värpfoder"....
-springer då travhästar snabbare "än dom kan", av Kraft Sport ?
-blir tjurar blir större "än dom kan", av kraftfoder ?

Om man anser att svaret är ja.... så håller jag inte med. Fast det låter tusan så spännande  ;D möjligheterna svindlar....
-en Fjällko kan aldrig bli formad som en Charolais hur mycket kraftfoder man än skottar i henne...
-en Ardenner kommer aldrig att springa ifrån en travare hur många kilo Kraft Sport den än äter!

Hur mycket man kan prestera beror på anlag gener !
en tjur med genetiskt bra anlag kan bli otroligt stor och fin om den får möjligheten att visa det genom bra utfodring.
en travhäst med bra gener som får bra träning o mat kan bli oerhört snabb.

En höna som får bra mat, dvs perfekt näringsmässigt anpassad till hennes stadium i livet (typ. värpfoder programmet) kommer att värpa efter sin bästa genetiska kapacitet.
En höna som får foderbrister kommer att värpa mindre än hon kan.

En höna föds med det antal ägg hon kommer att värpa under sin livstid... och hur man än matar henne så bildas inga nya ägganlag.
Näringsriktig mat gör inte att mera ägganlag bildas hos en vuxen höna..
Men näringsbrist gör att äggläggningen går på sparlåga i väntan på bättre näringsintag.

Min åsikt är att värpfoder är bra, inte ett "djävulens redskap".
Som man ibland får intrycket av..

Mvh Grimla

PS Mina hönor får värpfoder varje dag och de tar 5 mån semester varje år trots det  ;)
de är dessutom gamla och vägrar dö  ;D

Jag tänker inte försöka komma med några motargument, för jag har inga och tänker inte hitta på några heller ;).

Men, som en lite parantes till det du skrev om att "en Ardenner kommer aldrig att springa ifrån en travare hur många kilo Kraft Sport den än äter" så har jag en liten minishetlandshingst som är knappa 90cm i mankhöjd som utan några som helst problem springer ifrån min stora halvblodshäst (172 cm hög) ute i hagen, detta genom att äta Krafft Ponny ;D ;D ;). Du vet, humlan kan ju inte heller flyga enligt vetenskapsmännen ;)...

Hälsningar Christel.
 ;)

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 27 feb-07 kl 18:30 »
Jo, absolut, ingen dum idé, men sist jag gjorde det fick jag tre ungtuppar som min gamle tupp definitivt inte tålde (inte nog med att de var oäktingar, de var rivaler dessutom - jisses vilket bråk det var...). Jag har också fått veta att just orpington kan ha svårt att ruva fram kycklingar då de påstås ha fel temperatur  ??? ??? - låter märkligt tycker jag, någon som vet?

Ett annat problem när det gäller att förnya hönsgruppen med en ny ras är att jag i så fall vill ha lite mindre höns, mina är ju stora fåglar. Inte för att jag vill ha urdvärgar precis, hur söta de än är, men någon normalstor, frisk och trevlig ras eller korsning. Men så har jag ju en stor tupp, hybridtyp, och man vill ju inte gärna att han ska vara brutal med ev. små hönor.  Vi får se.

Mvh, Christel.

Mina Orpington har inte haft några problem med att ruva fram kycklingar, snarare tvärtom :)
  Jag tycker man läser så mycket olika fakta om raserna... Har även läst att dom inte vill ruva men mina ligger som paschor hela somrarna och vill istället inte ägga, senvintern-våren är deras bästa period.
                              Mvh
                           Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Christel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 feb-07 kl 07:37 »
Mina Orpington har inte haft några problem med att ruva fram kycklingar, snarare tvärtom :)
  Jag tycker man läser så mycket olika fakta om raserna... Har även läst att dom inte vill ruva men mina ligger som paschor hela somrarna och vill istället inte ägga, senvintern-våren är deras bästa period.
                              Mvh
                           Charlotte

Då kanske du kan hjälpa mig att reda ut två andra rykten jag fått höra om orpington? 1: att de har större problem med ohyra än andra raser  och 2: för att få befruktade ägg måste man klippa bort fjädrar och dum runt kloaken. Detta fick jag höra på en hönsutställning.

Hälsningar Christel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
karsan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser