Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rovfågelskada  (läst 3692 gånger)

hönspåö

• Gotland
rovfågelskada
« skrivet: 09 jan-13 kl 11:36 »
är det nån idé att ge henne en chans?

vänster filé blottlagd om ca 4x6 cm

hönspåö

• Gotland
SV: rovfågelskada
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 11:36 »
är det nån idé att ge henne en chans?

vänster filé blottlagd om ca 4x6 cm

hönan alltså inte rovfågeln

hönspåö

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 11:50 »

Jesspett

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 11:57 »
Oj, stackarn!
Jag är absolut ingen expert men jag tänker spontant nej, för stor risk för infektioner i en så stor blottlagd yta. Svårt att bandagera en höna så inget skit kommer in i såret =/

Kärlek och Respekt

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 12:10 »
Oj oj oj!!!
Ja med det stora såret hoppas jag att du antingen varit hos vet. eller gjort lidandet kort för den stackars hönan.
Tänk dig in i om hela din bröstkorg var utan skinn på ena sidan.
Bra att du frågade och jag vill gärna höra hur det går för er.Men snälla låt inte hönan bara vara utan vård (det tror jag du inte gör)men för att vara på den säkra sidan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 09 jan-13 kl 12:34 »
hu jeda mig, hoppas innerligen att hon är avlivad nu
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Torry

« Svar #6 skrivet: 09 jan-13 kl 12:36 »
Går det inte att lägga över skinnet igen eller är det helt borta? Höns har ett fantastiskt läkekött så jag tror nog det hade kunnat läka men frågan är hur smärtsamt det är. Om allmäntillståndet är bra hade jag gett henne en chans.
Lycka till
//Torry

ängesgården

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 09 jan-13 kl 12:43 »
Går det inte att lägga över skinnet igen eller är det helt borta? Höns har ett fantastiskt läkekött så jag tror nog det hade kunnat läka men frågan är hur smärtsamt det är. Om allmäntillståndet är bra hade jag gett henne en chans.
Lycka till
//Torry
ja jusst , ta lite björntråd och fäst det lite så sitter det nog kvar :o seriöst, hur mycket smärta ska en höna få utstå, vet vi människor egentligen hur ont en sådan skada gör, bättre att förvissa sig om att det inte gör ont och då är det väl bara avlivning som gäller
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

hönspåö

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-13 kl 12:59 »
Tack för svaren, även om de ju inte var så värst upplyftande;)

Hon är iaf borttagen. Hade egentligen inte varit något snack om saken om det nu inte varit den absoluta favorithönan, men efter en lite närmre titt och med sunt förnuft fick hon vandra vidare. Tråkigt då hon hade så mycket både kärlek och ägg kvar att ge, nu får hon bli gryta istället, alltid något.

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jan-13 kl 13:18 »
Vad tråkigt det är när de kära små tanterna måste tas bort  :'( och fast man vet att det är det rätta så gör det ont.Hoppas du slipper mer besök av rovfågel.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 09 jan-13 kl 13:19 »
Vad tråkigt! Och alltid är det de man tycker bäst om.

Men jag trodde inte rovfåglarna var på vid den här tiden på året? Slipper man dem aldrig?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 09 jan-13 kl 20:42 »
Trist att du avlivade henne  :'( Min erfarenhet är att ett sådant sår läker på  knappt ca 2 veckor på en hönaunder förutsättning att inte någon luftsäck har blivit punkterad. Jag har under mina hönsår haft flera höns med liknade skador som inte ens har slutat värpa, än mindre äta dricka och sprätta rundor som innan. Hade det varit min höna så hade såret tvättats och tejpats ihop och hönan fått en kroppsstrumpa på sig och placerats i sjukbur. Jag hade ev  gett henne antibiotika men bara om hönan visat tecken på infektion. (Ja, då måste man kontakta veterinär)

Kanske inte vad du ville höra nu när hönan är avlivad men kanske bra att veta till en annan gång.

Trist var det i vilket fall  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hönspåö

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-13 kl 21:06 »
Trist att du avlivade henne  :'( Min erfarenhet är att ett sådant sår läker på  knappt ca 2 veckor på en hönaunder förutsättning att inte någon luftsäck har blivit punkterad. Jag har under mina hönsår haft flera höns med liknade skador som inte ens har slutat värpa, än mindre äta dricka och sprätta rundor som innan. Hade det varit min höna så hade såret tvättats och tejpats ihop och hönan fått en kroppsstrumpa på sig och placerats i sjukbur. Jag hade ev  gett henne antibiotika men bara om hönan visat tecken på infektion. (Ja, då måste man kontakta veterinär)

Kanske inte vad du ville höra nu när hönan är avlivad men kanske bra att veta till en annan gång.

Trist var det i vilket fall  :(
hehe, jo det var ju lite sent... Nä men skämt åsido, det var ett rätt rejält område som var uppsprättat och dessutom saknades mycket hud. Det kändes som det mest smärtfria alternativet, särskilt då jag nyligen tvingats avliva en höna jag länge och väl försökta rädda (undernäring till följd av hård kycklingpassning i kombination med ruggning och mycket fuktigt väder som sedemera ledde till marekliknande symtom m.m.) vill inte se en till lida för att eventuellt tas bort vid senare tillfälle.

Men tack ändå för omtanken:)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 09 jan-13 kl 22:00 »
Att det ser så öppet ut är inget, utan till nästa gång det skulle hända även med krävan så ta bara nål och tråd och sy ihop skinnet. Det har jag gjort åtskilliga gånger även på duvor det  läker ihop bara på någon dag. Hönan eller duvan bekommer det inte något nämnvärt. Du kan doppa tråden och nålen i jod innan och det värsta när duvhöken är på så brukar den punktera lungorna och då går det inte att göra något åt det, den dör oftast under natten.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

hönspåö

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 09 jan-13 kl 22:10 »
Att det ser så öppet ut är inget, utan till nästa gång det skulle hända även med krävan så ta bara nål och tråd och sy ihop skinnet. Det har jag gjort åtskilliga gånger även på duvor det  läker ihop bara på någon dag. Hönan eller duvan bekommer det inte något nämnvärt. Du kan doppa tråden och nålen i jod innan och det värsta när duvhöken är på så brukar den punktera lungorna och då går det inte att göra något åt det, den dör oftast under natten.

/Lars
Hur menar du att det skall gå att sy ihop då skinnet saknas? Kan oxå nämna att måtten i det första inlägget uppskattades i någon slags förnekelsefas, i verkligheten var den blottlagda biten det dubbla.

Flemming

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 jan-13 kl 23:21 »
tvättats och tejpats ihop

Vilken sort tejp rekommenderar du,läser på en blogg om en Svensk Blå Anka som blev överfallen av räven och där kunde man se hur ankan var "uppbyggt" invändigt men den blev tejpad och klarade sig.
Tejpen som användes till ankan var frystejp men det finns kirurgtejp på apoteket,vilket kanske är lite bättre när det är bar hud...
http://www.algonet.se/~bc_herd/animals_s.html

Hönspåö:Beklagar hönans bortgång och önskar du hade fått lite bättre råd tidigare !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 10 jan-13 kl 07:05 »
hönan eller ankan eller vad det nu är för fågel kan ju knappast tala om hur ont det gör, men att eperimentera med nål och tråd eller tejp tycker jag är att gå för långt, då lär ju ni som donar med sådant oxå skaffa smärtstillande att ge till djuren, eller hade du velat bli behandlad på samma sätt utan smärtstillande medel? det finns så många höns och ankor att ersätta sådana med som blivit skadade

flindra

• -
« Svar #17 skrivet: 10 jan-13 kl 07:46 »
Fast man kan ju ha särskilda skäl till att försöka läka en viss höna, om det är barnens favorithöna till exempel.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 10 jan-13 kl 08:06 »
barn måste oxå lära sig att det ibland inte blir så bra, en höna är iallafall ingen människa, den går att ersätta med en ny, livet är inte alltid en dans på rosor :'(

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 jan-13 kl 09:29 »
När höken gör en "reva" så här, drar skinnet ihop sej, det är elastiskt. Det är därför du får den här stora bara fläcken på bröstet då det dragits ihop.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
lillatorpet, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser